Ανέκαθεν θεωρούσα ότι οι άνδρες διαθέτουν πολλές αθέατες πλευρές των οποίων την ύπαρξη αγνοούμε. Ορισμένες όμως κλινικές παρατηρήσεις που προέκυπταν διαρκώς στην πρακτική μου πυροδότησαν το ενδιαφέρον μου για περαιτέρω έρευνα και μελέτη, προκειμένου να απαντήσω σε πολύπλοκα ερωτήματα σχετικά με τις αθέατες αυτές ανδρικές πλευρές. Πιο συγκεκριμένα, εστιάζοντας στους τρόπους επικοινωνίας των σύγχρονων ανδρών, διαπίστωσα μια κοινή συνισταμένη: την απουσία των ανδρών στις σχέσεις τους με τους σημαντικούς άλλους. Παρατήρησα επιπλέον ότι αυτή η απουσία είχε βιωθεί από τους ίδιους ως παιδιά μέσα από τη συναισθηματική απουσία του πατέρα από τη ζωή τους, ενώ συγχρόνως είχε αναπτυχθεί μια συγχωνευμένη σχέση με τη μητέρα τους. Αυτή την απουσία ξεκίνησα να μελετάω, καταγράφοντας τις διαστάσεις που μπορεί να πάρει, με τελικό αποτέλεσμα ένα πόνημα για τον άνδρα.
Στο πλαίσιο αυτής της διερεύνησης χρειάστηκε να στραφώ πίσω στον χρόνο για να αναζητήσω τον Έλληνα άνδρα από την απαρχή της πορείας του στον κόσμο, εστιάζοντας στην εξέλιξή του μέσα στο πέρασμα των αιώνων, ώστε να μπορέσω να τον συναντήσω εκ νέου. Ως εκ τούτου μελέτησα τον γραπτό του λόγο, ενώ προσπάθησα να τον γνωρίσω μέσα από τους μύθους και τα έπη, τη φιλοσοφία, την ποίηση και τη λογοτεχνία, μοναδικές πηγές άντλησης στοιχείων παλαιότερων εποχών για την προσωπικότητα, την ιδιοσυγκρασία και τον ψυχισμό του.
Πιο συγκεκριμένα, οι τρεις ιδιότητες του Έλληνα που μάχεται να επιβιώσει από τον κίνδυνο που κρύβει το άγνωστο, δηλαδή του πολεμιστή στη μάχη, του ναυτικού στη θάλασσα και του μετανάστη, τον μετουσίωναν σε άνθρωπο σκληρό, δυνατό και ανθεκτικό, ο οποίος, προκειμένου να αντέξει, χρειαζόταν να καταπνίξει τις ευαισθησίες και τις αδυναμίες του.
Ανάμεσα σε πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία που συνάντησα σε αυτήν τη διαδρομή πίσω στον χρόνο διαπίστωσα ότι οι συνθήκες που επικρατούσαν στη χώρα μας λόγω της γεωπολιτικής της θέσης, όπως πόλεμοι και μεταναστεύσεις, ότι ο πολιτισμός που αναπτύχθηκε και η ιστορία που τελικά γράφτηκε έμοιαζαν να βρίσκονται σε συνάρτηση με την ανδρική απουσία. Η απουσία αυτή τις περισσότερες φορές ταυτιζόταν με τη θυσία του άνδρα, προκειμένου να διασφαλιστεί η επιβίωση της οικογένειας και της κοινότητας στην οποία ανήκε. Πιο συγκεκριμένα, οι τρεις ιδιότητες του Έλληνα που μάχεται να επιβιώσει από τον κίνδυνο που κρύβει το άγνωστο, δηλαδή του πολεμιστή στη μάχη, του ναυτικού στη θάλασσα και του μετανάστη, τον μετουσίωναν σε άνθρωπο σκληρό, δυνατό και ανθεκτικό, ο οποίος, προκειμένου να αντέξει, χρειαζόταν να καταπνίξει τις ευαισθησίες και τις αδυναμίες του. Η απουσία αυτή του άνδρα, είτε φυσική είτε συναισθηματική, που είχε μεγάλο αντίκτυπο στα παιδιά και στην οικογένειά του, έμοιαζε να μεταβιβάζεται ως τρόπος ύπαρξης και συνύπαρξης με τους σημαντικούς άλλους, ενώ φαίνεται πως ενσωματώθηκε ως κυρίαρχο στοιχείο της ταυτότητάς του μέχρι πρόσφατα.
Τα τελευταία χρόνια όμως κάτι αρχίζει να αλλάζει. Η αιώνια αυτή απουσία μοιάζει να δίνει τη θέση της σε μια διαφορετική ανδρική παρουσία. Παρατηρώ με ιδιαίτερο ενδιαφέρον τον άνδρα να επιστρέφει στον «οίκο» του, που σημαίνει συνάντηση εκ βαθέων με τον εαυτό, τη σύντροφο, τα παιδιά του, αλλά και απελευθέρωση από τις δυσλειτουργίες του παρελθόντος. Βλέπω τον ανδρισμό σε αυτή τη φάση να ενστερνίζεται την τρυφερότητα του πατρικού ρόλου, εισάγοντας νέα στοιχεία στην ανδρική ταυτότητα, στοιχεία ανθρωποκεντρικά. Η επιστροφή αυτή του άνδρα φέρνει συμφιλίωση, γαλήνη, εσωτερική συγκρότηση τόσο στον ίδιο όσο και στο περιβάλλον του, ενώ αυτή η στάση ζωής μπορεί να εμπνεύσει, να καλλιεργήσει και να δημιουργήσει τις βάσεις για μια πιο ανθρώπινη κοινωνία μακροπρόθεσμα.
Η επιστροφή του άνδραΛύνοντας τη σιωπή αιώνων
Ελισάβετ Μπαρμπαλιού
Πεδίο
414 σελ.
ISBN 978-960-546-900-9
Τιμή: €19,90
Ελισάβετ Μπαρμπαλιού
Πεδίο
414 σελ.
ISBN 978-960-546-900-9
Τιμή: €19,90
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου