Σάββατο 15 Φεβρουαρίου 2020

Χοντορκόφσκι / Chodorkowski

Περικλής Λιακάκης
ΧΟΝΤΟΡΚΟΦΣΚΙ
Όπερα / Πρώτη πανελλήνια παρουσίαση
Συμπαραγωγή με το sirene Operntheater / Αυστρία
Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
27, 28, 29 Φεβρουαρίου 2020
Ώρα έναρξης: 20.30

Μουσική διεύθυνση Γιούρι Έβερχαρτς
Λιμπρέτο, σκηνοθεσία Κριστίνε Τόρνκβιστ

Συμμετέχει δεκατριμελές μουσικό σύνολο

Η σύγχρονη όπερα Χοντορκόφσκι του διακεκριμένου συνθέτη και καθηγητή του Μουσικού Πανεπιστημίου Βιέννης Periklis Liakakis, η οποία απέσπασε το Βραβείο Καλύτερης Ανεξάρτητης Παραγωγής Όπερας 2017 των Αυστριακών Βραβείων Μουσικού Θεάτρου, έρχεται σε πανελλήνια πρώτη παρουσίαση στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Το έργο αποτελεί συμπαραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ με τον μουσικοθεατρικό οργανισμό Sirene Operntheater στην Αυστρία και θα παρουσιαστεί για τρεις μοναδικές παραστάσεις στις 27, 28 και 29 Φεβρουαρίου 2020.

Μια μάχη ανάμεσα στο κέρδος και την πολιτική χωρίς αναισθητικό, η όπερα Χοντορκόφσκι αναφέρεται στην άνοδο και την πτώση του Ρώσου ολιγάρχη Μιχαήλ Χοντορκόφσκι, ο οποίος στάθηκε στο αντίπαλο στρατόπεδο του Βλάντιμιρ Πούτιν τη δεκαετία του ’90. Το λιμπρέτο και τη σκηνοθεσία υπογράφει η Κριστίνε Τόρνκβιστ, ενώ το δεκατριμελές μουσικό σύνολο διευθύνει ο Γιούρι Έβερχαρτς.

Η παράσταση υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) προς την Εναλλακτική Σκηνή.

Η σύγχρονη όπερα Χοντορκόφσκι παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Ατελιέ της Ακαδημίας Εικαστικών Τεχνών της Βιέννης το 2015, και δύο χρόνια αργότερα βραβεύτηκε με το Βραβείο Καλύτερης Ανεξάρτητης Παραγωγής Όπερας 2017 των Αυστριακών Βραβείων Μουσικού Θεάτρου. Ο κεντρικός πυρήνας της όπερας βασίζεται στη βιογραφία του Μιχαήλ Χοντορκόφσκι: την άνοδό του ως νεαρού ιδιοκτήτη τράπεζας στα χρόνια της πτώσης της Περεστρόικας αρχικά, κατόπιν τη μεσουράνησή του ως ιδιοκτήτη της τεράστιας πετρελαϊκής εταιρείας Υukos, και την τελική πτώση του με τη στόχευσή του από τον Βλάντιμιρ Πούτιν ως αντικαθεστωτικού, την κατάρρευση της Υukos και τη φυλάκισή του.

Πρόκειται για μια πολιτική όπερα όπου οι πρωταγωνιστές είναι υπαρκτά πρόσωπα και «δεν προσπαθεί να πάρει το μέρος κανενός», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο συνθέτης Περικλής Λιακάκης. «Πιστεύω πως στη μοντέρνα όπερα δεν πρέπει να υπάρχουν καλοί ή κακοί, αλλά μόνο γεγονότα και αντιδράσεις σε αυτά. Καθαγιασμοί ή δαιμονοποιήσεις προσώπων αποφεύχθηκαν, όσο αυτό ήταν δραματουργικά δυνατό, και το κύριο μέλημά μου ήταν η όπερα αυτή να μπορεί να μιλήσει το ίδιο σε έναν Ρώσο όσο και σε έναν Αυστριακό ή έναν Έλληνα».

Το λιμπρέτο της όπερας και τη σκηνοθεσία υπογράφει η Κριστίνε Τόρνκβιστ. Ο κύριος όγκος του λιμπρέτου, που γράφτηκε πριν από την απροσδόκητη απόλυση του Χοντορκόφσκι από τη φυλακή τον Δεκέμβριο του 2013, δεν πραγματεύεται μόνο τη μάχη μεταξύ κέρδους και πολιτικής ανάμεσα στον Χοντορκόφσκι και τον Πούτιν, αλλά επιπλέον την τοποθετεί μέσα σε ένα περίπλοκο ιστορικό πλαίσιο, που εκτείνεται από το 1989 έως το 2013. Η μεταβαλλόμενη σχέση μεταξύ επιχειρήσεων και πολιτικής εξουσίας αλλοιώνει τη σχέση ανάμεσα στους πρωταγωνιστές, που αρχικά δεν είναι τόσο ανόμοιοι μεταξύ τους: και οι δυο τους νέοι, φιλόδοξοι άνδρες με μεγαλεπήβολα σχέδια, που δεν έχουν τίποτα να χάσουν.

Σ’ ένα σημείο καμπής στον ρου της Ιστορίας, οικονομικές γκάφες και πολιτικές ίντριγκες επιτρέπουν στους καιροσκόπους να ευημερήσουν. Όμως, μόλις οι δύο αντίπαλοι φθάσουν στα αντίστοιχα ζενίθ τους, οι διαφορές στην ιδιοσυγκρασία τους θα γίνουν υπερβολικά εμφανείς. Την ώρα που ο ένας στέκεται ακοίμητος φρουρός υπερασπιζόμενος την επικράτειά του, ο άλλος σκέφτεται τις επόμενες κινήσεις του παιχνιδιού και ρισκάρει τα πάντα.

Ο συνθέτης Περικλής Λιακάκης σημειώνει: «Η όπερα Χοντορκόφσκι βασίζεται στη ζωή του Ρώσου ολιγάρχη, που ήρθε σε σύγκρουση με τον πρόεδρο Βλάντιμιρ Πούτιν στα τέλη της δεκαετίας του ’90. Είναι μια πολιτική όπερα, όπου παραλληλισμοί με την ελληνική οικονομική κρίση κάθε άλλο παρά τυχαίοι είναι. Οι χαρακτήρες της όπερας, οι διάφορες καταστάσεις που θα δούμε και το λιμπρέτο είναι δραματοποιημένα, είναι κατασκευασμένα έτσι, δηλαδή, ώστε να έχουν ενδιαφέρον από δραματικής και θεατρικής άποψης. Ένα σημαντικό σημείο της όπερας είναι το ζευγάρι δύο απλών, ανώνυμων, ανθρώπων (Νατάσα / Ιβάν) στη ζωή των οποίων αποτυπώνονται οι συνέπειες των πράξεων των ανθρώπων που έχουν την εξουσία στα χέρια τους. Στην όπερα Χοντορκόφσκι δεν γίνεται καμία προσπάθεια να βρεθεί ποιος έχει δίκιο και ποιος άδικο, ούτε προσπάθεια να εξιστορηθούν ιστορικά ή “αντικειμενικά” τα σχετικά γεγονότα. Γίνεται όμως μια προσπάθεια να μεταφέρουμε στη σκηνή τις σκέψεις που μας γεννιούνται όντας απλοί παρατηρητές της Ιστορίας (με γιώτα κεφαλαίο) και της μοίρας όλων αυτών που δεν ρωτήθηκαν ποτέ για το πάρσιμο αποφάσεων που αφορούν τη ζωή τους άμεσα».


Μουσική διεύθυνση: Γιούρι Έβερχαρτς
Ποιητικό κείμενο, σκηνοθεσία: Κριστίνε Τόρνκβιστ
Σκηνικά: Αντρέα Καίλτρινγκερ
Κοστούμια: Μάρκους Κούσερ
Κινησιολογία: Μπαίρμπελ Στρέλαου
Φωτισμοί: Έντγκαρ Άιχινγκερ

Μιχαήλ Μπορίσοβιτς Χοντορκόφσκι Κλέμενς Καιλμπλ
Μαρίνα Φιλίπποβνα Χοντορκόφσκαγια Ίγκριντ Χάμπερμαν
Βλαντίμιρ Βλαντιμίροβιτς Πούτιν Αλεξάντερ Μάυρ
Ίγκορ Ιβάνοβιτς Σέτσιν Στήβεν Σέσαρεγκ
Λεονίντ Μπορίσσοβιτς Νέβσλιν Γκέρνοτ Χάινριχ
Ιβάν Ιβάνοβιτς Σεμπαστιάν Σουλές
Νατάσα Λίζα Ρόμπαχ
Ξένια Κριτικόφσκαγια, δημοσιογράφος της τηλεόρασης Έλσα Γιαννουλίδου
Κέιτ, δημόσιες σχέσεις της εταιρείας Τεμίνε Σαίφερ
Αλεξέι Βλαντιμίροβιτς Πιτσούγκιν Ματτίας Χάιντ
Βλαντίμιρ Πετούχοφ Μάρτιν Μάιρινγκερ
Ρομάν Αρκάντιεβιτς Αμπράμοβιτς Ρίχαρντ Κλάιν
Ματτέο Τιτσιάνι Ντήτερ Κσβεντ-Μίχελ
Φορτούνα Μπαίρμπελ Στρέλαου



Τιμές εισιτηρίων: 15€, 20€
Φοιτητικό: 10€

Προπώληση
Ταμεία Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Ωράριο: Καθημερινά 09.00-21.00
Τηλ.: 213 088 5700
Ομαδικές πωλήσεις: 213 088 5742
www.nationalopera.gr

Καταστήματα PUBLIC
http://tickets.public.gr

Εκδοτήρια Ticket Services
Πανεπιστημίου 39, εντός Στοάς Πεσμαζόγλου
https://www.ticketservices.gr/event/chodorkowski/?lang=el


Ιδρυτικός Δωρητής Εναλλακτικής Σκηνής: Stavros Niarchos Foundation

_________________________________________________


CHODORKOWSKI
A Königsdrama with text by Kristine Tornquist and music by Periklis Liakakis
Opera / Greek premiere
A co-production with Sirene Operntheater / Austria
Greek National Opera Alternative Stage
Stavros Niarchos Foundation Cultural Center
27, 28, 29 February 2020
Starts at: 20.30

With the participation of a 13-member instrumental ensemble


Chodorkowski, the modern opera of distinguished composer and professor at the University of Music and Performing Arts Vienna Periklis Liakakis, which won the 2017 Best Independent Opera Production Award at the Austrian Music Theatre Awards, will be given its Greek premiere on the Greek National Opera Alternative Stage at the Stavros Niarchos Foundation Cultural Center.

The work is a co-production between the GNO Alternative Stage and the music theatre organization Sirene Operntheater in Austria and it will run for three unique performances on 27, 28 and 29 February 2020.

A relentless battle between profit and politics, Chodorkowski the opera refers to the rise and fall of Russian oligarch Mikhail Chodorkowski, who opposed Vladimir Putin in the 90s. The libretto and direction bear the stamp of Kristine Tornquist, and the thirteen-member musical ensemble is conducted by Jury Everhartz.

The performance is realized thanks to the support of the Stavros Niarchos Foundation’s (SNF) grant to the Alternative Stage.

The modern opera Chodorkowski first premiered at the Atelier of the Vienna Academy of Fine Arts in 2015, and two years later, in 2017, it won the Best Independent Opera Production Award at the Austrian Music Theatre Awards. The opera is based on Mikhail Chodorkowski’ s biography: his rise as a young bank owner in the years of perestroika at first, the time he reached the zenith of his fame as owner of the huge oil company JUKOS, and his final fall after being targeted by Vladimir Putin as a dissident, JUKOS’ collapse and his imprisonment.

It is a political opera whose protagonists are real persons and which “doesn’t attempt to take anyone’s side”, as composer Periklis Liakakis characteristically notes. “The opera is not trying to pick anyone’s side. I believe that in modern opera there should not be good or bad people, just facts and reactions to these facts. Sanctifying or demonizing people has been avoided, to the extent that that was dramaturgically possible, and my main concern was that this opera could speak to a Russian, same as to an Austrian or a Greek”.

The libretto by Kristine Tornquist, the bulk of which was written before Chodorkowski’s unexpected release from prison in December 2013, deals not only with the Königsdrama between Chodorkowski and Putin, but situates it in a complex historical context stretching from 1989 to 2013.

The changing relationship between business and government alters the relationship between the protagonists, who initially aren’t too dissimilar to one other, both of them young, ambitious men with grand plans, and nothing to lose.

At a watershed moment in history, financial blunders and political intrigues allow fast-climbers to thrive. But as soon as the two rivals reach their respective zeniths, the differences in their natures become all too apparent. While one stands sentinel over his territory, the other thinks ahead of the game and risks everything.

Composer Periklis Liakakis states: “The opera Chodorkowski is based on the life of the Russian oligarch who opposed President Vladimir Putin at the end of the 90s. It is a political opera, in which any similarities to the Greek financial crisis are anything but coincidental. The opera’s characters, the various situations we shall see, and the libretto are dramatized; they have, namely, been constructed in such a way, so that they are both dramatically and theatrically interesting. An important component of the opera is the couple of the two common, anonymous people (Natasha/Ivan) whose life is marked by the consequences of the people in power. In the opera Khodorkovsky no attempt is made to find who is right and who is wrong, there is no attempt at an historical or “objective” narrative of the relevant facts. However, an attempt is made to bring on stage the thoughts that come to us while observing the History (with a capital “H”) and the fate of all those who have never been asked about the decision-making that has a direct impact on their lives”.

CONDUCTOR: Jury Everhartz
LIBRETTO, DIRECTOR: Kristine Tornquist / Assistant Roberta Cortese
SETS: Andrea Költringer
COSTUME DESIGN: Markus Kuscher / Assistant Claire Blake
CHOREOGRAPH: Bärbel Strehlau
LIGHTING DESIGNER / TECHNICAL DIRECTOR: Edgar Aichinger
DIRECTOR OF STUDIES: Petra Giacalone
PRODUCTION: Martin Scharnhorst

Mikhail Borisovich Khodorkovsky Clemens Kölbl
Marina Filippovna Khodorkovskaya Ingrid Habermann
Vladimir Vladimirovich Putin Alexander Mayr
Igor Ivanovich Sechin Steven Scheschareg
Leonid Borissovich Nevzlin Gernot Heinrich
Ivan Ivanovich Sébastien Soulès
Natasha Lisa Rombach
Xenia Kritikovskaya, TV-reporter Elsa Giannoulidou
Kate, Company PR Tehmine Schaeffer
Alexei Vladimirovich Pitchugin Matthias Haid
Vladimir Petukhov Martin Mairinger
Roman Arkadyevich Abramovich Richard Klein
Matteo Tiziani Dieter Kschwendt-Michel
Fortuna Bärbel Strehlau

Ticket prices: €15, €20 • Students: €10

Presale: Greek National Opera - SNFCC (Τel.: 213 088 5700), www.nationalopera.gr, http://tickets.public.gr, www.ticketservices.gr

Founding Donor of the Alternative Stage:
Stavros Niarchos Foundation

https://www.facebook.com/events/545332306071187/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου