Κυριακάτικα Πρωινά
Εισαγωγή στις Σουίτες για σόλο βιολοντσέλο του Μπαχ - Μια εναλλακτική ερμηνεία
Βιολοντσέλο: Dimos Goudaroulis
13 Ιανουαρίου 2019 / Ώρα έναρξης: 12.00
Είσοδος ελεύθερη με δελτία προτεραιότητας, τα οποία θα διανέμονται μια ώρα πριν την έναρξη της εκδήλωσης από τα ταμεία της ΕΛΣ
Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Stavros Niarchos Foundation Cultural Center
Η πρώτη εκδήλωση του κύκλου «Κυριακάτικα Πρωινά» της Εναλλακτικής Σκηνή της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ για τη νέα χρονιά έρχεται στις 13 Ιανουαρίου με τον διακεκριμένο τσελίστα Δήμο Γκουνταρούλη να παρουσιάζει δύο από τις έξι σουίτες για σόλο βιολοντσέλο του Μπαχ σε μια εναλλακτική ερμηνεία. Ο Δήμος Γκουνταρούλης έχει μια σχέση ζωής με το εμβληματικό αυτό έργο του Μπαχ για σόλο βιολοντσέλο, το οποίο έχει επίσης ηχογραφήσει. Στην Εναλλακτική Σκηνή θα ερμηνεύσει, αλλά και θα αναλύσει, τις σουίτες αρ. 1 και αρ. 5.
Ο Δήμος Γκουνταρούλης σημειώνει:
Οι 6 Σουίτες για σόλο βιολοντσέλο του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ με συνοδεύουν ολόκληρη τη μουσική μου ζωή. Μελετάω και παίζω τις Σουίτες από τα 12 – 13 μου, όταν τις πρωτοανακάλυψα, μέχρι τώρα. Ακόμη προσπαθώ να τις καταλάβω και να τις αποκρυπτογραφήσω, να τις εξηγήσω και να τις ερμηνεύσω. Ακόμα με σαγηνεύουν και με προκαλούν, με εκπλήσσουν και με συγκινούν.
Πόσα μυστικά, πόσα σύμβολα κρυμμένα μέσα σ’ αυτή την αθάνατη μουσική…πόσα νούμερα, κρυφές σειρές από νότες, πόσες λέξεις και φράσεις, ερωτήσεις κι απαντήσεις…και πόσες αμφιβολίες, πόσες δυνατές προσεγγίσεις – ένα κείμενο ανοιχτό, μουσικός λόγος ρευστός και συνεχής, ένας μεγάλος εσωτερικός μονόλογος.
Ο Μπαχ έγραψε τις Σουίτες για σόλο βιολοντσέλο στο Köthen γύρω στα 1720 με 1723, δημιουργώντας ουσιαστικά μια γλώσσα για το όργανο εκείνη την εποχή κι εξερευνώντας όλες τις τεχνικές και εκφραστικές του δυνατότητες, αλλάζοντας για πάντα την ιστορία και το ρεπερτόριο του βιολοντσέλου με ένα έργο αξεπέραστου βάθους.
Σας προσκαλώ σε μια περιπλάνηση στους δαιδάλους αυτής της μουσικής, στον φωτεινό κήπο της λαμπρής 1ης Σουίτας, στον σκοτεινό λαβύρινθο της θρηνητικής 5ης, με νήμα από εντέρινες χορδές και οδηγό τον ζεστό ήχο και την χαμηλόφωνη αφήγηση του μπαρόκ βιολοντσέλου.
Δήμος Γκουνταρούλης
Ο βιολοντσελίστας Δήμος Γκουνταρούλης είναι ένας πολύπλευρος και ιδιαίτερα δραστήριος καλλιτέχνης, ο οποίος ανήκει σε μια γενιά μουσικών που παίζουν με την ίδια άνεση και ποιότητα διαφορετικά στιλ, τόσο σε ιστορικά όσο και σε σύγχρονα όργανα. Κατά τη διάρκεια της τριαντάχρονης μουσικής πορείας του έχει κληθεί να συμμετάσχει σε αναρίθμητες περιοδείες και ηχογραφήσεις, παίζοντας με κορυφαίους μουσικούς και σύνολα κλασικής και μπαρόκ μουσικής, καθώς και τζαζ/αυτοσχεδιαζόμενης/λαϊκής μουσικής ανά τον κόσμο κι έχει συνεργαστεί με σημαντικούς καλλιτέχνες από διάφορους χώρους της τέχνης.
Γεννήθηκε το 1970 στη Λάρισα και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη, όπου μελέτησε τσέλο με τον Γιώργο Μανώλα, τον Ιβάν Μπιάνκι και τον Ρούσι Ντράγκνεφ, αποφοιτώντας από το Νέο Ωδείο Θεσσαλονίκης με την υψηλότερη διάκριση. Το 1988, μόλις 18 χρονών, έφυγε από την Ελλάδα και, με υποτροφία του γαλλικού κράτους, εγκαταστάθηκε στο Παρίσι όπου συνέχισε τις σπουδές του με τον Philippe Muller και την Reine Flachot. Εκεί, ξεκίνησε να παίζει τζαζ και αυτοσχεδιαστική μουσική, εξερευνώντας νέες δυνατότητες και δημιουργώντας μια πρωτότυπη γλώσσα για το τσέλο που οδήγησε σε συνεργασίες με θρυλικούς μουσικούς, όπως οι Lee Konitz, Jackie McLean, Max Roach, Walter Bishop Jr, Horace Parlan, Stephane Grapelli, Hermeto Pascoal, Egberto Gismonti, Naná Vasconcelos.
Το 1996 μετακόμισε στη Βραζιλία. Έκτοτε αφιερώθηκε στην ιστορική ερμηνεία της παλαιάς μουσικής, μελετώντας κι εξερευνώντας το ρεπερτόριο για μπαρόκ και κλασικό τσέλο και συμπράττοντας με σημαντικά σύνολα και μουσικούς, όπως οι Anner Bylsma, Vera Beths και το ολλανδικό ensemble Musica ad Rhenum, ο Nicolau de Figueiredo και η Viktoria Mullova, παίζοντας σε μεγάλες ευρωπαϊκές και βραζιλιάνικες αίθουσες και φεστιβάλ. Παράλληλα, εμφανίζεται συχνά ως σολίστ με διάφορες ορχήστρες και ερμηνεύει σύγχρονη μουσική από όλο τον κόσμο.
Ήταν για μια δεκαετία καθηγητής βιολοντσέλου στο Κρατικό Πανεπιστήμιο του Sao Paulo - UNICAMP. Το 2003 κέρδισε στη Βραζιλία το έγκυρο Βραβείο Carlos Gomes ως ο καλύτερος σολίστ της χρονιάς, ενώ το 2008 η ηχογράφησή του με τις Σουίτες για σόλο βιολοντσέλο του J.S.Bach έλαβε το Βραβείο Κουλτούρας “Bravo” (Prêmio Bravo de Cultura) για το καλύτερο CD κλασικής μουσικής του έτους. Το 2010 κέρδισε το Βραβείο του Συνδέσμου Βραζιλιάνων Κριτικών Τέχνης (APCA) με την Camerata Aberta, ένα ειδικευμένο σύνολο σύγχρονης μουσικής, και την ίδια χρονιά κυκλοφόρησε με τον τσεμπαλίστα Nicolau de Figueiredo το διπλό άλμπουμ “Ο Χαμένος Τενόρος”, με πρώτες παγκόσμιες ηχογραφήσεις μουσικής για violoncello piccolo με 4 χορδές, λαμβάνοντας ενθουσιώδεις κριτικές.
Το 2012 διηύθυνε και παρουσίασε το πολυθέαμα “Logos – Dialogos / 6 Suites for violoncello solo and dance by J.S.Bach”, συνεργαζόμενος με έξι κορυφαίους βραζιλιάνους χορογράφους - Ismael Ivo, Deborah Colker, Luis Arrieta, Henrique Rodovalho, Jorge Garcia, Tíndaro Silvano.
Το 2015, μετά από 27 χρόνια στο εξωτερικό, γύρισε στην Ελλάδα και ζει στη Θεσσαλονίκη. Είναι καθηγητής βιολοντσέλου στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης. Ασχολείται συστηματικά από τη μία με την μουσική του 18ου αιώνα σε όργανα εποχής κι από την άλλη με τον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό και παίζει μοντέρνο και μπαρόκ βιολοντσέλο, καθώς και τετράχορδο ή πεντάχορδο βιολοντσέλο πίκολο. Είναι καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Μπαρόκ Μουσικής του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης και συνεργάζεται με μουσικούς όπως ο Σίμος Παπάνας, ο Βασίλης Βαρβαρέσος, ο Μάρκελλος Χρυσικόπουλος. Εμφανίζεται τακτικά σε όλη την Ευρώπη, στη Λατινική Αμερική, στις Η.Π.Α. και στον Καναδά.
Κυριακάτικα πρωινά
Τα κυριακάτικα πρωινά στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος είναι μια εβδομαδιαία συνάντηση των "φυλών" της Αθήνας. Τα "Κυριακάτικα πρωινά" της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ απευθύνονται στο ετερόκλητο και πολύχρωμο κοινό που κατακλύζει το Πάρκο και τους χώρους του ΚΠΙΣΝ και, κυρίως, στις οικογένειες που αναζητούν εναλλακτικές προτάσεις πολιτισμού και ψυχαγωγίας. Κύριος στόχος του κύκλου αυτού εκδηλώσεων είναι να φέρει σε επαφή το κοινό αυτό με τις τέχνες που υπηρετεί η Εθνική Λυρική Σκηνή: την όπερα, την κλασική μουσική και το χορό, μέσα από μια σειρά πρωτότυπων συναυλιών, εργαστηρίων και δρώμενων.
Η εκδήλωση «ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΣΟΥΙΤΕΣ ΓΙΑ ΣΟΛΟ ΒΙΟΛΟΝΤΣΕΛΟ ΣΟΛΟ ΤΟΥ ΜΠΑΧ – ΜΙΑ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΕΡΜΗΝΕΙΑ» ανήκει στην ενότητα του προγραμματισμού της Εναλλακτικής Σκηνής ΕΛΣ με τον τίτλο «ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΑ ΠΡΩΙΝΑ» που εντάσσεται στην Πράξη «ΦΕΣΤΙΒΑΛΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗΣ ΣΚΗΝΗΣ ΤΗΣ ΕΛΣ» (MIS 5004053) με κωδικό 2017ΕΠΑ08510107 (Άξονας 06 του Ε.Π. «ΑΤΤΙΚΗ») και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) και από Εθνικούς Πόρους.
Ιδρυτικός δωρητής Εναλλακτικής Σκηνής:
Stavros Niarchos Foundation
https://www.facebook.com/events/525130077971485/
Εισαγωγή στις Σουίτες για σόλο βιολοντσέλο του Μπαχ - Μια εναλλακτική ερμηνεία
Βιολοντσέλο: Dimos Goudaroulis
13 Ιανουαρίου 2019 / Ώρα έναρξης: 12.00
Είσοδος ελεύθερη με δελτία προτεραιότητας, τα οποία θα διανέμονται μια ώρα πριν την έναρξη της εκδήλωσης από τα ταμεία της ΕΛΣ
Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Stavros Niarchos Foundation Cultural Center
Η πρώτη εκδήλωση του κύκλου «Κυριακάτικα Πρωινά» της Εναλλακτικής Σκηνή της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ για τη νέα χρονιά έρχεται στις 13 Ιανουαρίου με τον διακεκριμένο τσελίστα Δήμο Γκουνταρούλη να παρουσιάζει δύο από τις έξι σουίτες για σόλο βιολοντσέλο του Μπαχ σε μια εναλλακτική ερμηνεία. Ο Δήμος Γκουνταρούλης έχει μια σχέση ζωής με το εμβληματικό αυτό έργο του Μπαχ για σόλο βιολοντσέλο, το οποίο έχει επίσης ηχογραφήσει. Στην Εναλλακτική Σκηνή θα ερμηνεύσει, αλλά και θα αναλύσει, τις σουίτες αρ. 1 και αρ. 5.
Ο Δήμος Γκουνταρούλης σημειώνει:
Οι 6 Σουίτες για σόλο βιολοντσέλο του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ με συνοδεύουν ολόκληρη τη μουσική μου ζωή. Μελετάω και παίζω τις Σουίτες από τα 12 – 13 μου, όταν τις πρωτοανακάλυψα, μέχρι τώρα. Ακόμη προσπαθώ να τις καταλάβω και να τις αποκρυπτογραφήσω, να τις εξηγήσω και να τις ερμηνεύσω. Ακόμα με σαγηνεύουν και με προκαλούν, με εκπλήσσουν και με συγκινούν.
Πόσα μυστικά, πόσα σύμβολα κρυμμένα μέσα σ’ αυτή την αθάνατη μουσική…πόσα νούμερα, κρυφές σειρές από νότες, πόσες λέξεις και φράσεις, ερωτήσεις κι απαντήσεις…και πόσες αμφιβολίες, πόσες δυνατές προσεγγίσεις – ένα κείμενο ανοιχτό, μουσικός λόγος ρευστός και συνεχής, ένας μεγάλος εσωτερικός μονόλογος.
Ο Μπαχ έγραψε τις Σουίτες για σόλο βιολοντσέλο στο Köthen γύρω στα 1720 με 1723, δημιουργώντας ουσιαστικά μια γλώσσα για το όργανο εκείνη την εποχή κι εξερευνώντας όλες τις τεχνικές και εκφραστικές του δυνατότητες, αλλάζοντας για πάντα την ιστορία και το ρεπερτόριο του βιολοντσέλου με ένα έργο αξεπέραστου βάθους.
Σας προσκαλώ σε μια περιπλάνηση στους δαιδάλους αυτής της μουσικής, στον φωτεινό κήπο της λαμπρής 1ης Σουίτας, στον σκοτεινό λαβύρινθο της θρηνητικής 5ης, με νήμα από εντέρινες χορδές και οδηγό τον ζεστό ήχο και την χαμηλόφωνη αφήγηση του μπαρόκ βιολοντσέλου.
Δήμος Γκουνταρούλης
Ο βιολοντσελίστας Δήμος Γκουνταρούλης είναι ένας πολύπλευρος και ιδιαίτερα δραστήριος καλλιτέχνης, ο οποίος ανήκει σε μια γενιά μουσικών που παίζουν με την ίδια άνεση και ποιότητα διαφορετικά στιλ, τόσο σε ιστορικά όσο και σε σύγχρονα όργανα. Κατά τη διάρκεια της τριαντάχρονης μουσικής πορείας του έχει κληθεί να συμμετάσχει σε αναρίθμητες περιοδείες και ηχογραφήσεις, παίζοντας με κορυφαίους μουσικούς και σύνολα κλασικής και μπαρόκ μουσικής, καθώς και τζαζ/αυτοσχεδιαζόμενης/λαϊκής μουσικής ανά τον κόσμο κι έχει συνεργαστεί με σημαντικούς καλλιτέχνες από διάφορους χώρους της τέχνης.
Γεννήθηκε το 1970 στη Λάρισα και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη, όπου μελέτησε τσέλο με τον Γιώργο Μανώλα, τον Ιβάν Μπιάνκι και τον Ρούσι Ντράγκνεφ, αποφοιτώντας από το Νέο Ωδείο Θεσσαλονίκης με την υψηλότερη διάκριση. Το 1988, μόλις 18 χρονών, έφυγε από την Ελλάδα και, με υποτροφία του γαλλικού κράτους, εγκαταστάθηκε στο Παρίσι όπου συνέχισε τις σπουδές του με τον Philippe Muller και την Reine Flachot. Εκεί, ξεκίνησε να παίζει τζαζ και αυτοσχεδιαστική μουσική, εξερευνώντας νέες δυνατότητες και δημιουργώντας μια πρωτότυπη γλώσσα για το τσέλο που οδήγησε σε συνεργασίες με θρυλικούς μουσικούς, όπως οι Lee Konitz, Jackie McLean, Max Roach, Walter Bishop Jr, Horace Parlan, Stephane Grapelli, Hermeto Pascoal, Egberto Gismonti, Naná Vasconcelos.
Το 1996 μετακόμισε στη Βραζιλία. Έκτοτε αφιερώθηκε στην ιστορική ερμηνεία της παλαιάς μουσικής, μελετώντας κι εξερευνώντας το ρεπερτόριο για μπαρόκ και κλασικό τσέλο και συμπράττοντας με σημαντικά σύνολα και μουσικούς, όπως οι Anner Bylsma, Vera Beths και το ολλανδικό ensemble Musica ad Rhenum, ο Nicolau de Figueiredo και η Viktoria Mullova, παίζοντας σε μεγάλες ευρωπαϊκές και βραζιλιάνικες αίθουσες και φεστιβάλ. Παράλληλα, εμφανίζεται συχνά ως σολίστ με διάφορες ορχήστρες και ερμηνεύει σύγχρονη μουσική από όλο τον κόσμο.
Ήταν για μια δεκαετία καθηγητής βιολοντσέλου στο Κρατικό Πανεπιστήμιο του Sao Paulo - UNICAMP. Το 2003 κέρδισε στη Βραζιλία το έγκυρο Βραβείο Carlos Gomes ως ο καλύτερος σολίστ της χρονιάς, ενώ το 2008 η ηχογράφησή του με τις Σουίτες για σόλο βιολοντσέλο του J.S.Bach έλαβε το Βραβείο Κουλτούρας “Bravo” (Prêmio Bravo de Cultura) για το καλύτερο CD κλασικής μουσικής του έτους. Το 2010 κέρδισε το Βραβείο του Συνδέσμου Βραζιλιάνων Κριτικών Τέχνης (APCA) με την Camerata Aberta, ένα ειδικευμένο σύνολο σύγχρονης μουσικής, και την ίδια χρονιά κυκλοφόρησε με τον τσεμπαλίστα Nicolau de Figueiredo το διπλό άλμπουμ “Ο Χαμένος Τενόρος”, με πρώτες παγκόσμιες ηχογραφήσεις μουσικής για violoncello piccolo με 4 χορδές, λαμβάνοντας ενθουσιώδεις κριτικές.
Το 2012 διηύθυνε και παρουσίασε το πολυθέαμα “Logos – Dialogos / 6 Suites for violoncello solo and dance by J.S.Bach”, συνεργαζόμενος με έξι κορυφαίους βραζιλιάνους χορογράφους - Ismael Ivo, Deborah Colker, Luis Arrieta, Henrique Rodovalho, Jorge Garcia, Tíndaro Silvano.
Το 2015, μετά από 27 χρόνια στο εξωτερικό, γύρισε στην Ελλάδα και ζει στη Θεσσαλονίκη. Είναι καθηγητής βιολοντσέλου στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης. Ασχολείται συστηματικά από τη μία με την μουσική του 18ου αιώνα σε όργανα εποχής κι από την άλλη με τον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό και παίζει μοντέρνο και μπαρόκ βιολοντσέλο, καθώς και τετράχορδο ή πεντάχορδο βιολοντσέλο πίκολο. Είναι καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Μπαρόκ Μουσικής του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης και συνεργάζεται με μουσικούς όπως ο Σίμος Παπάνας, ο Βασίλης Βαρβαρέσος, ο Μάρκελλος Χρυσικόπουλος. Εμφανίζεται τακτικά σε όλη την Ευρώπη, στη Λατινική Αμερική, στις Η.Π.Α. και στον Καναδά.
Κυριακάτικα πρωινά
Τα κυριακάτικα πρωινά στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος είναι μια εβδομαδιαία συνάντηση των "φυλών" της Αθήνας. Τα "Κυριακάτικα πρωινά" της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ απευθύνονται στο ετερόκλητο και πολύχρωμο κοινό που κατακλύζει το Πάρκο και τους χώρους του ΚΠΙΣΝ και, κυρίως, στις οικογένειες που αναζητούν εναλλακτικές προτάσεις πολιτισμού και ψυχαγωγίας. Κύριος στόχος του κύκλου αυτού εκδηλώσεων είναι να φέρει σε επαφή το κοινό αυτό με τις τέχνες που υπηρετεί η Εθνική Λυρική Σκηνή: την όπερα, την κλασική μουσική και το χορό, μέσα από μια σειρά πρωτότυπων συναυλιών, εργαστηρίων και δρώμενων.
Η εκδήλωση «ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΣΟΥΙΤΕΣ ΓΙΑ ΣΟΛΟ ΒΙΟΛΟΝΤΣΕΛΟ ΣΟΛΟ ΤΟΥ ΜΠΑΧ – ΜΙΑ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΕΡΜΗΝΕΙΑ» ανήκει στην ενότητα του προγραμματισμού της Εναλλακτικής Σκηνής ΕΛΣ με τον τίτλο «ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΑ ΠΡΩΙΝΑ» που εντάσσεται στην Πράξη «ΦΕΣΤΙΒΑΛΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗΣ ΣΚΗΝΗΣ ΤΗΣ ΕΛΣ» (MIS 5004053) με κωδικό 2017ΕΠΑ08510107 (Άξονας 06 του Ε.Π. «ΑΤΤΙΚΗ») και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) και από Εθνικούς Πόρους.
Ιδρυτικός δωρητής Εναλλακτικής Σκηνής:
Stavros Niarchos Foundation
https://www.facebook.com/events/525130077971485/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου