Παρασκευή 17 Απριλίου 2020

Έθιμο της Μεγάλης Παρασκευής

Ω γλυκύ μου έαρ -Σήμερα η κορύφωση του Θείου Δράματος ...
Μεγάλη Παρασκευή, Ο Χριστός στο καρφί.
Το πρωί της Μεγάλης Παρασκευής γίνεται ο στολισμός του Επιταφίου στις εκκλησίες. Αρχικά ψάλλονται οι Μεγάλες Ώρες, που περιέχουν ψαλμούς, τροπάρια, Το πρωί της Μεγάλης Παρασκευής γίνεται ο στολισμός του Επιταφίου στις εκκλησίες. Αρχικά ψάλλονται οι Μεγάλες Ώρες, που περιέχουν ψαλμούς, τροπάρια, Αποστόλους, Ευαγγέλια και ευχές. Στη συνέχεια ψάλλεται ο Εσπερινός της Μεγάλης Παρασκευής και γίνεται η Αποκαθήλωση του Εσταυρωμένου. Ακολούθως, τοποθετείται στο Ιερό Κουβούκλιο ένα ύφασμα, πάνω στο οποίο έχει κεντηθεί ή ζωγραφιστεί ο Κύριος, νεκρός. Το ύφασμα αυτό λέγεται Επιτάφιος.
Το βράδυ της ίδιας ημέρας ψάλλεται ο όρθρος του Μεγάλου Σαββάτου και η υμνολογία είναι σχετική με την ταφή του Κυρίου από τους Ιωσήφ και Νικόδημο και την κάθοδο της ψυχής Του στα σκοτεινά βασίλεια του Άδη.
Στο Χωριό μας από νωρίς τα παιδιά πήγαιναν στα σπίτια και έψαλλαν Τα Πάθη του Χριστού Κρατώντας ένα σταυρό τυλιγμένο με ένα μαντήλι μαύρο και ένα καλαθάκι για τα αυγά και τα κουλούρια που τους προσέφεραν.
Το Μεσημέρι οι γυναίκες και τα κορίτσια του χωριού πήγαιναν στην εκκλησία με τις αγκαλιές τους γεμάτες λουλούδια για να στολίσουν τον Επιτάφιο, και το βράδυ όλοι με κατάνυξη πήγαιναν στην εκκλησία για την λειτουργία κατά την οποία χωριζόταν σε ομάδες και έψαλλαν τα εγκωμια. Ακολουθούσε η περιφορά του επιταφίου στο χωριό.
Καλή Μεγάλη Παρασκευή και καλό Πάσχα ελπίζοντας ότι του χρόνου θα εορτάσουμε το Πάσχα στο χωριό μας ή όπου αλλού επιθυμεί ο καθένας, όπως είναι τα έθιμά μας.
Εφέτος τα εορτάζουμε μένοντας στο Σπίτι και παρακολουθώντας από τη τηλεόραση τις θείες Ακολουθίες.
ΤΑ ΠΑΘΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
Έθιμο της Μεγάλης Παρασκευής.
Τα παιδιά με ένα σταυρό σκεπασμένο με ένα μαύρο μαντήλι γύριζαν στα σπίτια και έλεγαν τα κάλαντα της Μεγάλης Παρασκευής. Επειδή δεν υπήρχαν τότε πολλά χρήματα, κρατούσαν ένα μικρό καλαθάκι και έβαζαν μέσα αυγά που μάζευαν.
Κάτω στα Ιεροσόλυμα και του Χριστού τον Τάφο,
εκεί δεντρί δεν ήτανε ,δεντρί εξεφυτρώθει,
στην ρίζα του ήταν ο Χριστός, και στα κλαδιά οι Αγγέλοι,
και στα κολοριζόνια του ήταν οι μαρτυραίοι
που μαρτυρούσαν τον Χριστό και λέγανε τα Πάθη.
Σήμερα μαύρος ουρανός, σήμερα μαύρη μέρα.
Σήμερα όλοι θλίβουντε και τα βουνά λυπόνται,
σήμερα βάζουνε βουλή οι άνομοι οι Εβραίοι,
οι άνομοι και τα σκυλιά και οι τρις καταραμένοι,
για να σταυρώσουν τον Χριστό των πάντων Βασιλέα.
Ο Κύριος ηθέλησε να μπει στο περιβόλι,
να κόψη μήλο μυστικό για να το μάθουν όλοι.
Η Παναγιά η Δέσποινα καθόταν μοναχή της ,
τας προσευχάς της έκανε για τον μονογενή της .
Φωνή της ήλθε εξ ουρανού κι απ΄ Αρχαγγέλου στόμα
Πάψε κυρά τας προσευχάς πάψε και τας μετάνοιας,
Και τον Υιό σου πιάσανε και σαν ληστή τον πάνε.
Και στου Πιλάτου τας συλάς εκεί τον τυραννάνε.
Η Παναγιά ως τ΄ άκουσε έπεσε και λιγώθει
Σταμνί νερό της έριξαν , τρία κανάτια μόσκο
και τρία νεροδόσταμνα για να της ερτει ο νους της.
Μα σαν της ήρθε ο λογισμός μα σαν της ήρτε ο νους της
ζητά μαχαίρι να σφαεί ζητά γκρεμό να πέσει.
Ζητά μαχαίρι δίκοπο να δικοθατατέψει.
Όχι κυρά να γκρεμιστείς όχι κυρά να πέσεις
Όχι μαχαίρι δίκοπο να δικοθανατέψεις.
Όσοι αγαπάτε τον Χριστό κι όσοι τον προσκυνάτε
Όλοι ακολουθήστε με να πάω να τον εύρω.
Καμία δεν ακλούθησε παρά οι τρεις παρθένες
Η Μάρτα η Μαγδαληνή, και η μάνα του Λαζάρου
του Γιακουμού η αδελφή και οι τέσσερεις αντάμα
πήρανε το στρατί –στρατί, στρατί το μονοπάτι
το μονοπάτι στι βγαλε μες του ληστή την πόρτα.
Άνοιξε πόρτα του ληστή και πόρτα του Πιλάτου,
Και η πόρτα από τον φόβο της ανοίγει μοναχή της
Τυρά δεξιά τυρά ζερβά τηρά μια μάντα κι άλλη
Τυρά και δεξιότερα βλέπει τον Άι Γιάννη.
Αφέντη μου Αι Γιάννη μου και βαφτιστή του γιου μου
Μην είδες το παιδάκι μου και σε διδάσκαλό σου.
Δεν έχω στόμα να σου πω, γλώσσα να σου μιλήσω,
Δεν έχω χεροκάλαμο για να σου τον νε δείξω.
Βλέπεις εκείνο τον γυμνό τον παραπονεμένο,
όπου φορά πουκάμισο στο αίμα βουτηγμένο
όπου φορά στην κεφαλή αγκάθινο στεφάνι
όπου φοράει στην ζώνη του αγκάθινο ζωνάρι
εκείνος είναι ο γιόκα σου και με ο δάσκαλός μου
Η Παναγιά η Δέσποινα κοντά τον πλησιάζει
Δεν μου μιλάς παιδάκι μου, δεν μου μιλάς παιδί μου.
Τι να σου πω μανούλα μου που διάφορο δεν έχεις
Παρά το Μέγα Σάββατο κοντά στο μεσονύχτι
Όταν θα λαλήσει ο πετεινός λαλήσουν τα κοκόρια
Τότε και συ μανούλα μου τότε να περιμένεις
Σύρε μάνα στο σπίτι μας σύρε και στο σπιτικό μας
και βάλε δάχτυλο κρασί και παξιμάδι αφράτο
να παρηγορούνται οι συγγενείς να παρηγορούνται οι μάνες
Η Αγιά Ελεούσα διάβαινε και την κατηγορούσε
Πως έχει γιο εις τον Σταυρό και μάνα στο τραπέζι.
Τι είπες Αγιά Ελεούσα μου τι είπες Αγιά Ελεούσα
Που το νερό σου να βρομεί και τους λεπρούς να γιάνει.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου