Πέμπτη, 12 Σεπτεμβρίου 2013

Ο μεγάλος θεατράνθρωπος της Αρχαίας Ελληνικής Τραγωδίας Γιάννης Νικολαϊδης σκηνοθέτησε τον Αγαμέμνονα του Αισχύλου



Γιάννης Νικολαϊδης

Αθήνα 11 Σεπτεμβρίου. Στο ανοιχτό θέατρο Δήμου Χαϊδαρίου παρουσιάστηκε σε ένα κατάμεστο από κόσμο θέατρο η τραγωδία Αγαμέμνονας του Αισχύλου από τον θεατρικό οργανισμό «Αιχμή».
Κάποτε υπήρχαν ο Κουν, ο Βεάκης, ο Μινωτής, ο Κατράκης και άλλοι σήμερα υπάρχει ο Γιάννης Νικολαϊδης ο χαρισματικός αυτός άνθρωπος που κρατά τα παραδοσιακά ινία του αρχαίου Ελληνικού δράματος.
Στις μέρες μας που όλα ξέφτισαν και από καλλιτεχνικής πλευράς με την ακόρεστη προώθηση του φτηνού, του ευτελούς και του άκρατου πειραματισμού ο κύριος Νικολαϊδης στηρίζει μέσα από τις σκηνοθεσίες του την αρχαιοελληνική ηθική δημιουργία μέσα σε έναν καταρρέοντα χώρο.
Το νόημα της δικής του αισθητικής που αγγίζει τους μεγάλους είναι ότι θα παραμείνει γιατί είναι αυθεντικός με το ελπιδοφόρο μήνυμα ότι και άλλοι θα συνεχίσουν και το μεγαλείο αυτό του αρχαίου ελληνικού δράματος, αξεπέραστου στους αιώνες θα συνεχίσει να ζει. Γιατί η αρχαία Ελληνική τραγωδία δημιουργήθηκε για να διδάσκει και ο κύριος Νικολαϊδης διδάσκει είναι ένα μεγάλο σχολείο γι’αυτούς που τον παρακολουθούν και εμπνέονται αλλά και γι’αυτούς που συνεργάζονται μαζί του και όντας αξιολογημένοι πρώτα από αυτόν θα συνεχίσουν στο ίδιο μεγαλείο.
Είχα δει και πέρυσι την σπουδαία παράσταση των Περσών του Αισχύλου και είχα εντυπωσιαστεί από τον σεβασμό που έδειξε στο κείμενο αλλά και στην επιμέλεια και εμφάνιση, τόσο προσεγμένα των ηθοποιών του. Γιατί όλα περνούν από τον σκηνοθέτη, και τα ενδύματα, και ο φωτισμός και οι κινήσεις και ο ήχος, όλα.
Η παρουσίαση τέτοιων έργων είναι αναδημιουργία που χωρίς τη γενική φιλοσοφική άποψη οι συγκλίσεις οδηγούν εύκολα στην επανάληψη πρωτοτύπων, που ο έξυπνος σκηνοθέτης παρεκκλίνει και μένει στο ύφος της ηθικής αξίας, κάτι που ο κύριος Νικολαϊδης κατέχει. Ως Κήρυκας ο Γιάννης Νικολαϊδης αναμφίβολα έπεισε και καθήλωσε με το βλέμμα του, τις μελετημένες κινήσεις και την θεατρική του παρουσία, σε έναν πολύ συνταρακτικό και δυσκολότατο ρόλο που κυριολεκτικά ανοίγει και κλείνει την τραγωδία.
Βασίλης Ασημακόπουλος, Φωτεινή Φιλοσόφου, Ζαχαρίας Ρόχας
Μαζί του ένα άρτιο επιτελείο ηθοποιών ερμήνευσε τους δυσκολότατους ρόλους υπό το βλέμμα και την καλλιτεχνική σκοπιά του κυρίου Νικολαϊδη άψογα και παραδειγματικά. Επικεφαλής ως Κλυταιμνήστρα η μεγάλη ηθοποιός Φωτεινή Φιλοσόφου έδωσε ένα ρεσιτάλ δραματικής ηθοποιίας που πρέπει να παρακολουθήσουν όλες όσες θέλουν να παίξουν αρχαία τραγωδία.
Ως Αγαμέμνων ο Ζαχαρίας Ρόχας ήταν αξιόλογος όπως επίσης και η Δανάη Καλαχώρα ως Κασσάνδρα έδωσε ότι καλύτερο μπορούσε. Ξεχώρισε ως Κορυφαίος και μονωδός ο οπερατικός βαθύφωνος Βασίλης Ασημακόπουλος με την άρτια τεχνική φωνητική του κατάρτιση που πρόσθεσε στο μεγαλείο του αρχαίου δράματος.
Κασσάνδρα: Δανάη Καλαχώρα
Περιμένουμε και άλλες τέτοιες παραγωγές από τον θεατρικό οργανισμό Αιχμή που πιστεύω ότι υπό την διεύθυνση του ακούραστου Γιάννη Νικολαϊδη θα συνεχίσει να προσφέρει τα μέγιστα στην Αρχαία Ελληνική Τραγωδία.         
ΑΙΣΧΥΛΟΥ - ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ
Μετάφραση: Κώστας Πολιτόπουλος
Σκηνοθεσία: Γιάννης Νικολαϊδης
Μουσική: Μιχάλης Γληνιαδάκης
Σκηνικά: Μιχάλης Αγγελάκης
Κοστούμια: Όλγα Σχοινά
Βοηθ. σκηνοθέτη: Σπύρος Κωνσταντούλας
ΔΙΑΝΟΜΗ
( Με σειρά εμφάνισης)
Φρουρός: Χρήστος Κανέλλης
Κήρυκας: Γιάννης Νικολαϊδης
Αγαμέμνων: Ζαχαρίας Ρόχας
Κασσάνδρα: Δανάη Καλαχώρα
Αίγισθος: Κώστας Κλάδης
Κορυφαίοι: Γ. Νικολαϊδης, Κ. Κλάδης, Χρ. Κανέλλης, Μ. Σκιαδάς, Β. Ασημακόπουλος, Γ. Χουσάκος, Δ. Αποστόλου, Μονωδός: Β. Ασημακόπουλος
Κλυταιμνήστρα: Φωτεινή Φιλοσόφου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου