Λίγα χρόνια μετά τη λήξη του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, ο μουσικός κόσμος της Ευρώπης γνωρίζει την Τζαζ. Μέσα από ταξίδια στις ρίζες της Τζαζ στην αμερικανική Ήπειρο ή επισκέψεις αμερικανικών συγκροτημάτων στις ευρωπαϊκές μητροπόλεις, η νέα αυτή μουσική γλώσσα, με ρίζες από τους ρυθμούς και τις μελωδίες των έγχρωμων πρώην σκλάβων του αμερικανικού Νότου, δίνει νέα ώθηση στην μουσική δημιουργία. Η γνωριμία με την μουσική Τζαζ θάλεγε κανείς πως δεν συνιστά μια ολική ανατροπή του τονικού συστήματος, από την άλλη όμως υλοποιεί μια τάση στροφής πως τις λαϊκές μουσικές του κόσμου καθόλου ευκαταφρόνητη μέσα στο γενικότερο πλαίσιο των αναζητήσεων.
Ο Ντ. Μιγιώ θα έρθει σε επαφή με την μουσική Τζαζ κυρίως μέσω ενός ταξιδιού του στις Ηνωμένες Πολιτείες και ειδικότερα στη Νέα Υόρκη, αλλά και παρακολουθώντας την μουσική σκηνή του Λονδίνου στις αρχές της δεκαετίας του 1920. Μια από τις πρώτες απόπειρές του να διερευνήσει τις δυνατότητες της νέας μουσικής γλώσσας είναι και η σύντομη (διάρκειας 15 περίπου λεπτών) μουσική μπαλέτου «Η Δημιουργία του Κόσμου», που ολοκλήρωσε στα 1923 για να παρασταθεί τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς στο Θέατρο των Ηλυσίων, στο Παρίσι. Ήταν μια παραγγελία των «Σουηδικών μπαλέτων», μιας αρκετά πρωτοποριακής ομάδας χορευτών που δραστηριοποιούνταν στο Παρίσι εκείνη την εποχή.
Ο Μιγιώ υπήρξε εμβληματικό μέλος της «Ομάδας των Έξι», που καθόρισε σε μεγάλο βαθμό την αισθητική στη Γαλλία του Μεσοπολέμου. Η στροφή του προς την Τζαζ δεν ήταν άσχετη αφενός προς την τάση της ομάδας να εισάγει παραδοσιακά στοιχεία στην έντεχνη μουσική και αφετέρου μιας παλαιότερης τάσης ενδο- και εξωευρωπαϊκού Εξωτισμού που χαρακτηρίζει τους Γάλλους συνθέτες ήδη από αρκετούς αιώνες. Ο Μιγιώ χρησιμοποιεί στοιχεία μελωδικά, αρμονικά και ρυθμικά επηρεασμένα από την Τζαζ.
Το έργο έχει έξι συνεχόμενα μέρη και έχει γραφτεί για μικρό οργανικό σύνολο, που αποτελείται από δύο φλάουτα, όμποε, δύο κλαρινέτα, φαγκότο, κόρνο, δύο τρομπέτες, τρομπόνι, πιάνο, σαξόφωνο, σόλο έγχορδα (χωρίς βιόλες) και μία πλούσια επιλογή από κρουστά όργανα.
Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών
Νεοκλασικισμός, Μοντερνισμός και παράδοση
ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ
Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης
Τρίτη, 15 Οκτωβρίου 2024
Ώρα έναρξης 8.30 μ.μ.
Μουσική Διεύθυνση: Βύρων Φιδετζής
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου