Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου 2024

Group Show: Murderesses / Φόνισσες

 


*For English please scroll down.

Διάρκεια ‘Εκθεσης: 25 Σεπτεμβρίου - 16 Νοεμβρίου 2024
Ώρες Λειτουργίας: Τετάρτη - Παρασκευή 16:30 - 20:30, Σάββατο 12:00 - 17:00
Το State of Concept σας προσκαλεί στα εγκαίνια της ομαδικής έκθεσης “Φόνισσες” την Τετάρτη, 25 Σεπτεμβρίου 2024 στις 17:00 σε επιμέλεια Κωνσταντίνας Μελαχροινού και Ηλιάνας Φωκιανάκη με την συμμετοχή των: Ελένη Καράκου, Μαρκέλλα Ξυλογιαννοπούλου, Miammy, Μαλβίνα Παναγιωτίδη, Εύα Παπαμαργαρίτη, με νέες και παλαιότερες αναθέσεις. H έκθεση διερευνά το αρχέτυπο της επικίνδυνης γυναίκας - θηλυκότητας που απειλεί την πατριαρχία, μιμούμενη τα βίαια μέσα και εργαλεία της ίδιας στην προσπάθεια αυτο-προσδιορισμού, σωτηρίας και χειραφέτησης.
Ο τίτλος της έκθεσης, παραπέμπει στο βιβλίο-ορόσημο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη “Η Φόνισσα” του 1903, ένα από τα σημαντικότερα ψυχογραφήματα της ελληνικής λογοτεχνίας και ίσως μια ενδιαφέρουσα πρόκληση, για την φεμινιστική ανάγνωση της πατριαρχίας. Μια δυναμική γυναίκα στο νησί της Σκιάθου, η χήρα Χαδούλα, περιγράφει την ζωή της και πως αποφασίζει να πάρει στα χέρια της την τύχη μικρών κοριτσιών, για να μην βιώσουν το σκληρό πρόσωπο της πατριαρχίας όπως εκείνη. Ο Παπαδιαμάντης ήδη από τις πρώτες σελίδες της αποδίδει ανδρικά χαρακτηριστικά, φανερώνοντας ίσως τα στερεότυπα της Ελληνικής κοινωνίας των αρχών του 20ού αιώνα ως προς το τι συνιστά θηλυκό (τητα). Το τέλος της Χαδούλας Φραγκογιαννού αφήνεται από τον συγγραφέα ασαφές; δεν γνωρίζουμε αν τιμωρήθηκε από τον Θεό ή την δικαιοσύνη. Οι γυναικοκτονίες συνέβαιναν και εκείνη την εποχή καθώς οι οικογένειες με αυτό τον τρόπο δεν έδιναν προίκα για τα κορίτσια τους και έτσι κρατούσαν την περιουσία στο ακέραιο. Η ηρωίδα του Παπαδιαμάντη απαντά στην βία των ανδρών με βία, μια βία που μεταπηδά από την πατριαρχία στην Χαδούλα και από την Χαδούλα στα κορίτσια, κι ας την βλέπει η ίδια ως προστασία, μια γυναίκα της εποχής που ζει για να υπηρετεί άλλους και η μόνη σωτήρια λύση που μπορεί να σκεφτεί για την νέα γενιά γυναικών είναι ο θάνατος.
Η Φόνισσα, ένα ρηξικέλευθο κείμενο πολύ μπροστά από την εποχή του, συζητά αυτό που συζητούν και σήμερα οι φεμινίστριες της τρίτης γενιάς: ποιανού η βία είναι αποδεκτή; Μέχρι που φτάνουν τα πλοκάμια της πατριαρχίας; Τι συμβαίνει όταν η πατριαρχία εισχωρεί στην ίδια την θηλυκότητα;
Οι πέντε θηλυκότητες που συμμετέχουν στην έκθεση χρησιμοποιούν προφορικές αφηγήσεις βίας, ξόρκια, σεξουαλικές πρακτικές, καυστικές καμπάνιες, ιατρικά τροχήλατα τραπέζια, και υβριδικά πλάσματα που μας κάνουν να ξανασκεφτούμε τα στερεότυπα φύλου τα οποία αναπαράγονται όχι μόνο στην κοινωνία αλλά και στην επιστήμη. Οι αφηγήσεις τους μέσα από τα έργα του, είναι για να ξορκίσουν την πατριαρχία και να δώσουν λύσεις μέσα από αυτή, όπως αυτή βιώνεται καθημερινά 121 χρόνια μετά την συγγραφή του μυθιστορήματος του Παπαδιαμάντη. Κάθε έργο μεταβολίζει την βία και προσπαθεί να δώσει φως στο σκοτάδι του παρελθόντος για ένα φωτεινότερο μέλλον, όπου η έμφυλη βία δεν θα υπάρχει πια.
Η έκθεση προσπαθεί να υπογραμμίσει ένα μελανό φαινόμενο που έχει ενταθεί τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα και αλλού: την οπισθοδρομική αντίσταση από μέρος της κοινωνίας, απέναντι σε όλ@ εμάς που ζητούμε να αναγνωριστεί νομικά ο όρος γυναικοκτονία και να αλλάξει το νομικό πλαίσιο ώστε να αντιμετωπιστούν οι δολοφονίες γυναικών στην Ελλάδα, ακριβώς επειδή είναι γυναίκες. Η αντίσταση αυτή, εκφέρεται είτε στον δημόσιο λόγο από δημοσιογράφους, είτε από συνανθρώπους μας στα ΜΚΔ, είτε από ομάδες νέων και όχι τόσο νέων ανδρών που διεκδικούν νέους όρους για τη γονεϊκότητα και θεωρούν ότι απειλούνται από πιθανές νομοθετήσεις που θα αυστηροποιήσουν ποινές για κακοποιητές. Οι αντιδράσεις αφορούν όχι μόνο στον όρο αλλά και στην δράση φεμινιστικών πρωτοβουλιών, προσπαθώντας να βλάψουν την συλλογική προσπάθεια για δημιουργία πλαισίων προστασίας, και λασπολογώντας την ως μια “γυναικεία απαίτηση από επιθετικές” (ή και “φεμιναζί”) γυναικείες ομάδες.
Η έκθεση θα συνοδεύεται από δημόσιο πρόγραμμα το οποίο θα επικοινωνηθεί τον Οκτώβριο.
Περισσότερες πληροφορίες στο www.stateofconcept.org
...........
Duration: September 25th - November 16th 2024
Opening hours: Wednesday - Friday 16:30 - 20:30 & Saturday 12:00 - 17:00
State of Concept invites you to the opening of the group exhibition "Murderesses" on Wednesday, September 25th at 17:00 curated by Konstantina Melachrinou and iLiana Fokianaki with the participation of Eleni Karakou, Markella Ksilogiannopoulou, Miammy, Malvina Panagiotidi, Eva Papamargariti, with new and older commissions. The exhibition explores the archetype of the dangerous woman - femininity that threatens patriarchy, imitating its violent means and tools in the effort of self-determination, salvation and emancipation.
The title of the exhibition refers to Alexandros Papadiamantis' landmark book "The Murderess" of 1903, one of the most important psychographics of Greek literature and perhaps an interesting challenge for the feminist reading of patriarchy. A dynamic woman on the island of Skiathos, the widow Hadoula, describes her life and how she decides to take the fate of young girls into her own hands so that they do not experience the cruel face of patriarchy, as she did. Papadiamantis attributes masculine characteristics from the very first pages, perhaps revealing the stereotypes of early 20th century Greek society as to what constitutes feminine. The end of Hadoula Fragogiannou is left unclear by the author; we do not know whether she was punished by God or justice. Female infanticide also occurred at that time, as families did not give dowry for their girls and kept the property intact. Papadiamantis' heroine responds to the violence of men with violence, a violence that passes from patriarchy to Hadoula and from Hadoula to the girls, even though she sees it as protection, a woman of the time living to serve others and the only salvation she can think of for the new generation of women is death.
The Murderess, a radical text far ahead of its time, discusses what third-generation feminists are still discussing today: whose violence is acceptable? How far do the tentacles of patriarchy reach? What happens when patriarchy penetrates femininity itself?
The five artists participating in the exhibition use oral narratives of violence, spells, sexual practices, caustic campaigns, medical trolley tables, and hybrid creatures that make us rethink the gender stereotypes that are reproduced not only in society but also in science. The narratives through their works strive to exorcise patriarchy and provide solutions through it, as it is experienced daily 121 years after Papadiamantis’ novel. Each work transforms violence and seeks to shed light on the darkness of the past for a brighter future where gender violence no longer exists.
The exhibition tries to underline a dark phenomenon that has intensified in recent years in Greece and elsewhere: the retrograde resistance from part of society to all of us who are calling for the legal recognition of the term femicide and for a change in the legal framework to deal with the murders of women in Greece, precisely because they are women. This resistance is expressed either in public discourse by journalists, in social media, or by groups of young and not-so-young men who claim new terms for parenthood and feel threatened by possible legislation that would toughen penalties for abusers. Reactions are not only to the term but also to the action of feminist initiatives, trying to damage the collective effort to create frameworks for protection, and smearing it as a 'women's demand by aggressive' (or even 'feminazi') women's groups.
The exhibition will be accompanied by a public programme which will be announced in October.
Image credit: Part of the sound installation "Vaggeli" by Markella Ksilogiannopoulou.
State of Concept Athens

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου