Παρασκευή 24 Δεκεμβρίου 2010

Κική Μορφονιού: Η Ελληνίδα μεσόφωνος που τραγούδησε με την Κάλλας

Όταν αποφάσισε η Μαρία Κάλλας να τιμήσει την Ελλάδα με μια μνημειώδη παράσταση της Νόρμας του Μπελίνι στην Επίδαυρο, η μεσόφωνος Κική Μορφονιού επρόκειτο ως νεαρή κοπέλα τότε να τραγουδήσει το μικρό ρόλο της Κλοτίλντε. Ανταλτζίζα επρόκειτο να τραγουδήσει η Αντριάνα Λαζαρίνι η οποία αρρώστησε. Τότε ο αείμνηστος Μπαστιάς μαζί με τον Καραλίβανο προέτρεψαν την Κυρία Μορφονιού, η οποία τραγουδούσε το ρόλο στις πρόβες ώσπου να έρθει η Λαζαρίνι για να ετοιμαστεί η χορωδία, να πάει στη Ρώμη για να την ακούσει ο Τούλιο Σεραφίν ο οποιος θα διηύθυνε την Νόρμα.
Έτσι και έγινε, όμως ο Σεραφίν, ο οποίος της πέρασε όλο τον ρόλο όρθιος στο πιάνο γιατί ήταν πολύ κοντός, παρόλο που ενθουσιάστηκε με τη φωνή της δεν μπορούσε να αποφασίσει γιατί τον τελευταίο λόγο τον είχε η Κάλλας.
Η τελική ακρόαση έγινε επιτέλους στην σουίτα της Μαρίας Κάλλας στο Ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετανία. Η Κική δεν θα ξεχάσει ποτέ αυτή την στιγμή που άνοιξε η πόρτα και είδε τα τεράστια μαύρα μάτια της μεγάλης Κάλλας, όμοια του αγάλματος του Ηνίοχου των Δελφών. Τραγούδησαν μαζί το μεγάλο ντουέτο Νόρμα - Ανταλτζίζα και η Κάλλας της είπε ότι θα τραγουδήσουν μαζί στην Επίδαυρο. Η Κική έσκυψε και της φίλησε το χέρι. Η Μαρία την κοίταξε και της είπε «Δεν σου κάνω καμία χάρη».
Και η Κάλλας είχε δίκιο γιατί η Μορφονιού το άξιζε να τραγουδήσει δίπλα στην Κάλλας κι ας λέει ακόμα και σήμερα, μετά από τόση καριέρα, «Πως στάθηκα εγώ δίπλα σε αυτόν τον Κολοσσό, την Μαρία Κάλλας».
Και η Μορφονιού έχει δίκιο να αναρωτιέται, «Μα πως!», αν αναλογιστούμε ότι η Κάλλας ήταν ένα ιερό τέρας που μόνο από ερμηνευτική άποψη ηθοποιίας μια Κατίνα Παξινού, μια Μπέτυ Ντέϊβις, μια Άννα Μανιάνι, μια Σάρα Μπερνάρ φαινόντουσαν μικρές δίπλα της. Και δεν θα αναφερθώ καθόλου στο μουσικό ταλέντο της Κάλλας ούτε στην φωνητική της δεξιοτεχνία, γιατί είναι δύσκολο να ξεχωρίσεις σε τι ήταν ανώτερη.
Το μόνο που θα πω είναι ότι η Μαρία Κάλλας που θριάμβευσε μέσα από κεφαλαιώδους σημασίας συνεργασίες, φέρνοντας στην όπερα έναν Βισκόντι, έναν Τζεφιρέλι, έναν Φον Κάραγιαν και τόσους μεγάλους καλλιτέχνες αλλάζοντας την πορεία της όπερας, έφερε από Ελληνικής πλευράς την Κική Μορφονιού, χωρίς να ξεχνάμε τους Μητρόπουλο, Μοσχονά, Ζαχαρίου, και τόσους άλλους.
Με την Κάλλας ξανατραγούδησε στην Μήδεια του Κερουμπίνι πάλι στην Επίδαυρο. Έκτοτε η Κική Μορφονιού τραγούδησε σε συναυλίες και όπερες στην Ελλάδα και στην Ευρώπη. Η καριέρα της ήταν πάντα συνυφασμένη με την ποιότητα.
Η Μορφονιού συνεργάσθηκε και με τον Μάνο Χατζηδάκη που ερμήνευσε τραγούδια από τον κινηματογράφο ανάμεσα σε άλλα και του Νίνο Ρότα.
Η φωνή της Κικής Μορφονιού έχει μια ευχάριστη ποιότητα. Είναι ζεστή με εμβέλεια στις κολορατούρες που είναι απαραίτητες στο Ιταλικό Μπελκάντο, αλλά και άνετη σε ρόλους του Βερισμού.
Την είχα ακούσει στον ρόλο της Τσέκα από την Τζοκόντα του Πονκιέλι, στην Λυρική Σκηνή πριν μεταναστεύσω στον Καναδά, την δεκαετία του 80. Θυμάμαι ότι ενώ ακουγόταν άνετα στις ψιλές νότες στις χαμηλές έβγαινε το χρώμα της κοντράλτο.
Σε μια από τις πρόβες της Μήδειας θυμάται η Μορφονιού την Κάλλας να δακρύζει από το πάθος του ρόλου και τότε άρχισε να κλαίει και αυτή. Μόλις την είδε η Κάλλας σταμάτησε και της είπε, «σταμάτα να κλαις γιατί δεν είσαι ακόμα έτοιμη φωνητικά και το κλάμα εμποδίζει τις φωνητικές χορδές». Μου είπε όμως ότι την φόβισε η μεγάλη καριέρα και τα ταξίδια και αφιερώθηκε στην οικογένεια της. Μου έβαλε και άκουσα μια ερμηνεία της που έγινε σε μια εκκλησία της Πολωνίας το Agnus Dei Petite από την Petite
Messe Solennelle του Rossini, με πιάνο και χορωδία. Κάποια στιγμή αναπολώντας γύρισε και μου είπε: «Αχ και να μπορούσα να ξαναβρώ έστω και για λίγο αυτή την φωνή που είχα και να ξανατραγουδούσα όπως τότε».

(Φωτογραφίες: Η Κική Μορφονιού με την Μαρία Κάλλας στην Επίδαυρο. Η Στέλλα Γκρέκα ακομπανιάρει την Κική Μορφονιού στο πιάνο. Ο Παναγιώτης Καρούσος, η Στέλλα Γκρέκα και η Κική Μορφονιού)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου