Πέμπτη 9 Ιουλίου 2020

ΘΕΑΤΡΟ ΔΕΥΤΕΡΑΣ__ ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΛΑΘΟΣ__ΙΑΚΩΒΟΣ ΠΟΛΥΛΑΣ

ΟΣΟ ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ ΚΑΙ ΟΧΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ 
ΠΑΛΙ και ΠΑΝΤΑ ΜΑΖΙ !!!
ΔΙΑΤΗΡΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΠΑΓΡΥΠΝΗΣΗ ΜΑΣ, ΔΙΕΥΡΥΝΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ ΜΑΣ !!!
ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ της ΔΕΥΤΕΡΑΣ
14η προτεινόμενη παράσταση –

«ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΛΑΘΟΣ» του

Ιάκωβου Πολυλά

Μόσχα, 9 Ιουλίου 2020
Αγαπητοί φίλοι,
Όσο μένουμε σπίτι, το Κέντρο Ελληνικού Πολιτισμού – Κ.Ε.Π. σάς προτείνει να μην χάνουμε την επαγρύπνησή μας, διευρύνουμε τους ορίζοντές μας και το γνωστικό μας πεδίο, παραμένουμε σε φόρμα, μυούμεθα στην πολιτισμική κληρονομιά του Ελληνικού Κόσμου, στον πλούτο της Ελληνικής Γλώσσας, του Ελληνικού Πολιτισμού.
Στο πλαίσιο αυτό εγκαινιάζουμε ένα νέα εγχείρημα, την παρακολούθηση, στην ελληνική, των εξαιρετικών παραστάσεων του αξιολογότατου προγράμματος της  «EΡT» Тο ΘΕΑΤΡΟ της ΔΕΥΤΕΡΑΣ.
Το ΘΕΑΤΡΟ της ΔΕΥΤΕΡΑΣ υπήρξε μία από τις σημαντικότερες πολιτιστικές δράσεις της «ΕΡΤ». Επί 16 χρόνια, από το 1976 έως το 1992, παρουσιάστηκαν στο πρόγραμμα περισσότερα από 500 θεατρικά έργα ελληνικού και διεθνούς ρεπερτορίου, που απευθύνονταν στο κοινό που διψούσε για καλό θέατρο, αλλά δεν είχε την ευκαιρία να το παρακολουθήσει, κυρίως το κοινό της επαρχίας. Πρόκειται για σπουδαίες και σπάνιες παραστάσεις από κορυφαιους ηθοποιούς και σκηνοθέτες, πολλοί εκ των οποίων δεν βρίσκονται πλέον στη ζωή.
Στο πλαίσιο του καινούριου μας αυτού εγχειρήματος, ως δέκατη τέταρτη παράσταση, προτείνουμε στο κοινό μας να παρακολουθήσει το δράμα «ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΛΑΘΟΣ» του Επτανήσιου συγγραφέα, λόγιου, κριτικού Ιάκωβου Πολυλά.
Ο Ιάκωβος Πολυλάς (13 Οκτωβρίου 1825-5 Αυγούστου 1896) ήταν Επτανήσιος συγγραφέας και κριτικός, διάσημος μαθητής και εκδότης του έργου του Σολωμού. Το λογοτεχνικό του έργο (ποιητικό και πεζογραφικό) είναι μικρής έκτασης. Έκανε επίσης μεταφράσεις αλλά είναι πιο γνωστός για τα κριτικά του έργα.

Βίος

Γεννήθηκε στην Κέρκυρα την 1η Οκτωβρίου 1825 (13 Οκτωβρίου με το νέο ημερολόγιο), από ευγενή οικογένεια με ρίζες από την Κωνσταντινούπολη. Γονείς του ήταν ο Γεώργιος Πολυλάς και η Έλενα Πολυλά, κόρη του κόμη Νικόλαου Βούλγαρη.
Έλαβε εξαιρετική μόρφωση, όπως άρμοζε σε έναν ευγενή, αλλά το πιο αποφασιστικό γεγονός για την εξέλιξή του ήταν η γνωριμία του με τον Σολωμό. Ο ποιητής επισκεπτόταν συχνά το σπίτι του Πολυλά, ως τον θάνατο της μητέρας του τελευταίου το 1841. Από τότε ως το 1847 οι σχέσεις του Πολυλά με τον Σολωμό διακόπηκαν προσωρινά κυρίως λόγω των υποχρεώσεων του Πολυλά για θέματα της πατρικής του περιουσίας.
Από το 1847 επανασυνδέεται με τον Σολωμό και αποτελεί μέλος του λογοτεχνικού κύκλου που συγκροτείται στην Κέρκυρα γύρω από τον εθνικό ποιητή, μαζί με τους Στέλιο και Γεράσιμο ΜαρκοράΙούλιο ΤυπάλδοΚάρολο Μάνεση και άλλους, που αποτελούν την ομάδα των "σολωμικών ποιητών" της Επτανησιακής Σχολής. Την ίδια χρονιά παντρεύεται την Αιμιλία Σορδίνα, η οποία σύντομα αρρωσταίνει και το 1851 μεταβαίνουν στην Ιταλία για θεραπεία. Εκεί ο Πολυλάς συνεχίζει τη μελέτη του (ξένες φιλολογίες και αρχαιοελληνικά κείμενα). Το 1853 επιστρέφει για λίγο καιρό στην Κέρκυρα και ο Σολωμός - ιδιόρρυθμος και μονήρης τύπος- τον αντιμετωπίζει με ψυχρότητα, κάτι που πικραίνει τον Πολυλά. ΤΟ 1854 η σύζυγός του πεθαίνει και εκείνος επιστρέφει οριστικά στην Ελλάδα. Όταν το 1857 ο Σολωμός πεθαίνει, ο Πολυλάς εκφωνεί τον επικήδειο λόγο. Από τότε ως το 1859 αφοσιώνεται στη συγκέντρωση και έκδοση των χειρογράφων του "δασκάλου", έργο ιδιαίτερα δύσκολο.
Ο Πολυλάς ήταν υποστηρικτής της ένωσης των Επτανήσων με την Ελλάδα. Το 1862 ίδρυσε τον πολιτικό σύλλογο Αναγέννησις και εξέδιδε ομώνυμη εφημερίδα. Από το 1869 ως το 1879 εξελέγη τέσσερις φορές βουλευτής στο Ελληνικό Κοινοβούλιο, με την Ριζοσπαστική παράταξη του Χαρ. Τρικούπη. Το 1884 στράφηκε για λίγο προς την παράταξη του Δηλιγιάννη αλλά το 1890 προσέγγισε ξανά την τρικουπική ριζοσπαστική παράταξη. Το 1892 εγκατέλειψε οριστικά την πολιτική. Πέθανε στις 25 Ιουλίου (5 Αυγούστου με το νέο ημερολόγιο) του 1896.

Έργο

Ποιητικό

Είναι περιορισμένης έκτασης. Τα πιο σημαντικά είναι 3 σονέτα και η Ωδή εις τον θάνατον του Διονυσίου Σολωμού. Έγραψε και άλλα στιχουργήματα μικρότερης αξίας.

Πεζογραφικό

Τρία διηγήματα τύπου ηθογραφικού[2]:

Κριτικό και φιλολογικό

  • Έκδοση των Απάντων ποιημάτων τουΔ.Σολωμού, 1859. Τα προλεγόμενα του Πολυλά θεωρούνται σημαντικό μνημείο φιλολογικής κριτικής.[3]
  • Δοκίμιο:"Πόθεν η μυστικοφοβία του κ.Σπυρίδωνος Ζαμπελίου". (απάντηση στο δοκίμιο του Ζαμπελίου για τον Σολωμό "Πόθεν η κοινή λέξις τραγουδώ" ), 1860
  • Η φιλολογική μας γλώσσα, 1892 . Δοκίμιο στο οποίο υπερασπίζεται τη δημοτική.
  • Η Χρυσή Βίβλος(Libro DÓro), 1894 . Δοκίμιο στο οποίο υπερασπίζεται τη δημοτική.

Μεταφράσεις

  • Η Τρικυμίατου Ουίλιαμ Σαίξπηρ, 1855[2] Ο Πολυλάς είναι ο πρώτος που εξέδωσε αυτοτελή μετάφραση έργου του Σαίξπηρ στην Ελλάδα.[4]
  • ΟμήρουΟδύσσεια. 1875-1881
  • Άμλεττου Σαίξπηρ. 1889
  • Ιλιάδος Ραψωδία Ζ, 1890
  • Ολόκληρη η μετάφραση της Ιλιάδας δημοσιεύτηκε μετά το θάνατό του, το 1923.
ΘΕΑΤΡΟ Της ΔΕΥΤΕΡΑΣ
«Ένα μικρό λάθος» του Ιάκωβου Πολυλά
Πρώτη Προβολή - 16 Απριλίου 1979
Σκηνοθεσία: Γκίκας Μπινιάρης
Τηλεσκηνοθεσία: Γιώργος Παπαδάκης
Σκηνικά-κοστούμια: Γιώργος Ανεμογιάννης
Παίζουν: Γιώργος Νινιός , Θάνος Μακρυγιώργος, Κοραής Δαμάτης, Αντώνης Φουστέρης, Μαρία Αλκαίου, Βιβέτα Τσιούνη, Χριστινα Στόγια, Τάκης Βουλαλάς,  ΄Αγγελος Γιαννούλης, Βασίλης Κανάκης, Πίτσα Καπιτσινέα, Κώστας Κοκάκης, Γιάννης Μαυρογένης, Σπύρος Μπίμπιλας, Ράνια Οικονομίδου, Θεόδωρος Σαρρής, Αλέξης Σταυράκης, Κώστας Κονιάρης, Κλεοπάτρα Ροντήρη.
Πλοκή: Το διήγημα του Ιάκωβου Πολυλά «Ένα μικρό λάθος» γράφτηκε το 1891 και είναι ένα από τα τρία διηγήματα που έγραψε ο Επτανήσιος συγγραφέας. Η δράση εξελίσσεται στις αγροτικές περιοχές της Κέρκυρας και ήρωες είναι η Μαρία και ο σύζυγός της ο Πέτρος. Η οικογένεια είναι φτωχή και οι ήρωες έχουν δύο κορίτσια παντρεμένα και ένα γιο που υπηρετεί τη θητεία του ως στρατιώτης. Η κακή τους οικονομική κατάσταση τους έχει αναγκάσει να δώσουν στο ενεχυροδανειστήριο τα χρυσαφικά της Μαρίας, τα μοναδικά της προικώα κειμήλια, μιας και η οικογένειά της ήταν φτωχή και δεν μπορούσαν να της δώσουν προίκα. Το μεγάλο Σάββατο το πρωί ο σύζυγός της πήγε στη χώρα να πουλήσει το τελευταίο μέρος της σοδειάς και έφερε πίσω στη γυναίκα του τα χρυσαφικά της. Η Μαρία όμως βρέθηκε σε δύσκολη θέση. Η κόρη της, Ελένη, χρειαζόταν χρήματα για την ασθένεια του μικρού της παιδιού και ζήτησε τα χρυσαφικά από τη Μαρία. Η Μαρία δέχτηκε να της τα δώσει, όμως δεν αποκάλυψε τίποτα στο σύζυγό της. Αυτό, δυστυχώς, ήταν το μικρό της λάθος. Γιατί οι πιστωτές του συζύγου της κατάσχεσαν το άλογό τους και αν δεν πάει ξανά τα χρυσαφικά στο ενεχυροδανειστήριο κινδυνεύει να φυλακιστεί. Η Μαρία δε συγχωρεί στον εαυτό της το λάθος να πληγώσει τους αγαπημένους της, φεύγει από το σπίτι και δίνει τραγικό τέλος στη ζωή της.
Το διήγημα περιγράφει τη ζωή και το κοινωνικό πλαίσιο μιας παραλιακής συνοικίας της Ελλάδας. Ο φτωχός μπάρμπα Πέτρος μοχθεί καθημερινά στις ελιές και δύσκολα τα βγάζει πέρα. Οι εργάτες είναι απλήρωτοι από καιρό και επαναστατούν. Ο κεχαγιάς Γκέλης τους βάζει το μαχαίρι στο λαιμό. Ο Στρατής βοηθάει τον πατέρα του, αλλά ο Αργύρης δεν κρατιέται και αντιστέκεται στην εκμετάλλευση. Όλοι όμως τον αποπαίρνουν και τον αποκαλούν ακαμάτη και ανίκανο.

Είναι από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα της ελληνικής λογοτεχνίας. Θεωρείται εφάμιλλο της «Αγριόπαπιας» του Ίψεν. Η δύναμη του λόγου και η συγκυρία των εικόνων του είναι μοναδική και παραμένει σύγχρονη μέχρι τις ημέρες μας.

Η σειρά «ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ » παρουσιάζει το θεατρικό έργο του ΓΚΙΚΑ ΜΠΙΝΙΑΡΗ «ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΛΑΘΟΣ» σε σκηνοθεσία και πρόλογο του ιδίου και τηλεσκηνοθεσία του ΓΙΩΡΓΟΥ ΠΑΠΑΔΑΚΗ. Το έργο βασίζεται στο ομώνυμο αφήγημα του ΙΑΚΩΒΟΥ ΠΟΛΥΛΑ. Παρακολουθούμε τη ζωή των Ελλήνων αγροτών και των οικογενειών τους. Ο ΠΕΤΡΟΣ (ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΣΑΡΡΗΣ) είναι ένας γαιοκτήμονας που παράγει λάδι. Απασχολεί εργάτες και έχει τρία παιδιά, τον ΣΤΡΑΤΗ (ΑΛΕΞΗΣ ΣΤΑΥΡΑΚΗΣ), τον ΑΡΓΥΡΗ (ΤΑΚΗΣ ΒΟΥΛΑΛΑΣ) και την ΝΕΛΛΗ (ΒΙΒΕΤΑ ΤΣΙΟΥΝΗ). Ο ΑΡΓΥΡΗΣ αποφασίζει να ξενιτευτεί και να αποφύγει να βοηθήσει τον ΣΤΡΑΤΗ και τον πατέρα τους στα κτήματα. Ο ΣΤΡΑΤΗΣ τον συμβουλεύει να μην φύγει αλλά μάταια. Παράλληλα, ο κύριος ΓΚΕΛΗΣ (ΑΝΤΩΝΗΣ ΦΟΥΣΤΕΡΗΣ) είναι ο τοκογλύφος του χωριού που προσπαθεί να εξαγοράσει τα κτήματα του ΠΕΤΡΟΥ. Προσπαθεί να τον πείσει να οργανωθούν σε συνεταιρισμό και να αγοράσουν μηχανήματα ώστε να αυξηθεί η παραγωγή τους. Ο ΠΕΤΡΟΣ δεν πείθεται και ο ΓΚΕΛΗΣ καταφεύγει στον ΚΙΑΠΗ (ΚΩΣΤΑΣ ΚΟΚΑΚΗΣ), από τον οποίο ο ΠΕΤΡΟΣ δανείστηκε χρήματα για να πληρώσει τους εργάτες του. Προσφέρει στον ΚΙΑΠΗ τα διπλά χρήματα και αγοράζει τα γραμμάτια του ΠΕΤΡΟΥ για να τον απειλήσει. Την ίδια στιγμή αρρωσταίνει βαριά το μικρό παιδί της ΝΕΛΛΗΣ και η μητέρα της η ΜΑΡΙΑ (ΠΙΤΣΑ ΚΑΠΙΤΣΙΝΕΑ) αναγκάζεται να βάλει τα κοσμήματά της ενέχυρο για να δώσει τα χρήματα που χρειάζονται ώστε να γίνει καλά το εγγόνι της. Όμως, μια παρεξήγηση, «ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΛΑΘΟΣ» της ΜΑΡΙΑΣ θα την οδηγήσει στην αυτοκτονία.
Την παράσταση δύνασθε να παρακολουθήσετε στους εξής συνδέσμους στο Aρχείο της ΕΡΤ στο Διαδίκτυο:
https://archive.ert.gr/69125/ -   Μέρος 1ο
https://archive.ert.gr/69127/   -   Μέρος 2ο 

Παρατίθεται βίντεο - μήνυμα της διευθύντριας του Κέντρου Ελληνικού
Πολιτισμού – Κ.Ε.Π  Δώρας Γιαννίτση για το έργο και την παράσταση.
Σάς ευχόμαστε καλλιτεχνική και ψυχική απόλαυση !!!
2020-04-16_11-18-54  
Σάς καλούμε να στηρίξετε τον κοινωνικό μας φορέα Κέντρο Ελληνικού Πολιτισμού – Κ.Ε.Π. (www.hecucenter.ru ). To K.Ε.Π. αναπτύσσει μία σφαιρική, πολυεπίπεδη εκπαιδευτική-διαφωτιστική-πολιτιστική δράση. Ο οβολός σας, οιαδήποτε βοήθεια δύνασθε να παράσχετε, είναι εξαιρετικά πολύτιμη και χρήσιμη για όλους μας! 
ΕΙΜΑΣΤΕ ΜΑΖΙ !!! 
ΕΚΣΤΡΑΤΕΙΑ – ΣΤΗΡΙΞΕ ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ – Κ.Ε.Π.
ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΕΙΣΦΟΡΑ
Παρατίθεται βίντεο - μήνυμα της διευθύντριας του Κέντρου Ελληνικού Πολιτισμού – Κ.Ε.Π  Δώρας Γιαννίτση για τις δράσεις του Κ.Ε.Π.
ΕΙΜΑΣΤΕ ΜΑΖΙ !!!
ΜΑΖΙ ΠΑΡΑΜΕΝΟΥΜΕ ΔΥΝΑΤΟΙ & ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΟΙ !!! ΜΑΖΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΔΥΝΑΤΟΤΕΡΟΙ ΚΑΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΠΛΟΥΣΙΟΤΕΡΟΙ !!!
Εις το επανιδείν, φίλοι μας !
Ειλικρινώς υμετέρα, με εκτίμηση και φιλικούς χαιρετισμούς,
Δρ. Δώρα Γιαννίτση,
δ/ντρια Κέντρου Ελληνικού Πολιτισμού – Κ.Ε.Π.
Αναλυτικό απολογισμό δράσεων του Κέντρου Ελληνικού Πολιτισμού (Κ.Ε.Π.) έτους 2019 δύνασθε να αντλήσετε στον εξής σύνδεσμο στο Διαδίκτυο:
Σύντομο απολογισμό δράσεων του Κέντρου Ελληνικού Πολιτισμού (Κ.Ε.Π.) έτους 2019, τον οποίο δύνασθε να αντλήσετε στον εξής σύνδεσμο στο Διαδίκτυο: http://www.hecucenter.ru/gr/reports/
ГРЕЧЕСКИЙ КУЛЬТУРНЫЙ ЦЕНТР                     ΚΕΝΤΡΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Москва, Алтуфьевское шоссе,  44                     Altufyevskoe shosse, 44, office No 9, 2nd floor
офис № 9, 2 этаж                                                           127566 Moscow, Russia
Тел.: 7084809 – Тел./Факс7084810                      Tel.: +7 495 7084809; Tel./Fax:  +7 495 7084810

skype: hellenic.cultural.center

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου