Παρασκευή 2 Μαρτίου 2018

Marco Malvaldi: συνέντευξη στον Ελπιδοφόρο Ιντζέμπελη

Ο Μάρκο Μαλβάλντι (Πίζα, 1974) είναι χημικός και παράλληλα ένας επιτυχημένος συγγραφέας ιστοριών μυστηρίου. Πρωτοεμφανίστηκε στην ιταλική λογοτεχνία το 2007 με το πρώτο βιβλίο της πολυμεταφρασμένης σειράς «ΜπαρΛούμε – Εγκλήματα στην Τοσκάνη» που κατέκτησε το ιταλικό κοινό σαρώνοντας τις λίστες με τα ευπώλητα μέχρι και σήμερα το μυθιστόρημα Παρτίδα για πέντε (La briscola in cinque),. Λόγω αυτής της σειράς, με τη χαρακτηριστική ζωντανή και γλαφυρή πρόζα του Μαλβάλντι μέσα από την οποία ξεπροβάλλει η συναρπαστική εικόνα της ζωής σε μια επαρχιακή παραθαλάσσια πόλη, χαρακτηρίστηκε από πολλούς ως ο Καμιλέρι της Τοσκάνης. Εκτός από τα επτά βιβλία της σειράς, ο Μάρκο Μαλβάλντι έχει γράψει μεταξύ άλλων τα αστυνομικά μυθιστορήματα Κλεισούρα(2011 – Βραβείο Castiglioncello και Isola d’Elba-Raffaello Brignetti), Εκατομμύρια εκατομμυρίων (2012),Υδράργυρος (2013), Τρύπες στην άμμο (2015), Στα μάτια όσων κοιτάνε (2017), διηγήματα και πλήθος μονογραφιών. Το 2013 τιμήθηκε με το λογοτεχνικό βραβείο La Tore Isola d’Elba. Στην Ιταλία γνωρίζει επίσης μεγάλη επιτυχία η τηλεοπτική σειρά «Τα εγκλήματα του ΜπαρΛούμε», βασισμένη στις περιπέτειες της παρέας των τεσσάρων ογδοντάχρονων θαμώνων του ΜπαρΛούμε και του ιδιοκτήτη του καφέ-μπαρ, που αναλαμβάνει τον ρόλο του ερασιτέχνη ντετέκτιβ.
Στο Μπαρλούμε, ένα μικρό παραλιακό θέρετρο της Τοσκάνης, λαμβάνει χώρα μια δολοφονία. Ποια είναι συνήθως τα κίνητρα ενός δολοφόνου;
Η Αγκάθα Κρίστι έλεγε ότι σκοτώνουμε για τρεις λόγους: χρήμα, αγάπη και εξουσία. Σε αυτή την περίπτωση θα έλεγα ότι η αιτία είναι το δεύτερο. Αν και το νόημα της αγάπης που νιώθει ο δολοφόνος είναι αμφισβητήσιμο.
Μια νέα κοπέλα χάνει τη ζωή της. Η αστυνομία ανακαλύπτει το πτώμα της. Ποια είναι τα πρώτα βήματα που κάνει για να ανακαλύψει τον δολοφόνο;
Πρώτα απ’ όλα πρέπει να καταλάβουμε ποια ήταν η κοπέλα: με ποιους συναναστρεφόταν, τι είδους ζωή έκανε, ποια ενδιαφέροντα είχε. Για να ανακαλύψουμε έναν δολοφόνο, το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνουμε είναι να γνωρίσουμε το θύμα του.
Ο Μάσιμο είναι ο ιδιοκτήτης του μπαρ. Είναι ιδιόρρυθμος αλλά και έξυπνος. Θα βοηθήσει στην εξιχνίαση του εγκλήματος;
Ο Μάσιμο θα βοηθήσει, πρώτα σαν μάρτυρας και, μετά, σαν λύτης του προβλήματος. Έμπλεξε χωρίς να το θέλει στην υπόθεση και κατάλαβε ότι είναι υποχρέωσή του σαν πολίτη να βοηθήσει την αστυνομία, παρόλο που δεν θα είχε καμιά όρεξη να το κάνει…
Το θύμα είναι μια κοπέλα που ζει σε ένταση. Ευθύνεται αυτή η ένταση για το ότι μπλέκεται σε δύσκολες καταστάσεις;
Δύσκολο να απαντήσουμε σε αυτή την ερώτηση χωρίς να αποκαλύψουμε το τέλος του αστυνομικού βιβλίου μας… Ας πούμε ότι είναι πιθανό, αλλά όχι δεδομένο.
Πίσω από αυτή την περίπτωση εικάζεται ότι βρίσκονται οι άνθρωποι της νύχτας. Γιατί υπάρχει αυτή η σύνδεση των ανθρώπων των μπαρ με το έγκλημα;
Η νύχτα και το έγκλημα συχνά συνδέονται στην αστυνομική λογοτεχνία, αλλά νομίζω ότι είναι κλισέ. Τα περισσότερα εγκλήματα στην Ιταλία συμβαίνουν 10 η ώρα το πρωί και συνήθως κάποιος συνταξιούχος σκότωσε τον γείτονα γιατί το σκυλί του γάβγιζε πολύ. 
Η νύχτα και το έγκλημα συχνά συνδέονται στην αστυνομική λογοτεχνία, αλλά νομίζω ότι είναι κλισέ. Τα περισσότερα εγκλήματα στην Ιταλία συμβαίνουν 10 η ώρα το πρωί και συνήθως κάποιος συνταξιούχος σκότωσε τον γείτονα γιατί το σκυλί του γάβγιζε πολύ.
Ο Μάσιμο προσπαθεί να αναλάβει τον ρόλο του ντετέκτιβ. Ποια η διαφορά σκέψης του ντετέκτιβ από του αστυνόμου;
Ένας αστυνόμος πρέπει να παραδώσει τεκμήρια στον εισαγγελέα, ενώ ο ντετέκτιβ ασχολείται μόνο με το να καταλάβει την υπόθεση με τη βοήθεια ενδείξεων. Οι δυο έχουν διαφορετικό σκοπό. Η δουλειά του αστυνόμου είναι πολύ πιο δύσκολη, γιατί δεν αρκεί να έχει δίκιο για να πετύχει τον στόχο του, αλλά πρέπει και να πείθει τον δικαστή χωρίς ίχνος αμφιβολίας.
Διαβάζοντας το βιβλίο σας έχουμε και μια συναρπαστική εικόνα της Τοσκάνης. Γιατί η Τοσκάνη θεωρείται από τις ομορφότερες πόλεις;
Η Τοσκάνη είναι όμορφη γιατί είναι μια περιοχή με μεγάλη ποικιλία στα τοπία, από τη θάλασσα έως τους λόφους και τα βουνά. Υπάρχει η Φλωρεντία που είναι πανέμορφη πόλη, αλλά υπάρχει και το Λιβόρνο, που είναι κακάσχημη. Με λίγα λόγια, έχει απ’ όλα.
Με σταθερά βήματα οδηγούμαστε στην ανακάλυψη του δολοφόνου. Υπάρχει περίπτωση, στην πραγματικότητα. να μην ανακαλύψει η αστυνομία ή κάποιος ντετέκτιβ τον δολοφόνο;
Υπάρχει αυτή η πιθανότητα, αλλά πιστεύω ότι δεν συμβαίνει και τόσο συχνά όσο νομίζει κάνεις.
Διάβασα στο βιογραφικό σας ότι έχετε γράψει κι άλλα αστυνομικά μυθιστορήματα. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας τους;
Νομίζω ότι είναι οι χαρακτήρες. Μιλάω για κοινούς ανθρώπους μέσα σε καθημερινά προβλήματα, που βρίσκουν μια διεκδικητική ευχαρίστηση στο να ανακαλύπτουν τη λύση ενός εγκλήματος. Θεωρώ ότι αυτό είναι ένας τρόπος παρηγοριάς.
Θα μπορούσατε να μας προτείνετε μερικά αστυνομικά μυθιστορήματα που έχουν γραφτεί στην Ιταλία;
Σίγουρα τα αστυνομικά του Φρουτέρο και του Λουτσεντίνι, υποδειγματικά παραδείγματα καλής λογοτεχνίας εφαρμοσμένα στο αστυνομικό είδος. Έτσι και τα μυθιστορήματα του Λεονάρντο Σάσια, ένας από τους μεγαλύτερους συγγραφείς του περασμένου αιώνα.
Έχετε επισκεφτεί την Ελλάδα;
Βέβαια. Πήγα στην Αθήνα, στη Ρόδο και συχνά στις Κυκλάδες. Η Ελλάδα είναι η κοιτίδα του πολιτισμού μας, του ίδιου του τρόπου σκέψης μας. Να επισκέπτεσαι την Ελλάδα είναι κάθε φορά μια εμπειρία που σου δίνει μια αίσθηση ζάλης. 
Ευχαριστίες για τη μετάφραση στον καθηγητή Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΑΠΘ κ. Αλέξανδρο Χήρα. 
Παρτίδα για πέντε
Μάρκο Μαλβάλντι
Μετάφραση: Δήμητρα Δότση
Καλέντης
208 σελ.
ISBN 978-960-594-034-8
Τιμή: €12,00
Βιβλίο & Τέχνες | diastixo.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου