Πέμπτη 2 Ιουνίου 2011

Καβαλερία Ρουστικάνα και Παλιάτσοι από την Εθνική Λυρική Σκηνή στο Ηρώδειο


Ο τενόρος Μάριος Φραγκούλης, η σοπράνο Έλενα
Κελεσίδη, και ο συνθέτης Παναγιώτης Καρούσος
στα παρασκήνια του Ηρωδείου  

Αθήνα 1 Ιουνίου 2011. Μια αξέχαστη βραδιά χάρισε η ΕΛΣ στους Αθηναίους παρουσιάζοντας στο Ωδείο Ηρώδου του Αττικού το οπερετικό δίπτυχο Καβαλερία Ρουστικάνα και Παλιάτσοι.
Πιο άρτια μουσικά η Καβαλερία Ρουστικάνα, αλλά πιο εντυπωσιακοί οι Παλιάτσοι με έναν υπέροχο ρόλο για τενόρο συγκινούν πάντα τους φίλους του μελοδράματος και όχι μόνο, είναι εύκολα έργα με ρεαλιστικές καταστάσεις για το απλό μεγάλο κοινό.   
Το σκηνικό και για τα δυο έργα: μια πλαγιά με ελιές ωραίο και άρεσε πολύ στους θεατές.
Η σκηνοθεσία του Γκρέιαμ Βικ είχε καινοτομίες και κάπου με ξένισε θετικά όντας συνηθισμένος στις παραδοσιακές βεριστικές φόρμουλες.
Η Μουσική διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού πάρα πολύ καλή βγάζοντας τις γνωστές μελωδίες των συνθετών καθαρές έξω, ακόμα και τα εσωτερικά αρμονικά μελωδικά περάσματα ακούσθηκαν καθαρά, αλλά αυτό οφείλετε και στους άρτιους μουσικούς της ορχήστρας.
Ο βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς  ως Άλφιο στην Καβαλερία Ρουστικάνα και ως Τόνιο  Παλιάτσους συγκίνησε και με την παρουσία του αλλά και με τις φωνητικές του ικανότητες. Βλέπω ότι ο κύριος Πλατανιάς έχει κάνει μεγάλη πρόοδο και με λίγη καλή τύχη έχει τις ικανότητες να εκπροσωπήσει την Ελλάδα σε όποιες μεγάλες οπερετικές σκηνές διεθνώς.
Το ντουέτο της Καβαλερίας, Σαντούτσα η Χαρίκλεια Μαυροπούλου και Τουρίντου ο Ρούντι Παρκ αν και άρχισαν κάπως διστακτικά και ίσως και με πολλά μείων σκηνικά εντούτοις είχαν στιγμές μεγάλης έντασης. Φωνητικά κάπου χανόντουσαν, κάπου τους κάλυπτε η ορχήστρα στα κρεσέντο αλλά μην ξεχνάμε ότι σε ένα ανοιχτό μεγάλο θέατρο σαν το Ηρώδειο υπάρχουν αυτά όταν οι φωνές δεν είναι και από τις πολύ μεγάλες της όπερας. Η Λόλα της Ειρήνη Καράγιαννη μου άρεσε πολύ, και μου θύμισε μια καταπληκτική Λόλα που είχα ακούσει σε παλαιότερη παραγωγή της Λυρικής Σκηνής την δραματική μεσόφωνο Λίνα Τέντζερη.  Ως Λουτσία η Μαρία Βλαχοπούλου  φωνητικά υπέροχη και σκηνικά η αρτιότερη και πιο πειστική παρουσία.
Ως Νέντα στους Παλιάτσους η σοπράνο Έλενα Κελεσίδη εντυπωσίασε το κοινό με την  παρουσία της αλλά Μέριλιν Μονρόε, και την υπέροχη φωνή της, μέσα σε ένα ποπ αρτ ενδυματολογικά σκηνικό.
Εδώ μια αλλαγή στην διανομή έφερε τον τενόρο Βαγγέλη Χατζησίμο κάπως κουρασμένο φωνητικά αλλά πάντα άρτιο, στην σκηνή του Ηρωδείου σε έναν από τους μεγαλύτερους ρόλους του ρεπερτορίου της όπερας, έμβλημα του μεγαλύτερου τενόρου της ιστορίας της όπερας του μεγάλου Καρούζο.
Χάρηκα που είδα μέσα στην χορωδία τον ανερχόμενο τενόρο Γιώργο Ζωγράφο. Με τον Γιώργο Ζωγράφο συνεργαστήκαμε στο ανέβασμα του Προμηθέα στο Δημοτικό Θέατρο Χολαργού, όπου έκανε μια εντυπωσιακή εμφάνιση στο ρόλο του Ερμή.

Στο κέντρο της χορωδίας διακρίνεται ο τενόρος
Γιώργος Ζωγράφος δ
ίπλα στον Νίκο Βασιλείου
Με την Αγροτική Ιπποσύνη και τους Παλιάτσους, δύο εμβληματικές όπερες του ιταλικού βερισμού, ανοίγει η Εθνική Λυρική Σκηνή την αυλαία στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών. Μελωδίες γεμάτες ένταση, εκφραστικές αρμονίες και ατμοσφαιρική ενορχήστρωση χρωματίζουν τη σφιχτοδεμένη πλοκή, καθώς παρουσιάζονται μπροστά μας τα συναισθήματα των χαρακτήρων με τον πιο ωμό τρόπο. Η παρουσία του Γκρέιαμ Βικ, ενός από τους κορυφαίους σκηνοθέτες όπερας παγκοσμίως, εγγυάται μια συναρπαστική προσέγγιση. Σκηνικά και ενδυματολογικά την παραγωγή εμπλουτίζει ο Γιώργος Σουγλίδης, ενώ τους φωτισμούς έχει αναλάβει ο Τζουζέππε ντι Ιόριο. Τους εκλεκτούς και καταξιωμένους σολίστ από την Ελλάδα και το εξωτερικό πλαισιώνουν η Παιδική Χορωδία «Rosarte» με την Ορχήστρακαι τη Χορωδία της Ε.Λ.Σ., υπό την έμπειρη μπαγκέτα του αρχιμουσικού της Λουκά Καρυτινού.

Καβαλερία Ρουστικάνα – (Αγροτική Ιπποσύνη)
Αυλαία από την Καβαλερία Ρουστικάνα 
Μελόδραμα σε μια πράξη. Λιμπρέτο: Τζοβάννι Ταρτζιόνι-Τοτζέττι και Γκουίντο Μενάσκι,βασισμένο στο ομώνυμο δράμα του Τζοβάννι Βέργκα.
Η Αγροτική Ιπποσύνη είναι η πρώτη ολοκληρωμένη όπερα του Πιέτρο Μασκάνι σε λιμπρέτο των Ταρτζιόνι-Τοτζέττι και Μενάσι, βασισμένο στο ομώνυμο δράμα του Τζοβάννι Βέργκα. Στην πρεμιέρα (Ρώμη, 1890) ο Μασκάνι γνώρισε την αποθέωση, δεν κατάφερε όμως ποτέ να επαναλάβει την τεράστια επιτυχία της όπερας.
Η υπόθεση εκτυλίσσεται το Πάσχα στην αγροτική Σικελία. Ο Τουρίντου επιστρέφοντας από τη στρατιωτική του θητεία μαθαίνει πως η αγαπημένη του Λόλα είναι παντρεμένη με τον Άλφιο. Για να την εκδικηθεί βρίσκει παρηγοριά στον έρωτα της Σαντούτσα· όμως η Λόλα επιστρέφει κρυφά στην αγκαλιά του Τουρίντου. Ταπεινωμένη, η Σαντούτσα αποκαλύπτει στον Άλφιο την αλήθεια κι εκείνος, τυφλωμένος από οργή, προσβάλλει τον Τουρίντου δημόσια. Εκεί διαδραματίζεται το τελετουργικό της «αγροτικής ιπποσύνης»: ο Τουρίντου προκαλεί τον Άλφιο σε μονομαχία. Αφού αποχαιρετήσει τη μητέρα του, Λουτσία, της ζητά να φροντίσει τη Σαντούτσα και φεύγει. Σε λίγα δραματικά λεπτά ο Τουρίντου θα έχει πέσει νεκρός από το μαχαίρι του Άλφιο. Το πανέμορφο ορχηστρικό Ιντερμέτσο που χωρίζει τη μονόπρακτη όπερα σε δύο μέρη παίζεται συχνά ως ξεχωριστό έργο για ορχήστρα, ενώ ιδιαίτερη μνεία αξίζουν η μελαγχολική μελωδία του Τουρίντου στην αρχή της όπερας και το λαμπρό τραγούδι-ύμνος στον αφρώδη οίνο!
Μουσική διεύθυνση Λουκάς Καρυτινός
Σκηνοθεσία Γκρέιαμ Βικ
Σκηνικά - κοστούμια  Γιώργος Σουγλίδης
Φωτισμοί Τζουζέππε ντι Ιόριο
Διεύθυνση χορωδίας Νίκος Βασιλείου
Σαντούτσα  Χαρίκλεια Μαυροπούλου (1, 3, 4, 5 / 6)
Λόλα Ειρήνη Καράγιαννη (1,4 /6), Γεωργία Ηλιοπούλου (3, 5 / 6)
Τουρίντου Ρούντι Παρκ (1,4 /6), Βαγγέλης Χατζησίμος (3, 5 / 6)  
Άλφιο Δημήτρης Πλατανιάς (1,4 /6), Κάρλος Αλμαγκέρ (3, 5 / 6)
Λουτσία Μαρία Βλαχοπούλου (1, 3, 4, 5 / 6)
Συμμετέχει η Ορχήστρα και η Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

 

Παλιάτσοι του Ρουτζέρο Λεονκαβάλλο 
Δράμα με πρόλογο και δύο πράξεις
Αυλαία από τους Παλιάτσους

Λιμπρέτο: Ρουτζέρο Λεονκαβάλλο

Το πάθος, η μοιχεία, η ζήλια, η τιμή και η εκδίκηση είναι οι κοινοί θεματικοί άξονες των δύο έργων. Οι Παλιάτσοι είναι το πρώτο σημαντικό έργο του Ρουτζέρο Λεονκαβάλλο, όπου επιχείρησε να αναπαραγάγει τη ρεαλιστική ατμόσφαιρα της Αγροτικής Ιπποσύνης. Πράγματι, η τεχνική και η αισθητική του βερισμού φτάνουν στο αποκορύφωμά τους με την τραγική ιστορία του επικεφαλής ενός περιπλανώμενου θιάσου της commedia dell’arte. Σε λιμπρέτο του συνθέτη, η όπερα πρωτοπαρουσιάστηκε με μαέστρο τον Τοσκανίνι (Μιλάνο, 1892) και ο απόλυτος θρίαμβός της επισκίασε κάθε επόμενο εγχείρημα του Λεονκαβάλλο.

Μετά τον πρόλογο, μανιφέστο του βερισμού, η παράσταση ξεκινά με την άφιξη του θιάσου σε ένα χωριό της Καλαβρίας. Είναι Δεκαπενταύγουστος και επικρατεί μεγάλη χαρά για τη βραδινή παράσταση των θεατρίνων. Εκεί πρωταγωνιστεί ο παλιάτσος Κάνιο, που πρέπει να κάνει το κοινό του να γελάσει αν και μόλις έχει μάθει για την απιστία της γυναίκας του, Νέντα. Καταλύτης ο καμπούρης Τόνιο, μέλος της κομπανίας, που έχοντας αντιμετωπίσει το χλευασμό της όμορφης κοπέλας για τον ερωτικό του πόθο ορκίζεται να την εκδικηθεί. Στη διάρκεια της παράστασης του θιάσου τα όρια ανάμεσα στην πραγματικότητα και τη μυθοπλασία αρχίζουν να θολώνουν, καθώς ο Κάνιο δεν αντέχει άλλο να υποδύεται στη σκηνή της Κωμωδίας το ρόλο του απατημένου Παλιάτσου που τις τρώει από τον εραστή της γυναίκας του. Εξαγριωμένος από την άρνηση της Κολομπίνας-Νέντα να του αποκαλύψει την ταυτότητα του εραστή της, ορμά μανιασμένος και την μαχαιρώνει. Ξεψυχώντας εκείνη φωνάζει το όνομα του Σίλβιο, που τρέχει στη σκηνή για να πέσει κι αυτός στο στιλέτο του Κάνιο. Έτσι ο Παλιάτσος ανακτά τη χαμένη του τιμή κι αναφωνεί στο παγωμένο ακροατήριο, «La commedia è finita!»

Μουσική διεύθυνση Λουκάς Καρυτινός
Σκηνοθεσία Γκρέιαμ Βικ
Σκηνικά - κοστούμια  Γιώργος Σουγλίδης
Φωτισμοί Τζουζέππε ντι Ιόριο
Διεύθυνση χορωδίας Νίκος Βασιλείου
Διεύθυνση παιδικής χορωδίας Ρόζη Μαστροσάββα
Κάνιο Στιούαρτ Νηλ (1, 3, 4, 5 / 6)
Νέντα Έλενα Κελεσίδη (1, 3, 5 / 6), Τσέλια Κοστέα (4/ 6)
Τόνιο Δημήτρης Πλατανιάς (1, 4 / 6), Κάρλος Αλμαγκέρ (3 , 5 / 6) 
Πέππε Αντώνης Κορωναίος (1, 3, 5 / 6), Νίκος Στεφάνου (4 / 6)
Σίλβιο Διονύσης Σούρμπης (1, 3, 4, 5 / 6)
Συμμετέχει η Ορχήστρα και η Χορωδία της Ε.Λ.Σ., 
καθώς και η παιδική χορωδία «ROSARTE»
Νέα παραγωγή - 1, 3, 4, 5 Ιουνίου 2011
Έναρξη 21.00

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου