Πέμπτη 21 Απριλίου 2016

Χρήστος Νικολόπουλος: συνέντευξη στη Θεοδώρα Τζίτα

Χρήστος Νικολόπουλος Η ζωή μου… τα τραγούδια μου Κώστας Μπαλαχούτης Αλκυών
Ο Χρήστος Νικολόπουλος, ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες συνθέτες και κορυφαίος δεξιοτέχνης του μπουζουκιού, έχει διαγράψει μια μακρά και απολύτως επιτυχημένη πορεία στον χώρο του ελληνικού τραγουδιού. Γεννημένος στο Καψοχώρι Ημαθίας ακολουθεί από πολύ νωρίς τη μουσική του κλίση και καταφέρνει να μάθει μπουζούκι, μελετώντας ουσιαστικά μόνος του. Το 1963 μετακομίζει στην Αθήνα και αρχίζει να παίζει στις ηχογραφήσεις δίσκων μικρών εταιρειών. Σύντομα θα βρεθεί στο πλευρό του Στέλιου Καζαντζίδη, μέχρι την οριστική αποχώρηση του τραγουδιστή από το πάλκο. Συνοδεύει στις ζωντανές τους εμφανίσεις τα μεγαλύτερα ονόματα του λαϊκού τραγουδιού (από την Πόλυ Πάνου και την Μαρινέλλα μέχρι τον Γρηγόρη Μπιθικώτση και τον Μανώλη Χιώτη), ενώ ταυτόχρονα συνεργάζεται με τους σημαντικότερους συνθέτες της εποχής στις ηχογραφήσεις των δίσκων τους (τον Βασίλη Τσιτσάνη, τον Μίκη Θεοδωράκη, τον Μάνο Λοΐζο, τον Γιώργο Ζαμπέτα, τον Χρήστο Λεοντή, τον Δήμο Μούτση, ακόμα και με τον Μάρκο Βαμβακάρη στις τελευταίες ηχογραφήσεις του), ενώ από το 1968 αρχίζει και ο ίδιος να συνθέτει μουσική.
Αφορμή για τη συνάντησή μας στάθηκε η κυκλοφορία της βιογραφίας του, με την υπογραφή του σημαντικού ερευνητή του λαϊκού τραγουδιού, συγγραφέα και στιχουργού, Κώστα Μπαλαχούτη, όπου καταγράφονται μνημειώδεις στιγμές του ελληνικού τραγουδιού, πολύτιμες πληροφορίες και γοητευτικά παραλειπόμενα και  ανασύρονται μνήμες για πρόσωπα και καταστάσεις, καθώς στις σελίδες του βιβλίου παρελαύνουν οι σπουδαίοι συνοδοιπόροι του μέχρι και σήμερα.
Ο δημιουργός θεωρώ πως δεν πρέπει να σταματάει ποτέ, αλλά μεγαλώνοντας να  μετριάζει τους ρυθμούς και να επιλέγει τις δουλειές – αυτό που κάνω εγώ τώρα. Ο καλλιτέχνης χωρίς δημιουργία παθαίνει μαρασμό.
Κυκλοφόρησε πρόσφατα η βιογραφία σας με συγγραφέα τον Κώστα Μπαλαχούτη. Ποια ανάγκη σάς ώθησε να γραφτεί αυτό το βιβλίο;
Με παρότρυνση φίλων, και κυρίως του Κώστα Μπαλαχούτη, και επειδή θεώρησα πως η μνήμη μου είναι ακόμη πολύ καλή ήθελα να αποτυπωθούν αυτά που έζησα σε αυτή τη διαδρομή. Ξεκινήσαμε πριν τέσσερα χρόνια, σκαλίσαμε τις μνήμες μας, θυμηθήκαμε γεγονότα και έτσι προέκυψε αυτό το βιβλίο.
Είθισται οι βιογραφίες (στην πλειοψηφία τους) να γράφονται αφού φύγει από τη ζωή ο καλλιτέχνης. Εσείς τη γράψατε τώρα επειδή θέλατε να έχετε τον έλεγχο των όσων γραφτούν;
Αυτός ήταν ένας από τους βασικούς λόγους. Όμως ο κυριότερος ήταν πως θεωρώ πως είμαι από τους λίγους που έζησαν την περίοδο των μεγάλων αλλαγών στη μουσική· όπως το πέρασμα από το ρεμπέτικο στο λαϊκό δηλαδή, την ποίηση που περνάει στον πολύ κόσμο μέσα από τη μουσική, και ήθελα όλη αυτή η περίοδος να αποτυπωθεί σε ένα βιβλίο.
Το συγκινητικό διαβάζοντας το βιβλίο σας είναι πως ένα μικρό παιδί, πολύ φτωχό, που ζούσε σε μια επαρχιακή πόλη μακριά από την Αθήνα, ξεκίνησε με εφόδιο το ταλέντο του, την πολλή δουλειά και το πείσμα, φαντάζομαι, και έχτισε αυτή τη λαμπρή καριέρα. Είστε ένας από τους σημαντικότερους λαϊκούς δημιουργούς που έβγαλε αυτός ο τόπος. Πώς νιώθετε όταν σκέφτεστε αυτό που καταφέρατε;
Δεν έχω καταλάβει και πολλά πράγματα. Εγώ είμαι όπως όταν πρωτοξεκίνησα. Αξιοποίησα το ταλέντο μου δουλεύοντας  πάρα πολύ σκληρά, ατέλειωτες ώρες, και με αγάπη και προσήλωση προς τη μουσική έφτασα εδώ που είμαι.
Χρήστος Νικολόπουλος Η ζωή μου… τα τραγούδια μου Κώστας Μπαλαχούτης Αλκυών
Για να καταφέρετε να πραγματώσετε αυτό το όνειρο υπήρχε ψυχικό κόστος;
Πολύ μεγάλο και ψυχικό και σωματικό. Καταρχάς από παιδί ακόμη έζησα μακριά από την οικογένειά μου, από τη φροντίδα και την αγάπη της μητέρας μου. Αργότερα στερήθηκα το μεγάλωμα των παιδιών μου· μεγαλώσανε σχεδόν με τη μητέρα τους, εγώ τους έβλεπα μόνο τις Κυριακές. Από αυτή τη δουλειά πήρα πολλές και μεγάλες χαρές, πίκρες, απορρίψεις.
Στο βιβλίο σας αναφέρεστε και στη διαμάχη που είχατε με τον Στέλιο Καζαντζίδη. Γράψατε αυτό το βιβλίο για να καταθέσετε την δική σας αλήθεια για όσα εκτυλίχθηκαν;
Ναι, ήθελα ο πολύς κόσμος να μάθει πώς πραγματικά συνέβησαν τα γεγονότα. Με πλήγωσε βαθιά όλο αυτό που συνέβη και κυρίως επειδή έβρισε τον πατέρα μου στον οποίο είχα μεγάλη αδυναμία.
Αξιωθήκατε να εισπράξετε από πολύ μικρός την αγάπη και την αναγνώριση του κόσμου. Το λαϊκό έρεισμα των τραγουδιών σας υπήρξε μεγάλο στο πλατύ κοινό. Είστε ένας χορτάτος άνθρωπος. Τι ονειρεύεστε για το μέλλον; 
Ο δημιουργός θεωρώ πως δεν πρέπει να σταματάει ποτέ, αλλά μεγαλώνοντας να  μετριάζει τους ρυθμούς και να επιλέγει τις δουλειές – αυτό που κάνω εγώ τώρα. Ο καλλιτέχνης χωρίς δημιουργία παθαίνει μαρασμό. Σε προσωπικό επίπεδο τώρα, μέσα από τα εγγόνια μου ζω αυτά που στερήθηκα από τα παιδιά μου.
Όχι, μέσα από το Internet δεν μπορεί να διαμορφώσει κανείς άποψη για τα μουσικά πράγματα. Αυτό πιστεύω πως γίνεται στις μέρες μας από τα ελάχιστα ραδιόφωνα που στηρίζουν ακόμη το λαϊκό τραγούδι. Από την πλειοψηφία των ραδιοφώνων δυστυχώς, το λαϊκό τραγούδι έχει εξοστρακιστεί. Αυτό είναι απίστευτο γιατί το λαϊκό τραγούδι είναι η ρίζα μας, είναι η Ελλάδα.
Σας λυπεί αυτό που έγινε με τη δισκογραφία; Οι δισκογραφικές εταιρείες δεν υπάρχουν.
Πάρα πολύ. Γιατί μπορεί να ήταν εμπορικές επιχειρήσεις , υπήρχαν όμως μέσα σε αυτές και άνθρωποι με όραμα και ένστικτο για τη μουσική, όπως ο Λαμπρόπουλος, ο Πατσιφάς , ο Μάτσας. Η μπάλα χάθηκε και άρχισε η παρακμή των εταιρειών όταν πήραν το παιχνίδι στα χέρια τους οι τραγουδιστές. Χάθηκε η ισορροπία ανάμεσα στους δημιουργούς.
Το Internet δημιουργεί μουσικά εκπαιδευμένο κοινό; Γιατί έχουμε πια το φαινόμενο να κυκλοφορεί η δουλειά ενός καλλιτέχνη και από το ΥouΤube να κατεβαίνουν 1-2 τραγούδια και όχι ολόκληρη η δουλειά.
Είναι ένα άλλο τοπίο. Όχι, μέσα από το Internet δεν μπορεί να διαμορφώσει κανείς άποψη για τα μουσικά πράγματα. Αυτό πιστεύω πως γίνεται στις μέρες μας από τα ελάχιστα ραδιόφωνα που στηρίζουν ακόμη το λαϊκό τραγούδι. Από την πλειοψηφία των ραδιοφώνων δυστυχώς, το λαϊκό τραγούδι έχει εξοστρακιστεί. Αυτό είναι απίστευτο γιατί το λαϊκό τραγούδι είναι η ρίζα μας, είναι η Ελλάδα.
Επίσης θα ήθελα εδώ να αναφερθώ και στον νόμο περί πνευματικής ιδιοκτησίας (όσον αφορά το Internet), ο οποίος παρόλο που είναι οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης γίνεται προσπάθεια εδώ στην Ελλάδα να καρατομηθεί. Προσπαθούν να μας αφαιρέσουν τα κεκτημένα μας. Όποιος θέλει κατεβάζει από το Internet χωρίς συνέπεια.
Ποιος καλλιτέχνης στη μουσική σας διαδρομή όλα αυτά τα χρόνια σάς στιγμάτισε σαν άνθρωπο, ποιος ήταν αυτός που προκάλεσε τον θαυμασμό σας για τον χαρακτήρα του;
Ο Γιώργος Νταλάρας είχε μια τεράστια ωριμότητα από μικρό παιδί. Ήξερε τη ζωή χωρίς να την έχει ζήσει. Με επηρέασε στον χαρακτήρα. Δουλέψαμε πολλά χρόνια μαζί τον εκτιμώ και τον θεωρώ φίλο μου.
Κύριε Νικολόπουλε, σας ευχαριστώ θερμά για τον χρόνο που μου διαθέσατε.
Χρήστος Νικολόπουλος
Η ζωή μου… τα τραγούδια μου
Κώστας Μπαλαχούτης
Αλκυών
388 σελ.
ISBN 978-618-5033-36-1
Τιμή € 20,00
Βιβλίο & Τέχνες | diastixo.gr
Κατηγορία: ΜΟΥΣΙΚΗ
κείμενο: Θεοδώρα Τζίτα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου