Τρίτη 4 Ιανουαρίου 2022

«Η εξουσία του σκύλου» της Πέρσας Σούκα

 


Μοντάνα, 1925. Ο Φιλ και ο Τζορτζ Μπέρμπανγκ, δύο ευκατάστατα αδέρφια που ασχολούνται με την εκτροφή βοοειδών, γνωρίζουν σ’ ένα ταξίδι επαγγελματικής φύσης τη χήρα και ιδιοκτήτρια πανδοχείου, Ρόουζ Γκόρντον. Ο καλοκάγαθος Τζορτζ κατά τη διάρκεια του γεύματος γοητεύεται από τη φινέτσα και τη χάρη της Ρόουζ, ενώ ο άξεστος και απότομος Φιλ εκθειάζει στους βοηθούς του τον Μπρόνκο Χένρι, τον μέντορά του, που έχει φύγει πια από τη ζωή, και χλευάζει τον γιο της Γκόρντον, τον ντελικάτο Πίτερ, την ώρα που τον σερβίρει, για τη λεπτεπίλεπτη συμπεριφορά του. Έπειτα από σύντομο χρονικό διάστημα ο Τζορτζ κάνει πρόταση γάμου στη Ρόουζ, η οποία δέχεται και μετακομίζει στο ράντσο μαζί του. Ο Πίτερ με την οικονομική ενίσχυση του πατριού του ξεκινάει σπουδές στην ιατρική. 

Η ζωή στο κτήμα αποδεικνύεται για τη νεόνυμφη μία επίπονη διαδικασία, εφόσον ο Φιλ την κατηγορεί ευθέως για προικοθηρία. Η Ρόουζ προσπαθώντας να αντεπεξέλθει στον καθημερινό ψυχολογικό πόλεμο, βρίσκει καταφύγιο στο αλκοόλ. Η επίσκεψη του Πίτερ στο ράντσο θα αποδειχτεί εκρηκτική, καθώς η ξαφνική φιλική διάθεση του Φιλ προς αυτόν θα φτάσει την κατάσταση στα άκρα, φέρνοντας αντιπαραθέσεις, εξομολογήσεις και απρόσμενες εξελίξεις. Το ομότιτλο μυθιστόρημα του Τόμας Σάβατζ, το οποίο κυκλοφόρησε το 1967, ανέλαβε να μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη η Νεοζηλανδή σκηνοθέτρια Τζέιν Κάμπιον κερδίζοντας επάξια στο 78ο Φεστιβάλ Βενετίας το Ασημένιο Λιοντάρι Καλύτερης Σκηνοθεσίας.

Η Κάμπιον (Μαθήματα πιάνου) ακόμα μια φορά μεγαλουργεί και συνεπαίρνει με την κινηματογράφησή της, εξυμνώντας την ομορφιά ενός άγριου τόπου με πλάνα που ξεχειλίζουν από τη μαγεία της φύσης, απέραντα βουνά που σμίγουν με το απέραντο γαλάζιο του ουρανού, κρυστάλλινα ποτάμια και πανέμορφα δάση, εικόνες γεμάτες με ολοζώντανα γήινα χρώματα και σκηνές ηλεκτρισμένες από τα βλέμματα, τις λέξεις, τις σιωπές, τον πόθο, τις αναστολές και το απαγορευμένο.

Ο Μπένεντικτ Κάμπερμπατς (Το παιχνίδι της μίμησης) προσεγγίζει την ερμηνευτική τελειότητα σε έναν ομολογουμένως κόντρα ρόλο, με έναν δύστροπο και δυσλειτουργικό ήρωα που καλύπτει τον αληθινό του εαυτό μέσα σε ένα πέπλο υπερβολικών απολίτιστων αντιδράσεων και επίδειξης ανδρισμού. Το διαπεραστικό του βλέμμα μετατρέπεται σε δολοφονικό προσπαθώντας να αναδείξει την εικόνα ενός σκληραγωγημένου (που πασαλείβεται με λάσπες) και απωθητικού καουμπόι. Υποδύεται με εξαιρετική αμεσότητα έναν μίζερο άνθρωπο, που δεν του επιτρέπει η κοινωνία και ο ρατσισμός να είναι αυτό που επιθυμεί διακαώς. Ο συναισθηματικός του κόσμος παραδίνεται στο σκοτάδι και φιμώνεται ερμητικά από τον φόβο της γελοιοποίησης και της ταπείνωσης.

Η Τζέιν Κάμπιον δημιουργεί μια θαυμάσια ταινία που συνδυάζει το εναλλακτικό γουέστερν, το ψυχολογικό θρίλερ και το κοινωνικό δράμα με ιδιαίτερη ευελιξία.

Η Κίρστεν Ντανστ (Spiderman) στον ρόλο της Ρόουζ παρουσιάζει με απέραντη ευαισθησία μια ευγενική, εύθραυστη γυναίκα, που προσπαθεί να αντιμετωπίσει την ανθρωποφαγική διάθεση, την υβριστική συμπεριφορά και την αήθη επίθεση ενός μισογύνη και να επιβιώσει σε ένα απόλυτα εχθρικό περιβάλλον.

Ο Τζέσι Πλέμονς (Breaking Bad) ερμηνεύει με εξαίσιο μέτρο τον καλοσυνάτο Τζορτζ, την ήρεμη δύναμη, την ευπρέπεια, την πολιτισμένη στάση και την εγκράτεια ενός ανθρώπου χωρίς ίχνος αδιαλλαξίας, που προσπαθεί να δίνει λύσεις στα προβλήματα με φιλήσυχο τρόπο, σε αντίθεση με τον αδερφό του.

Ο Κόντι Σμιτ Μακφί (Alpha) με την υποδειγματική του ερμηνεία σκιαγραφεί έναν περίπλοκο χαρακτήρα, φαινομενικά ευάλωτο, τρωτό και αδύναμο. Κατά τη διάρκεια της ταινίας ο θεατής αντιλαμβάνεται πως ο ήρωας είναι οξυδερκής, ακέραιος, στοργικός και προστατευτικός ως προς τη μητέρα του, αδιάφορος απέναντι στα προσβλητικά σχόλια και την ειρωνεία, πολυμήχανος και παντελώς απρόβλεπτος.

Ο κρύφιος πόθος, που κυλά σαν άτολμο ποτάμι στην έρημο των ανείπωτων και απαγορευμένων συναισθημάτων, η καλοσύνη και η ευγένεια που μάχονται ενάντια στην ορμή της ευτέλειας και της μικροψυχίας, η στοργή και η αγάπη που αποδεικνύονται οι καταλυτικές δυνάμεις για την εκμηδένιση της τοξικότητας και της μοχθηρίας αναδεύονται στην Εξουσία του σκύλου με εξαιρετική επιδεξιότητα, αφήνοντας τον θεατή με όλες του τις αισθήσεις πλημμυρισμένες.

Η Τζέιν Κάμπιον δημιουργεί μια θαυμάσια ταινία που συνδυάζει το εναλλακτικό γουέστερν, το ψυχολογικό θρίλερ και το κοινωνικό δράμα με ιδιαίτερη ευελιξία. Το ευρηματικό και αιφνιδιαστικό τέλος του έργου ακυρώνει με εντυπωσιακό τρόπο την παγιωμένη εικόνα του ανίσχυρου και του πανίσχυρου, υπενθυμίζοντάς μας τη διαχρονικότητα της ρήσης: Τα φαινόμενα απατούν.

Η ταινία προβάλλεται από τις 17 Νοεμβρίου στους κινηματογράφους και από τον Δεκέμβριο στο Netflix.

Πέρσα Σούκα, συγραφέας, μουσικός και δασκάλα θεατρικής αγωγής

https://diastixo.gr/




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου