Τρίτη 17 Μαΐου 2022

diastixo.gr - Χριστίνα Σωτηροπούλου

 
Χριστίνα Σωτηροπούλου

Ολοκλήρωσα το βιβλίο λίγες μέρες πριν από το πρώτο lockdown. Θυμάμαι πολύ καλά τη μέρα που πήγα στη συμβολαιογράφο για να το καταθέσω. Ήταν η τελευταία φορά που βρέθηκα στο αγαπημένο μου κέντρο της Αθήνας πριν από την πρώτη καραντίνα.

Ο covid έκλεψε όλα τα πράγματα που μας έδιναν χαρά. Τους φίλους, τις εξόδους, τα ταξίδια. Τις δουλειές για τις οποίες ανυπομονούσαμε. Ματαιώθηκαν ή αναβλήθηκαν πολλά πράγματα, θεατρικά έργα που δεν ανέβηκαν, σενάρια που δεν γυρίστηκαν. Και εγώ είχα αποφασίσει να μην ενθουσιαστώ πριν δω το βιβλίο τυπωμένο. «Όταν εκδοθεί το βιβλίο της μαμάς, θα ανοίξουμε το μπουκάλι που κάνει μπαμ και πετάει πολύχρωμα χαρτάκια» έλεγε η τρίχρονη κόρη μου. Προσπαθούσα να μοιραστώ τον ενθουσιασμό της, ενός παιδιού που δεν έχει αναμνήσεις από τον κόσμο όπως ήταν πριν από όλα αυτά, αλλά δεν ήταν πάντα εύκολο.

Η ιδέα του βιβλίου γεννήθηκε σε ξένοιαστες εποχές, λίγο μετά την έκδοση του πρώτου μου μυθιστορήματος, σχεδόν δέκα χρόνια πριν. Τη δούλευα στο μυαλό μου χρόνια, έστηνα την πλοκή, έκανα έρευνα και το μόνο που απέμενε το φθινόπωρο του 2019 ήταν να το γράψω. Έκανα ένα μικρό διάλειμμα από τις μεταφράσεις και, σε μια εποχή μεγάλης τρυφερότητας και αγάπης, με ένα μωρό που γινόταν σιγά σιγά μικρό παιδάκι στο σπίτι, κατάφερα να ολοκληρώσω το βιβλίο.

Γράφω ανάποδα. Έχω γράψει το πιο αστείο σενάριό μου σε περίοδο μεγάλης λύπης. Και έγραψα αυτό το αρκετά σκληρό βιβλίο σε αγαπησιάρικες εποχές. Επίσης, ήταν ένα στοίχημα για μένα. Δεν είμαι από τους ανθρώπους που πιστεύουν ότι μόλις γίνεσαι γονιός πρέπει να απαρνηθείς όλα όσα ήσουν πριν. Πιστεύω πως όλα συνδυάζονται. Το κομμάτι της συγγραφής είναι αναπόσπαστο κομμάτι του εαυτού μου, χωρίς τη δημιουργικότητα είμαι μισή. Οπότε, με τη συμπαράσταση των δικών μου ανθρώπων, τους οποίους ευχαριστώ από τα βάθη της καρδιάς μου, φρόντισα να βρω χρόνο και να γράψω.

Γράφω ανάποδα. Έχω γράψει το πιο αστείο σενάριό μου σε περίοδο μεγάλης λύπης. Και έγραψα αυτό το αρκετά σκληρό βιβλίο σε αγαπησιάρικες εποχές.

Όταν έγραφα το βιβλίο δεν φανταζόμουν ότι το κεντρικό θέμα του, η σύγκρουση της (δυστυχώς, όχι κοινής) τετράγωνης λογικής με την παράνοια, θα είχε τόσο άμεση σχέση με την πραγματικότητα που βιώσαμε όλοι τα προηγούμενα χρόνια. Δεν θα μπορούσα ποτέ να φανταστώ, όταν έγραφα το σημείο όπου οι γυναίκες καλύπτουν το μισό πρόσωπό τους, ότι περιέγραφα την καθημερινότητά μας με τις μάσκες.

Οι Φύλακες διάβολοι είναι ένα μυθιστόρημα του οποίου η πλοκή εκτυλίσσεται σε μέρη πολύ οικεία για μένα: στο Χαϊδάρι όπου γεννήθηκα και κατοικώ και στο κέντρο της Αθήνας που λατρεύω ως τόπο συνεργασιών και διασκέδασης. Δεν διάλεξα τυχαία τα συγκεκριμένα μέρη ως σκηνικό της περιπέτειας του Αλέξανδρου. Ό,τι πιο τρομακτικό για μένα είναι η παραβίαση του ασύλου του χώρου στον οποίο μένουμε, όχι μόνο του σπιτιού, αλλά και της γειτονιάς, της πόλης. Ακόμα πιο τρομακτική είναι η παραβίαση του νου, η ιδέα ότι κάποιος μπορεί να προβλέψει ή να συναγάγει τις ενδόμυχες σκέψεις μας. Με ανησυχεί η ιδέα ότι υπάρχουν αλγόριθμοι που βελτιώνονται όλο και περισσότερο, ώστε να έρθει μια στιγμή που θα μας ξέρουν καλύτερα κι από τους κοντινούς μας ανθρώπους. Μπορεί να προχωρήσει τόσο πολύ η επιστήμη, που μια μέρα ένας αλγόριθμος να μπορεί να προβλέψει όλη μας τη ζωή; Αντίστοιχες σκέψεις με έκαναν να δημιουργήσω τον χαρακτήρα και το περιβάλλον του Αλέξανδρου. Ο Αλέξανδρος δέχεται επιθέσεις σε μέρη όπου κανονικά θα ένιωθε ασφαλής. Σε μέρη που δεν φαντάζεται ότι είναι τρωτά. Νομίζω ότι η χειρότερη στιγμή του είναι όταν κάθεται στα σκαλοπάτια του σπιτιού του και συνειδητοποιεί ότι δεν είναι ασφαλής πουθενά.

Χαίρομαι αφάνταστα που οι Φύλακες διάβολοι βρήκαν το σπίτι τους στις Εκδόσεις Bell. Τις τελευταίες μέρες, φίλοι και γνωστοί, αλλά και κάποιοι γενναιόδωροι άγνωστοι, εύχονται «καλοτάξιδο». Κι εγώ φαντάζομαι το βιβλίο σαν βάρκα που ταξιδεύει και εύχομαι η ρότα του να το πάει στα χέρια των αναγνωστών που είναι γραφτό να το διαβάσουν.

Το μπουκάλι με τα πολύχρωμα χαρτάκια το ανοίξαμε χτες.

 

Φύλακες διάβολοι
Χριστίνα Σωτηροπούλου
Bell
312 σελ.
ISBN 978-960-620-892-8
Τιμή €14,40


https://diastixo.gr/aprosopo-2/18305-christina-sotiropoulou


https://diastixo.gr/ 


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου