Δευτέρα 29 Νοεμβρίου 2010

Ο Προμηθέας του Παναγιώτη Καρούσου στο Πνευματικό, Πολιτιστικό Κέντρο Χολαργού


Αθήνα 29 Νοεμβρίου. Στο αμφιθέατρο του Δήμου Χολαργού, (Αίθουσα Μίκης Θεοδωράκης), παρουσιάστηκε σε πανελλήνια πρεμιέρα με μεγάλη επιτυχία η όπερα Προμηθεύς του Ελληνο-Καναδού μουσικοσυνθέτη Παναγιώτη Καρούσου.

Την παράσταση προλόγισε ο πρόεδρος του Πολιτιστικού του Δήμου Χολαργού Παναγιώτης Μακρίδης. Την παράσταση τίμησε με την παρουσία της η μεγάλη σταρ του ελαφρού τραγουδιού Στέλλα Γκρέκα και άλλοι επίσημοι. Επίσης έγινε τηλεοπτική κάλυψη από τον παρουσιαστή και σκηνοθέτη Νίκο Κεμάλη.

Ο βαρύτονος Ηλίας Τηλιακός στο ρόλο του Προμηθέα ήταν καταπληκτικός με εντυπωσιακή παρουσία και φωνή. Στον απαιτητικό και δύσκολο φωνητικά ρόλο της Ιώς η σοπράνο Ελένη Μπούκη – Αγιομυργιανάκη, καθήλωσε το κοινό με το πάθος της και την σκηνική της παρουσία. Στους ρόλους Κράτος - Ωκεανός – Δίας ο Σωτήρης Σιδέρης, μπάσος ήταν σωστός φωνητικά δίνοντας όλο το είναι του στην ερμηνεία χωρίς υπερβάσεις. Η μεσόφωνος Τατιάνα Μαγγίνα ήταν σκοτεινή ως Βία, αισθαντική και άκρως θεατρική ως Ωκεανίδα, και δυναμική ως θεά Αθηνά. Ο τενόρος Γιώργος Ζωγράφος ήταν σωστός σκηνικά ως Ήφαιστος και απέδωσε με μεγάλη φωνητική άνεση την εντυπωσιακή άρια του Ερμή. Η Μουσική Διεύθυνση στο πιάνο του Πέτρου Μπούρα ήταν άψογη λαβαίνοντας υπόψη την περίτεχνη παρτιτούρα που περιπαίζει μεταξύ ατονικότητας και ρομαντισμού.

Ο μουσικοσυνθέτης Παναγιώτης Καρούσος δέχτηκε θερμής υποδοχής από τον Δήμο του Χολαργού και από το κοινό που τον καταχειροκρότησε και αυτόν και το έργο του και τους καλλιτέχνες που μας παρουσιάσανε μια σοβαρή δουλειά.
Τα κοστούμια ήταν στο αρχαίο παραδοσιακό ύφος από τον Οίκο υψηλής ραπτικής Desir.

Ήταν μια αξιόλογη προσπάθεια παρουσίασης Ελληνικής όπερας που προβλέπετε να ευδοκιμήσει αν λάβουμε υπόψη μας τα ενθαρρυντικά σχόλια που ακολούθησαν.
Πρέπει να σημειώσουμε ότι η όπερα Προμηθέας του Παναγιώτη Καρούσου απόψε παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ύστερα από την μεγάλη επιτυχία που σημείωσε στην Αμερική. Μια όπερα βασισμένη στην Τραγωδία του Αισχύλου Προμηθέας Δεσμώτης, σε λιμπρέτο του μουσικοσυνθέτη Παναγιώτη Καρούσου πάνω στην ποιητική μετάφραση του Γιάννη Γρυπάρη. Η ενορχήστρωση του Παναγιώτη Καρούσου είναι βαγκνερικής τεχνικής. Η σύνθεση ακολουθεί, ακουστικά, σε έναν εξπρεσιονιστικό λυρικό τόνο, τα μηνύματα του Αισχύλου για τον ανθρωπιστή τιτάνα Προμηθέα, που οι απόηχοι του μύθου του φτάνουν σε εμάς, επηρεάζοντας (σε μια παραλλαγή του μέσω του ιουδαιοχριστιανισμού), το ένα τέταρτο της σημερινής ανθρωπότητας.
Ο Καρούσος χρησιμοποιεί περισσότερο την σύγχρονη, δωδεκαφωνική κλίμακα για τις συνθέσεις του σε σύμπτυξη με άλλες μοντέρνες τεχνικές όπως ο μινιμαλισμός και η διατονική πολυφωνία, αλλά για τον “Προμηθέα” χρησιμοποίησε την παραδοσιακή αρμονία “γιατί ταιριάζει περισσότερο στο λυρικό ύφος του Αισχύλου.
Ο “Προμηθέας” (αυτός που σκέφτεται πριν μιλήσει) του Καρούσου, αποτελεί μέρος μιας τετραλογίας. Τα άλλα τρία έργα είναι ο “Μέγας Αλέξανδρος”, “Η ολυμπιακή φλόγα” και το “Το άγιο φως της χριστιανοσύνης”.
Ο Προμηθέας υφίσταται βουβός ένα ταπεινωτικό μαρτύριο. Η σιγή συνδέεται με την τιμωρία του και αποτελεί έκφραση μιας ανυποχώρητης υπερηφάνειας του. Όταν μένει μόνος στην ερημιά του σκυθικού βράχου υψώνει κραυγή και επικαλείται τη μαρτυρία των στοιχείων της φύσης. Αυτή η διαμαρτυρία, καθώς ηχεί, προκαλεί έντεχνα το δραματικό αποτέλεσμα, χάριν της δραματουργικής τέχνης του ποιητή, ακριβώς επειδή διακόπτει τη μακρά σιωπή του Τιτάνα.
Ο Προμηθέας υφίσταται σιωπηλός το αναπότρεπτο μαρτύριο που έχει επιλέξει συνειδητά υποκείμενος στην Ανάγκη.Τα δύο πρόσωπα που μιλούν από την άρχή του έργου, παρουσιάζουν εμφανείς διαφορές.
Η σκαιότητα του Κράτους απηχεί το απρόσωπο της μορφής του, ενώ οΉφαιστος συμβάλλει εκών άκων με την τέχνη του στο μαρτύριο ενός συγγενικού θεού, αν αναλογιστούμε την τιτανική φύση του, υποκείμενος επίσης στην Ανάγκη που συνιστά η βούληση του Δία. Ο Προμηθέας, από τον πρώτο μονόλογο, εμφανίζεται συνειδητός ως προς την απόφαση να υπομείνει το μαρτύριο που επισύρει ο άθλος του. Η τραγικότητά του αναδύεται τόσο από την σημασία της προσφοράς του στον άνθρωπο, όσο και από την εγγραφή του ιστορικού ανθρώπινου και παρόντος δραματικού χρόνου στην ανακύκληση ενός μεγαλύτερου χρόνου, καθώς ο τιτάνας γνωρίζει το μέλλον. Ο Προμηθέας βιώνει τον μικρόκοσμο μιας προσωπικής περιπέτειας και ταυτόχρονα οραματίζεται τον μακρόκοσμο μέσα στον οποίο αποκτά ιδιαίτερο νόημα η προσωπική βιωματική εμπειρία.
(Φωτογραφίες: Η σοπράνο Ελένη Μπούκη – Αγιομυργιανάκη, ο Παναγιώτης Μακρίδης του δήμου Χολαργού, η μεσόφωνος Τατιάνα Μαγγίνα, ο μουσουργός Παναγιώτης Καρούσος, και ο βαρύτονος Ηλίας Τηλιακός. Ο βαρύτονος Ηλίας Τηλιακός ως Προμηθέας με την μεσόφωνο Τατιάνα Μαγγίνα ως Θεά Αθηνά. Ως Ωκεανός ο Σωτήρης Σιδέρης, μπάσος. Ο βαρύτονος Ηλίας Τηλιακός ως Προμηθέας, με την σοπράνο Ελένη Μπούκη – Αγιομυργιανάκη ως Ιώ. Ο μουσουργός Παναγιώτης Καρούσος με την μεγάλη ντίβα του ελαφρού τραγουδιού και του κινηματογράφου Στέλλα Γκρέκα.)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου