Τρίτη 6 Ιουνίου 2023

Δέσποινα Μπογδάνη-Σουγιούλ

 

Όταν τον είδα για πρώτη φορά από κοντά ήμουν περίπου επτά χρόνων. Ήταν η πρώτη κι όπως αποδείχτηκε και η τελευταία φορά που θα βρισκόμασταν τόσο οικεία, τόσο κοντά. Πρώτη μου φορά έβλεπα έναν γίγαντα. Άνοιξε τα πελώρια χέρια του για να πάω κοντά του, αλλά εγώ κρύφτηκα πίσω από τη φούστα της μαμάς μου. Το κεφάλι μου έγειρε προς τα πίσω θέλοντας να μετρήσω μ’ αυτόν τον τρόπο το ύψος του, το εκτόπισμά του. Δεν μετριόταν, δεν μετρήθηκε ποτέ, γιατί έτσι γίνεται με τους γίγαντες. Άλλωστε, τι σημασία είχε; Υπήρχε «λίγο ψηλότερα» γι’ αυτόν; Δεν υπήρχε!

Βρέθηκε στο σπίτι μας εκείνο το πρωινό γιατί θα έδινε μια συνέντευξη στην Κρατική Τηλεόραση για τον Μιχάλη Σουγιούλ. Στο τέλος όμως βρεθήκαμε να καθόμαστε δίπλα δίπλα στον καναπέ, να μου εξηγεί πώς το ένα αστέρι τρώει τ’ άλλο εκεί ψηλά στον ουρανό κι όλα μαζί τα αστέρια τα καταπίνει ένας γαλαξίας.

Έκτοτε οι συναντήσεις μας ήταν μόνο στις συναυλίες του και αυτές τόσο μακριά, τόσο στιγμιαία, αλλά δυνατά, καθοριστικά, σημαδιακά από όλες τις πλευρές, παρέα με πλήθος κόσμου να μοιραζόμαστε τις μουσικές του.

Εμένα όμως στο μυαλό μού είχε μπει μια τρελή ιδέα, να μιλήσω στα παιδιά για αυτόν τον γίγαντα της τέχνης. Πώς όμως να τους μιλήσω; Τι να τους πω; Ποια διαδρομή να ακολουθήσουμε παρέα, για να φωτίσουμε μέσα στον χρόνο τη ζωή του και το έργο του; Και με ποιον τρόπο θα τα επικοινωνήσω όλα αυτά σε ένα παιδί;

Μέσα από τις αναμνήσεις και την αφήγηση του μικρού Μίκη θέλω να σας δείξω έναν γίγαντα Μίκη, που ταξίδεψε σε όλο τον κόσμο και αναγνωρίστηκε ως καλλιτέχνης και ως πολιτικός από όλους.

Ως εκπαιδευτικός, έχω πάντα αυτή την αγωνία. Κάθε κουβέντα που ξεκινάω με τα παιδιά είναι και μια δύσκολη αποστολή, μια πρόκληση με μεγάλο βαθμό δυσκολίας. Μετράω πάντα τις κουβέντες μου, σκέφτομαι πάντα τι θα πω. Άραγε, τους έδωσα να καταλάβουν όσα ήθελα να τους πω; Τράβηξα τα παιδικά βλέμματα στο θέμα που πραγματεύομαι, τράβηξα την παιδική προσοχή, πέτυχα τον σκοπό μου;

Ένα παραμύθι, ένα παραμύθι να φτιάξεις, είπα στον εαυτό μου, ένα παραμύθι για να τους αφηγηθείς την ιστορία του, ένα παραμύθι που θα παίζει με το φανταστικό και το πραγματικό με εκείνη τη σοβαρή ελαφράδα, με εκείνη την ώριμη αθωότητα που έχουν οι παιδικές ιστορίες. Ένα παραμύθι που, καθώς θα ξετυλίγει το κουβάρι της ζωής και του έργου του, θα αποτελεί ταυτόχρονα και ένα κίνητρο για το παιδί, θα το σπρώξει να πάει να ψάξει, να βρει τις μουσικές και τα τραγούδια του, τις διαδρομές του στην κοινωνία και στην πολιτική, ένα παραμύθι που θα το κάνει να φανταστεί αλλά ταυτόχρονα θα φτιάξει στο μυαλό του εικόνες και συμβολισμούς!

Έτσι σκάρωσα τον παππού μου τον γίγαντα. Και δεν ήταν άλλος από τον παππού όλων μας, τον Μίκη Θεοδωράκη. Και μέσα από τις αναμνήσεις και την αφήγηση του μικρού Μίκη θέλω να σας δείξω έναν γίγαντα Μίκη, που ταξίδεψε σε όλο τον κόσμο και αναγνωρίστηκε ως καλλιτέχνης και ως πολιτικός από όλους. Έναν γίγαντα Μίκη που άπλωνε τα χέρια και, έτσι θεόρατος όπως ήταν, έμοιαζαν αυτά τα χέρια σαν φτερούγες που σκέπαζαν όλο τον κόσμο. Έναν γίγαντα Μίκη, που απλώθηκε στα κοινά του τόπου μας με κάθε τρόπο, αλλά και με το ίδιο πάθος που έγραψε έργα όπως το Άξιον Εστί  ή το Canto General.

Κι απλώθηκαν οι λέξεις μου στα άσπρα χαρτιά κι έγιναν φράσεις κι οι φράσεις ιστορίες. Κι οι ιστορίες αυτές αναζήτησαν με τη σειρά τους τις εικόνες που θα έρχονταν και θα ενώνονταν με εκείνη την αρμονία κι εκείνη την ισορροπία που συνδέει κείμενο και εικόνα και τα κάνει να συνομιλούν μεταξύ τους με αποδέκτη το κάθε παιδί. Ο Πέτρος Μπουλούμπασης έδωσε μορφή στον γίγαντά μου και τον φαντάστηκε με όλες τις αποχρώσεις του μπλε, για να θυμίζει Ελλάδα.

Και το ταξίδι του γίγαντα παππού άρχισε. Κι είναι τα χεράκια εκείνα των μικρών παιδιών που του δείχνουν κάθε φορά τον δρόμο σε κάθε νέο του ταξίδι, κι είναι κι εκείνες οι φωνές των μικρών παιδιών που προσκαλούν κάθε μεγάλο να διαβάσει κι αυτός την ιστορία του. Γιατί αν ξέρατε πόσα πολλά μπορεί ένας μεγάλος να μάθει διαβάζοντας ένα βιβλίο για μικρούς…

 

Ο παππούς μου ο γίγαντας
Δέσποινα Μπογδάνη-Σουγιούλ
εικονογράφηση: Πέτρος Μπουλούμπασης
Υδροπλάνο
32 σελ.
ISBN 978-618-207-166-3
Τιμή €13,00


https://diastixo.gr/aprosopo-2/19753-despoina-sougioul


https://diastixo.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου