Κυριακή 4 Αυγούστου 2019

Αφιέρωμα στη Μελίνα Μερκούρη στην Αυστρία

Η Μελίνα Μερκούρη / Φωτογραφία: Eurokinissi

Με αφιέρωμα στην «σημαντικότερη Ελληνίδα του 20ου αιώνα», τη Μελίνα Μερκούρη, ξεκινά το Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Θεάτρου Καρντούντουμ στην Αυστρία.
Στις διθυραμβικές αναφορές των υπευθύνων του Φεστιβάλ στην Μελίνα Μερκούρη, αναφέρονται στη γυναίκα που οραματίστηκε και καθιέρωσε τον θεσμό της «Πολιτικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης», σε ένα πολιτιστικό δρώμενο που ίδρυσε πριν από 30 χρόνια και διευθύνει έως σήμερα ο πολυβραβευμένος Ελληνο-ιταλός εικαστικός καλλιτέχνης και σκηνοθέτης Πιέρο Μπορντίν.
Το Φεστιβάλ ξεκινά αύριο Σάββατο, στο αμφιθέατρο της αρχαίας ρωμαϊκής πόλης Καρνούντουμ, στη σημερινή αυστριακή κωμόπολη Πετρονέλ, ανατολικά της Βιέννης.

Μελίνα Μερκούρη, «από μύθους γεννημένη»

Η αυριανή ξεχωριστή βραδιά με τίτλο «Από μύθους γεννημένη», είναι ένα ποιητικό-μουσικό ταξίδι στις ρίζες ευρωπαϊκού πολιτισμού, με συντελεστές τους διάσημους Χανσγκιούντερ Χάιμε και τη Χέλγκα Ντέιβιντ να απαγγέλουν αποσπάσματα από κείμενα 2.500 ετών και να ερμηνεύουν αθάνατα τραγούδια της Μελίνας, αντίστοιχα, με τη συνοδεία της βιεννέζικης Ορχήστρας Δωματίου Ορφέας υπό την διεύθυνση του Κωνσταντίνου Δημηνάκη.
Στο φετινό πρόγραμμα του Φεστιβάλ, που διαρκεί μέχρι τις 23 Αυγούστου, προβλέπονται τρεις παραστάσεις του ξακουστού «Shakespeares Globe Theatre London», μια αρχαϊκή παραγωγή της γνωστής Πολωνής γλύπτριας Μαγνταλένα Αμπακόνοβιτς «Οι αναγνωρισμένοι άγνωστοι», καθώς και η παραγωγή του διευθυντή του Φεστιβάλ Πιέρο Μπορντίν «Σύνοδος Κορυφής», με σημερινές αναφορές και παραλληλισμούς προς την αποκαλούμενη «Σύνοδο των Αυγούστων».

Η Σύνοδος των Αυγούστων και η ρωμαϊκή αυτοκρατορία

Η «Σύνοδος των Αυγούστων» είχε πραγματοποιηθεί το 308 μ.Χ. στο Καρντούντουμ και αποτέλεσε καμπή στην ιστορία της Ανθρωπότητας, καθώς σε αυτή επισφραγίσθηκε η ανάδειξη σε καίσαρα, του αργότερα πρώτου Χριστιανού αυτοκράτορα της Ρωμαικής Αυτοκρατορίας, του Μεγάλου Κωνσταντίνου. Η ανάδειξη του σημαδιακού αυτού ρόλου του Καρνούντουμ στην μετέπειτα μετάβαση, ουσιαστικά, από τους θεούς της Αρχαιότητας στον Χριστιανισμό, έγινε έπειτα από έρευνες του γεννημένου στη Βιέννη από Ελληνίδα μητέρα, Ελληνο-Ιταλού σκηνοθέτη και σκηνογράφου Πιέρο Μπορντίν.
Με τη συμπλήρωση, στις 11 Νοεμβρίου 2008, 1700 χρόνων από τη Σύνοδο των Αυγούστων και την θεμελίωση του ομώνυμου μνημείου στο προαύλιο του Αρχαιολογικού Μουσείου Καρνούντουμ, ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος σε μήνυμά του τόνιζε μεταξύ άλλων πως «στην Ευρώπη του 21 ου αιώνα όπου η πολυμορφία των πολιτισμών και των θρησκειών θεωρείται ως πολύτιμος εμπλουτισμός, μπορούμε να βρούμε τις ρίζες αυτού του ιδεώδους στο Καρνούντουμ, στο οποίο τέθηκαν το 308 μ.Χ. τα θεμέλια του Χριστιανικού Ευρωπαϊκού Πολιτισμού».
Το Καρνούντουμ, όπου για ένα διάστημα είχε την έδρα του ο αυτοκράτορας Μάρκος Αυρήλιος, μαθητής του Ηρώδου του Αττικού, είχε γνωρίσει την άνθησή του τον δεύτερο μ.Χ. αιώνα, από τον οποίο χρονολογούνται και τα ερείπια των δύο ρωμαϊκών θεάτρων του, στα οποία και δίνονται κάθε χρόνο το καλοκαίρι οι παραστάσεις του ομώνυμου Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Θεάτρου, ενώ ένα παράλληλο διεθνές συμπόσιο είναι αφιερωμένο στην ιστορία και στην ανά τους αιώνες σημασία του ελληνικού θεάτρου.

Ενα φεστιβάλ αφιερωμένο στην Αρχαία Ελληνική Γραμματεία

Το Φεστιβάλ Καρνούντουμ - το οποίο στο κέντρο της Ευρώπης είναι το μοναδικό στο είδος του που είναι αφιερωμένο στην Αρχαία Ελληνική Γραμματεία και μαζί με τις Συρακούσες και τη Μερίντα αποτελούν διεθνώς τα τρία κέντρα Αρχαίου Ελληνικού Δράματος εκτός Ελλάδας - έχει φιλοξενήσει στο παρελθόν όλα τα μεγάλα «ονόματα» που ασχολούνται με το αρχαίο ελληνικό θέατρο, όπως Τόνι Χάρισον, Πίτερ Χολ, Ρόμπερτ Ουίλσον, Ταντάσι Σουτζούκι, Χανσγιούργκεν Χάιμε, Σερένα Σινιγκάγκλια, Πίτερ Μπρουκ, Πέτερ Στάιν και Θεόδωρο Τερζόπουλο.
Στο Φεστιβάλ συμμετείχαν στα 30 χρόνια από την ίδρυσή του, θίασοι ξακουστών θεάτρων όπως από το βρετανικό Βασιλικό Θέατρο, το Θέατρο Λα Μάμα της Νέας Υόρκης, το Πίκολο Τεάτρο του Μιλάνου, την κινεζική Κρατική Οπερα Πεκίνου, το Θέατρο Ταγκάνκα της Μόσχας, και διάσημοι ηθοποιοί όπως Χάνα Ζίγκουλα, Ζεράρ Ντεπαρτιέ, Μάγια Μόργκενστερν ή Μανταλένα Κρίπα.
Συνολικά, σε αυτές τις τρεις τελευταίες δεκαετίες, στο Καρνούντουμ «ανέβηκαν» 96 διεθνείς παραγωγές από 50 διαφορετικούς θεατρικούς θιάσους και θεατρικές ομάδες. Το αρχαίο ελληνικό θέατρο υπήρξε ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα των αρχαίων Ελλήνων και αποτελεί βασικό στοιχείο της ελληνικής πολιτιστικής κληρονομιάς που είναι η βάση του σημερινού ευρωπαϊκού πολιτισμού και είναι ανάγκη να αξιοποιηθεί ανάλογα, τόνιζε παλαιότερα σε αποκλειστική συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ στη Βιέννη, ο Πιέρο Μπορντίν.
Ο ίδιος σημείωνε την «επιτακτική ανάγκη να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στην κληρονομιά του αρχαίου ελληνικού δράματος και στην αξιοποίησή της, κληρονομιά που δυστυχώς σχεδόν έχει χαθεί, είναι σχεδόν ανύπαρκτη στην Ευρώπη και ελάχιστοι εκτός Ελλάδας, ταυτίζουν πλέον το θέατρο με τη χώρα στην οποία γεννήθηκε και θριάμβευσε».

Φεστιβάλ Καρνούντουμ, η βορινή έδρα του αρχαίου δράματος

Ο ίδιος προσπαθεί με το Φεστιβάλ στο Καρνούντουμ, που είναι η πλέον βορεινή έδρα του αρχαίου ελληνικού δράματος στην Ευρώπη - και μαζί με τις Συρακούσες και τη Μερίντα της Ισπανίας, αποτελούν τα τρία κέντρα Αρχαίου Ελληνικού Δράματος στο εξωτερικό -- να επιτύχει μια διεθνή συνεργασία για την αξιοποίηση του αρχαίου ελληνικού δράματος, όπως του αρμόζει, και έχει ήδη πετύχει, τα τελευταία χρόνια το Φεστιβάλ να καθιερωθεί και να αναγνωριστεί διεθνώς.
Επαφές και συνεργασία στην Ελλάδα υπάρχουν από χρόνια με το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης του οποίου, για παράδειγμα, η παραγωγή της Λυσιστράτης, με τη διάσημη Μάγια Μόργκενστρεν, παρουσιάστηκε με τεράστια επιτυχία πρώτα στο Φεστιβάλ Καρνούντουμ και κατόπιν, την επόμενη χρονιά, στη Μικρή Επίδαυρο.




Home

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου