Τετάρτη, 7 Μαΐου 2014

Κρατική Ορχήστρα Αθηνών

Κρατική Ορχήστρα Αθηνών
9 Μαΐου 2014 20:30 Κεντρική Σκηνή
Στη δεύτερη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στη Στέγη, το πρόγραμμα διατηρεί το γαλλικό χαρακτήρα της πρώτης. Πιο συγκεκριμένα, πλάι στα διάσημα έργα του Κλωντ Ντεμπυσσύ και του Ιγκόρ Στραβίνσκυ, η ορχήστρα θα ερμηνεύσει ένα έργο της Χριστίνας Αθηνοδώρου από την Κύπρο, η οποία έχει σπουδάσει στη Γαλλία, καθώς και συναρπαστικά έργα σύγχρονων Γάλλων συνθετών. Την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών θα διευθύνει ο έμπειρος Γάλλος αρχιμουσικός Πιερ-Αντρέ Βαλάντ.
Πριν από τη συναυλία θα γίνει μια σύντομη παρουσίαση των έργων από τον πιανίστα Νίκο Λαάρη.
Μουσική Διεύθυνση: Pierre-André Valade

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Claude Debussy
Πρελούδιο στο απόγευμα ενός φαύνου

Χριστίνα Αθηνοδώρου
Ιντερμέδιο για μια θάλασσα που δεν έχει ποτέ ειδωθεί
για συμφωνική ορχήστρα

Eric Tanguy
Κοντσέρτο για βιολοντσέλο, αρ. 2
Σολίστ: Anne Gastinel, βιολοντσέλο
-- Διάλειμμα --

Igor Stravinsky
Το τραγούδι του αηδονιού

Bruno Mantovani
Φινάλε

Διαβάστε περισσότερα:
 
•   Claude Debussy (1862-1918) - Πρελούδιο στο απόγευμα ενός φαύνου
Γραμμένο από το 1891 έως το 1894, το συμφωνικό αυτό έργο είναι εμπνευσμένο από το γνωστό ποίημα του μεγάλου Γάλλου συμβολιστή Stéphane Mallarmé, Το απόγευμα ενός φαύνου (1876). Στο ποίημα, ο αρχαίος ρωμαϊκός θεός των δασών, βρισκόμενος σε μια κατάσταση μεταξύ ύπνου και ξύπνιου, προσπαθεί να θυμηθεί μια συνάντησή του με όμορφες νύμφες που αντιστέκονται στο ερωτικό του κάλεσμα. Το Πρελούδιο του Ντεμπυσσύ εκτελέστηκε για πρώτη φορά το Δεκέμβριο του 1894 στο Παρίσι και αποτελεί έκτοτε εμβληματικό έργο του ιμπρεσιονισμού στη μουσική. Ένα αιθέριο σόλο του φλάουτου επαναλαμβάνεται και αναπτύσσεται με λεπτές αρμονικές αποχρώσεις και αισθησιακή ενορχήστρωση, στοιχεία που αποτυπώνουν τη ζεστή ατμόσφαιρα του μεσημεριανού ρεμβασμού, αλλά κυρίως την αινιγματική αιώρηση ανάμεσα στο όνειρο και την πραγματικότητα.

•    Χριστίνα Αθηνοδώρου (γενν. 1981) - Ιντερμέδιο για μια θάλασσα που δεν έχει ποτέ ειδωθεί για συμφωνική ορχήστρα
Από τις επιστολές του Beethoven μαθαίνουμε δύο συγκινητικές πληροφορίες για τον συνθέτη, οι οποίες αποτέλεσαν τη γενεσιουργό αρχή του έργου: πρώτον, η ανησυχία του για το ότι η σταδιακή απώλεια της ακοής του θα χαροποιούσε τους εχθρούς του και, δεύτερον, ότι δεν είχε δει ποτέ του τη θάλασσα.
Μέσα από το Ιντερμέδιο επιχειρείται η προσωπική σκιαγράφηση μιας πρώτης θέασης της θάλασσας και με την «εσωτερική» μουσική γίνεται ολοένα και δυνατότερη. Το καθένα από τα πέντε μέρη του έργου αποτελεί και ένα διαφορετικά δομημένο ορχηστρικό crescendo, του οποίου το κάθε ξεδίπλωμα αναδεικνύει συνδυασμούς «χειρονομιών» με αρμονικούς ιριδισμούς σε διαφορετικά επίπεδα ενέργειας. Το έργο συνετέθη κατόπιν παραγγελίας της Radio France και της Ορχήστρας της Île-de-France και απέσπασε το Βραβείο στον 1ο Διαγωνισμό Σύνθεσης Île de Créations στη Γαλλία.

•   Eric Tanguy (γενν. 1968) - Κοντσέρτο για βιολοντσέλο και ορχήστρα αρ.2
O Γάλλος συνθέτης Ερίκ Τανγκύ σπούδασε σύνθεση με τον Ivo Malec και τον σπουδαίο Gérard Grisey στο Ωδείο του Παρισιού αποσπώντας το βαρυσήμαντο πρώτο βραβείο του Ωδείου για τις επιδόσεις του. Ακολούθησαν πολλές διεθνείς διακρίσεις, ενώ αρκετά από τα έργα του έχουν κατ’ επανάληψη ερμηνευτεί από διακεκριμένους εκτελεστές και σημαντικά σύνολα. Ένα από αυτά, το δεύτερο κοντσέρτο για βιολοντσέλο, ήταν παραγγελία του θρυλικού τσελίστα Mstislav Rostropovich, ο οποίος και το ερμήνευσε για πρώτη φορά στην πόλη Ρεμς, τον Ιούλιο του 2001. Αξιοποιώντας σύγχρονες τεχνικές εκτέλεσης των οργάνων και με απρόσμενους συνδυασμούς στην ενορχήστρωση, ο συνθέτης φανερώνει μια θαυμαστή ηχοχρωματική παλέτα στο έργο. Με βαθιά γνώση των τεχνικών ιδιαιτεροτήτων των εγχόρδων, εξερευνά με ευφάνταστο τρόπο νέες δυνατότητες στη συνύπαρξη σολίστ και ορχήστρας.

•    Igor Stravinsky (1882-1971) - Το τραγούδι του αηδονιού
Η σύνθεση της όπερας Το αηδόνι ξεκίνησε το 1908, διεκόπη για μερικά χρόνια, κατά τα οποία ο Στραβίνσκυ συνέθεσε τα πρώτα μεγάλα μπαλέτα του (Πουλί της φωτιάς, Πετρούσκα και Ιεροτελεστία της άνοιξης), και ολοκληρώθηκε αμέσως μετά (1913-14). Αξιοποιώντας αποσπάσματα κυρίως από τη μουσική της Β’ και της Γ’ Πράξης της όπερας, ο συνθέτης διαμόρφωσε το συμφωνικό ποίημα Το τραγούδι του αηδονιού, το 1917. Η υπόθεση της όπερας (και του συμφωνικού ποιήματος κατ’ επέκταση) βασίζεται στο πασίγνωστο παραμύθι «Το αηδόνι και ο αυτοκράτορας» του Hans Christian Andersen. Η μουσική του συμφωνικού ποιήματος είναι ανάγλυφη και αφηγηματική, άλλοτε πιο λυρική και άλλοτε πάλι θυμίζοντας αυτήν του Πετρούσκα, με πολύπλοκα και επίμονα ρυθμικά σχήματα, απότομες αλλαγές δυναμικής και μια νευρώδη ενορχήστρωση, που δίνει έμφαση στο σολιστικό ρόλο ορισμένων οργάνων.

•    Bruno Mantovani (γενν. 1974) - Φινάλε
Ο διακεκριμένος Γάλλος συνθέτης Μπρυνό Μαντοβανί, ο οποίος έχει στο ενεργητικό του λαμπρές ακαδημαϊκές περγαμηνές (πέντε πρώτα βραβεία από το Ωδείο του Παρισιού) και βραβεία σε διεθνείς διαγωνισμούς, έγραψε το έργο Φινάλε το 2007, μετά από παραγγελία του 50ού Διεθνούς Διαγωνισμού Διεύθυνσης Ορχήστρας της Μπεζανσόν, κατά τη διάρκεια του οποίου και εκτελέστηκε για πρώτη φορά. Πρόκειται για μια ελεύθερη, ραψωδική φόρμα βασισμένη στην αντίθεση ανάμεσα σε στιγμές ακινησίας και έντονης κινητικότητας και ανάπτυξης, ενεργητικές και φευγαλέες. Ο τίτλος του έργου παραπέμπει συμβολικά στον τελικό του διαγωνισμού για τον οποίο και γράφτηκε, ενώ ταυτόχρονα υποδηλώνει μια αίσθηση πορείας προς το τέλος, που κυριαρχεί στη μουσική. Η διάχυτη πανηγυρική διάθεση σηματοδοτεί ένα σημείο χωρίς επιστροφή, μια οριστική ολοκλήρωση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου