Σάββατο 12 Ιουνίου 2010

Η Νόρμα του Βιντσέντζο Μπελλίνι στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού από την Εθνική Λυρική Σκηνή


Αθήνα 12 Ιουνίου. Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών η ΕΛΣ κλίνει την σαιζόν με μια μεγαλόπνοη παράσταση της Νόρμας του Βιντσεντσο Μπελλίνι στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού. Πολλή ωραία η ιδέα της Νόρμα σε μια περίοδο ισχνών αγελάδων για την Ελλάδα, μόνο το όνομα της όπερας φέρνει στο νου μεγαλεία και αλλοτινές εποχές με την Μαρία Κάλλας. Έτσι η προσέλκυση του κοινού ήταν ανάλογη, και κάτω από την φωτισμένη Ακρόπολη ένα κατάμεστο από κόσμο Ηρώδειο.

Η όπερα Νόρμα είναι η κορυφή του Ιταλικού μπελ-κάντο, με μια ενορχήστρωση κυρίως

συνοδευτική των φωνών βασίζεται στην

μελωδία μια μελωδία ονειρική που φτάνει στην έκσταση. Το είδος αυτό είναι πολύ απαιτητικό από τις φωνές γιατί στηρίζεται σε αυτές.

Η αρμονία του Μπελίνι είναι πολύ απλοϊκή χωρίς ιδιαίτερη φαντασία και εσωτερικότητα, έτσι τα πολύ αργά τέμπο του μαέστρου Λουκά Καρυτινου έφεραν ένα αποτέλεσμα αντίθετο από το προβλεπόμενο ελεγειακό, ο κόσμος κόντεψε να κοιμηθεί.
Η σκηνοθεσία του αγαπητού Σπύρου A. Ευαγγελάτου σωστή και λιτή αλλά δεν έφτανε να σώσει

την παράσταση, γιατί δεν ήταν στο ίδιο πνεύμα με την μοντέρνα σκηνογραφία και ενδυματολογία του Γιώργου Πάτσα. Οι φωτισμοί ήταν του Λευτέρη Παυλόπουλου και η διεύθυνση της πάρα πολύ καλής χορωδίας του Νίκου Βασιλείου.
Στον απαιτητικό ρόλο της Νόρμα η σοπράνο
Δήμητρα Θεοδοσίου, οπου τραγούδησε την Κάστα ντίβα στην υψηλή εκδοχή της άριας, (η Κάλλας τραγουδούσε την άρια στην χαμηλή εκδοχή μιας και ο συνθέτης είχε δυο εκδοχές), και η οποια τα πιανίσιμα που απολάμβανε να

χρησιμοποιεί ακόμα και εκεί που δεν θα έπρεπε θα είχαν νόημα αν τραγουδούσε το υπόλοιπο μέρος με την απαιτούμενη φωνητική και ερμηνευτική ένταση (άκουγα τον κόσμο γύρω μου να σιγοψιθυρίζει: «νιαουρίζει», και δεν μπορούσα παρά να συμφωνήσω. Ως Ανταλτζίζα η μεσόφωνος Τσέλια Κοστέα έκλεψε την παράσταση με μια βελούδινη φωνή και αξιοπρεπή παρουσία. Ως Πολλιόνε ο υπέρβαρος τενόρος Βαγγέλης Χατζησίμος, στην άρια της πρώτης πράξης ήταν σε αρκετά σημεία χαμηλός και κάτω από τις νότες στις υψηλές νότες. Ως Οροβέζο ο μπάσος Δημήτρης Καβράκος οπου η γερασμένη πια φωνή του μπαλάριζε άσχημα (καλό θα έκαναν μερικοί βετεράνοι του είδους να δ

ώσουν τόπο σε νεότερους ταλαντούχους και να αποσυρθούν). Ως Κλοτίλντε (ρόλο για σοπράνο περιέργως η μεσόφωνος) Βικτώρια Ντίνα Μαϊφάτοβα, και ως Φλάβιο ο Νίκος Στεφάνου. Καλά έκαμε η διεύθυνση της ΕΛΣ και παρουσίασε την Νόρμα γιατί είναι έργο αγαπητό και γεμίζει τις αίθουσες, θα πρέπει όμως να προσέχει τους συντελεστές ιδικά όταν το έργο έχει συνδεθεί τόσο με τους «αθάνατους». Η Μαρία Κάλλας ως Νόρμα ήταν Θεά, οι υπόλοιπες ήταν και συνεχίζουν να είναι δυστυχώς απλές θνητές.

(Φωτογραφίες: Αυλαία από την παράσταση με την πρωταγωνίστρια Δήμητρα Θεοδοσίου, ο Παναγιώτης Καρούσος με την ανεπανάληπτη Ανταλτζίζα στην Νόρμα - συνεργάτιδα της Μαρίας Κάλλας στην Επίδαυρο - μεσόφωνο Κική Μορφονιού, και ο Παναγιώτης Καρούσος με την ηθοποιό Γωγώ Μπρέμπου και την Άννα Παπαδοπούλου)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου