Πέμπτη 17 Ιουνίου 2021

ΣΥΜΦΩΝΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΚΥΠΡΟΥ CHARLIE PARKER WITH STRINGS

 


ΣΥΜΦΩΝΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΚΥΠΡΟΥ

CHARLIE PARKER WITH STRINGS

Λευκωσία: Τετάρτη 30 Ιουνίου 2021

Θέατρο Παλλάς, Πύλη Πάφου, 20:30

Πάφος: Πέμπτη 1 Ιουλίου 2021

Μαρκίδειο Δημοτικό Θέατρο, 20:30

Λεμεσός: Παρασκευή 2 Ιουλίου 2021

Θέατρο Ριάλτο, 20:30

Ένα αφιέρωμα στον θρύλο της Jazz μουσικής Charlie Parker με το έργο του “Bird with Strings” για κουαρτέτο jazz και σύνολο εγχόρδων, όμποε, άρπας και σε κάποιες περιπτώσεις Γαλλικό κόρνο. Η ηχογράφηση του θρυλικού άλμπουμ έγινε στο διάστημα 1949-50 και αποτέλεσε έναυσμα για μια νέα μόδα όπου στο παραδοσιακό τζαζ section ενσωματώνονται και κλασικά έγχορδα, μια τάση που παρατηρείται αρκετά συχνά μέχρι σήμερα. Ο Charlie Parker, γνωστός και ως Bird, επιθυμούσε να παίξει με έγχορδα από το 1941 στην αέναη του αναζήτηση και πειραματισμούς για νέα ηχοχρώματα στη μουσική του. Το Κουαρτέτο Χάρης Ιωάννου μαζί με τη Σ.Ο.Κ. αποτίουν φόρο τιμής σε αυτό το ρεπερτόριο οι νέοι ήχοι του οποίου είναι συναρπαστικοί και πλούσιοι σε χρώμα και όγκο.

Το πρόγραμμα ξεκινά με την παγκόσμια πρεμιέρα του έργου Modus Vivendi του δικού μας Ρόμπερτ Χοβανεσιάν, μέλους στα α’ βιολιά tutti, και ταλαντούχου συνθέτη, με ένα ιδιαίτερο πάθος για την τζαζ. Το έργο είναι γραμμένο σε στυλ jazz fusion και όπως μας αποκάλυψε ο ίδιος, o στοχασμός που έδωσε έναυσμα στη δημιουργία του ήταν: «Η ζωή είναι απρόβλεπτη. Όλοι ψάχνουν το δικό τους modus vivendi – τρόπο ζωής δηλαδή – για να επιβιώσουν...»

Ρόμπερτ Χοβανεσιάν: Modus Vivendi για έγχορδα [παγκόσμια πρεμιέρα]

Charlie Parker: Bird with strings

Σολίστ: Κουαρτέτο Χάρη Ιωάννου

Μαέστρος: Gerardo Estrada Martínez

Υποστηρικτές: Δήμος Πάφου, Θέατρο Ριάλτο, Δήμος Λεμεσού

Τιμές εισιτηρίων: €12, €7 (18-26 ετών, συνταξιούχοι), €5 (κάτω των 18)

Προπώληση εισιτηρίων: · Για τις συναυλίες σε Λευκωσία και Πάφο, από την ιστοσελίδα cyso.interticket.com

· Για τη συναυλία στη Λευκωσία, εισιτήρια διατίθενται επίσης και από το ταμείο του θεάτρου κάθε Τετάρτη 16:00-19:00. · Για τη συναυλία στο Θέατρο Ριάλτο, από την ιστοσελίδα rialto.interticket.com - Rialto App και το ταμείο του θεάτρου Δευ.- Παρ. 10.00-15.00

· Δεν θα γίνεται προπώληση εισιτηρίων στα ταμεία των θεάτρων τη μέρα της συναυλίας

Μαρκίδειο Δημοτικό Θέατρο (Ανδρέα Γερούδη 27, 8010 Πάφος, 26 222286)

Θέατρο Παλλάς, Πύλη Πάφου (Γωνία Ρηγαίνης και Αρσινόης, 1010 Λευκωσία, 22 410181)

Θέατρο Ριάλτο (Ανδρέα Δρουσιώτη 19, Πλατεία Ηρώων, 3040 Λεμεσός, 77777745)

Πληροφορίες: 22 463144, www.cyso.org.cy

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

Ρόμπερτ Χοβανεσιάν

O Ρόμπερτ Χοβανεσιάν είναι βιολινίστας, παιδαγωγός στο βιολί και συνθέτης.

To 1982 αποφοίτησε από το Κρατικό Κονσερβατόριο του Ιερεβάν στην Αρμενία με το Δίπλωμα του «Εκτελεστή Κοντσέρτου και Παιδαγωγού». Το 1981 κέρδισε το πρώτο βραβείο στον 1ο Διεθνή Διαγωνισμό Μουσικής Δωματίου του Νοτίου Καυκάσου.

Στο διάστημα 1994-1999 διετέλεσε Διευθυντής του Τμήματος Εγχόρδων στο Μουσικό Κολέγιο Α. Babajanyan στην Αρμενία. Κατά την περίοδο 1981-1988 κατείχε τη θέση του Εξάρχοντα στη Συμφωνική Ορχήστρα του Κρατικού Οπερατικού Στούντιο της Αρμενίας, και στο διάστημα 1994 και 1999 τη θέση υποκορυφαίου στη Συμφωνική Ορχήστρα της Αρμενικής Ραδιοφωνίας και Τηλεόρασης.

Από το 1999 είναι μέλος της Συμφωνικής Ορχήστρας Κύπρου στην ομάδα των α΄ βιολιών. Είναι επίσης Καθηγητής Βιολιού στη Μουσική Ακαδημία της Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων Κύπρου από το 2018.

Ρόμπερτ Χοβανεσιάν: Modus Vivendi για έγχορδα [παγκόσμια πρεμιέρα]

«Όλοι οι άνθρωποι είναι διαφορετικοί. Ο καθένας από μας είναι διαφορετικός στη δράση του, τις σκέψεις του, στην αγάπη, στα πάντα. Όλοι έχουν τον δικό τους τρόπο ζωής. Όλοι έχουν το δικό τους modus vivendi – ένα τρόπο ζωής δηλαδή. Για να μπορούμε να ζούμε σε αρμονία, πάντοτε κάνουμε συμβιβασμούς. Σε όλα – στην εργασία, στην οικογένεια, στην αγάπη, στη φιλία. Ζώντας με συμβιβασμούς είναι ο τρόπος που ζούμε, το modus vivendi.”

Robert Hovanesyan

Charlie Parker (1920-1955): Bird with strings

O τζαζ σαξοφωνίστας και συνθέτης Charlie Parker, γνωστός και με το παρατσούκλι Yardbird ή απλά Bird, ήταν μια θρυλική φιγούρα της τζαζ σκηνής, που απέκτησε ιδιαίτερη φήμη για τη συμβολή του στην ανάπτυξη του βιρτουόζικου είδους της bebop jazz. Ο Parker υπήρξε πρωτοπόρος της τζαζ, αλλά, ταυτόχρονα, είχε πολύ έντονο ενδιαφέρον για την κλασική μουσική, και θαύμαζε καινοτόμους συνθέτες του μοντερνισμού, όπως ο Igor Stravinsky.

Μια μακροχρόνια επιθυμία του Parker ήταν να παίξει με σύνολο εγχόρδων παράλληλα με το κλασικό τζαζ section. H επιθυμία αυτή τελικά πραγματοποιήθηκε όταν ηχογράφησε δύο άλμπουμ το 1949 και το 1950, γνωστά με τον τίτλο Parker with Strings, όπου χρησιμοποίησε σύνολο εγχόρδων, όμποε, άρπα και γαλλικό κόρνο μαζί με κλασικό κουαρτέτο τζαζ. Ο καινοτόμος και δημιουργικός χαρακτήρας του συνθέτη παρουσιάζεται με εξαιρετικό τρόπο σε αυτό το έργο. Ωστόσο, ακόμη και ο Norman Granz, ο διάσημος παραγωγός των δύο άλμπουμ, ήταν αρχικά δύσπιστος για την –μέχρι τότε– ασυνήθιστη σύντηξη των δύο ειδών και συμφώνησε με την ιδέα μόνο μετά την έντονη επιμονή του Parker. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Granz: «Ο Charlie Parker με παρακάλεσε να τον αφήσω να χρησιμοποιήσει έγχορδα. Δεν νομίζω ότι τα έγχορδα ταιριάζουν σε ένα τζαζ περιβάλλον, αλλά με ικέτευσε τόσο πολύ που ενέδωσα.»

Ως αποτέλεσμα της επιτυχίας που είχε τελικά, το άλμπουμ είχε τόσο μεγάλη επιρροή που αποτέλεσε έναυσμα για μια νέα μόδα όπου στο παραδοσιακό τζαζ section ενσωματώνονται και κλασικά έγχορδα, μια τάση που παρατηρείται αρκετά συχνά μέχρι σήμερα. Και τα δύο άλμπουμ περιλάμβαναν τραγούδια από το κλασικό ρεπερτόριο τζαζ της δεκαετίας του 1930 και του 1940, όπως το “Summertime”, “Everything Happens to me”, “Just Friends” και “April in Paris”. Ο Parker, όμως, τα παρουσίασε σε ένα εντελώς διαφορετικό ορχηστρικό πλαίσιο που απαιτεί άριστη γνώση της μελωδίας, αλλά και αυτοσχεδιαστικό ταλέντο. Ταυτόχρονα, οι εκτελέσεις αυτές απαιτούν τεχνικές ικανότητες, απαραίτητες για να επιδείξουν τη δεξιοτεχνική γλώσσα της bebop jazz. Οι ενορχηστρώσεις είναι προσεκτικά

σχεδιασμένες για να προσφέρουν μια ενδιαφέρουσα αντίθεση μεταξύ των εγχόρδων και του κουαρτέτου τζαζ, δημιουργώντας μοναδικά ηχοχρώματα. Αυτό το διασκεδαστικό και ενδιαφέρον εγχείρημα αποτελεί μία διαχρονική επιτυχία επειδή, όπως υποστηρίζει ο κριτικός μουσικής Colins, «γεφυρώνει απρόσκοπτα είδη και πολιτισμούς –η τζαζ αναμιγνύεται με στοιχεία κλασικής μουσικής, εγκαινιάζοντας μια νέα δεκαετία αυτοσχεδιασμού, ενώ δεν συνδέεται με κανένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.»

Δρ. Χριστίνα Μιχαήλ


GERARDO ESTRADA MARTÍNEZ

Ο Gerardo Estrada Martínez είναι ένας ανερχόμενος μαέστρος με ευρεία διεθνή εμβέλεια. Έχει κερδίσει το βραβείο “Golden Baton” στο Διεθνή Διαγωνισμό Διεύθυνσης 3.0 (Παραγουάη – Ισπανία) ενώ έχει διακριθεί και σε άλλους διεθνείς διαγωνισμούς στην Ουγγαρία και Ρουμανία.

Γεννημένος στο Καράκας της Βενεζουέλας το 1980, ο Gerardo Estrada ξεκίνησε τη μουσική του εκπαίδευση μελετώντας ως κύριο όργανο το βιολί και, αργότερα, τα κρουστά. Ως μαέστρος έκανε σπουδές σε Βενεζουέλα, Ισπανία, Λευκορωσία ενώ κατέχει και το licentiate της Βασιλικής Ακαδημίας Μουσικής του Λονδίνου.

Ο Gerardo Estrada διετέλεσε Γραμματέας Πολιτισμού της επαρχίας Carabobo της Βενεζουέλας, ενώ υπήρξε Γενικός Γραμματέας της Πρεσβείας καθώς και Συντονιστής του Λατινοαμερικάνικου Πολιτιστικού Κέντρου “Simón Bolívar” στο Μινσκ της Λευκορωσίας.

Ως μαέστρος, έχει παρουσιαστεί με εξέχουσες ορχήστρες σε σπουδαίες αίθουσες συναυλιών σε χώρες όπως Ισπανία, Πορτιγαλία, Ρωσία, Λευκορωσία, Γερμανία, Αυστρία, Ολλανδία, Ιταλια, Πολωνία, Κύπρος, Ελλάδα, Κροατία, Σερβία, Ρουμανία, Ουγγαρία, Βενεζουέλα, Κολομβία, Εκουαδόρ, Περού, Παραγουάη, Μεξικό, Αργεντινή, Δομινικανή Δημοκρατία, κ.α.

Το εκτενές του ρεπερτόριο περιλαμβάνει μουσική από διαφορετικές περιόδους και είδη μουσικής, από την αρχαία εποχή μέχρι τη σύγχρονη. Το ρεπερτόριό του έχει μια ιδιαίτερη έμφαση στη Λατινοαμερικανική κλασική μουσική.

Σήμερα είναι ο Μαέστρος της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της Ραδιοτηλεόρασης της Λευκορωσίας, Επίτιμος Μαέστρος της Συμφωνικής Ορχήστρας του Μόγκιλεφ και Διευθυντής του παιδαγωγικού-καλλιτεχνικού προγράμματος που δημιούργησε ο ίδιος: Conducting Dreams Productions.

O μαέστρος Estrada αναζητά αδιάκοπα την αριστεία. Κάθε κίνηση της μπαγκέτας του επικοινωνεί την απέραντη του αγάπη για τη μουσική. Πάνω απ’ όλα όμως, ο Gerardo Estrada πιστεύει ακράδαντα στη μεταμορφωτική δύναμη της μουσικής και την έντονη της επίδραση πάνω στους ανθρώπους. Πιστεύει ακράδαντα στη μεταμορφωτική δύναμη της μουσικής και την έντονη της επίδραση πάνω στους ανθρώπους. Πιστεύει ότι η μουσική μπορεί να συμβάλει στη δημιουργία ενός καλύτερου κόσμου.

ΚΟΥΑΡΤΕΤΟ ΧΑΡΗ ΙΩΑΝΝΟΥ

Το κουαρτέτο αποτελούν οι Χάρης Ιωάννου στο σαξόφωνο, Χρίστος Γερολατσίτης στο πιάνο, Ειρηναίος Κουλουράς στο κοντραμπάσο και Μάριος Σπύρου στα ντραμς.

Ο Ιωάννου γνώρισε τον Κουλουρά στη Βοστώνη το 1997 και από τότε συνεργάζονται μαζί σε διάφορα πρότζεκτ. Εμφανίζονται σε τακτική βάση στο θρυλικό JazzyB της Λεμεσού από το 2005 που ο Ιωάννου επέστρεψε στην Κύπρο.

Την ίδια περίπου χρονική περίοδο, όταν ήταν ακόμη στην εφηβεία, οι Γερολατσίτης και Σπύρου ξεκίνησαν την επαγγελματική τους καριέρα παίζοντας σε διάφορα gigs και χώρους σε όλο το νησί, κατόπιν πρόσκλησης από τον Ιωάννου και από άλλους μουσικούς.

Σήμερα, αυτοί οι μουσικοί έχουν τις δικές τους μπάντες οι οποίες εμφανίζονται σε διάφορους χώρους στην Κύπρο καθώς και στο εξωτερικό. Ενώνοντας τις δυνάμεις τους δημιούργησαν το Κουαρτέτο Χάρη Ιωάννου το οποίο θα παρουσιαστεί με τη Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου στο πρόγραμμα “Charlie Parker with Strings” τον Ιούνιο-Ιούλιο 2021.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου