MOUVOIR Στέφανι Τηρς / Μάρθα Μαυροειδή, Μαριάνα Σαντόφσκα & φίλοι
HELLO TO EMPTINESS
Περφόρμανς – Συναυλία
Περφόρμανς – Συναυλία
16, 17 Απριλίου 2022
Ώρα έναρξης: Σάββατο στις 20.30, Κυριακή στις 19.30
Ώρα έναρξης: Σάββατο στις 20.30, Κυριακή στις 19.30
Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ)
Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ)
Η νέα διακαλλιτεχνική περφόρμανς – συναυλία Hello to Emptiness έρχεται σε πρώτη παρουσίαση στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) για δύο μοναδικές παραστάσεις στις 16 και 17 Απριλίου 2022. Με αφετηρία τα ελληνικά παραδοσιακά μοιρολόγια, το έργο Hello to Emptiness εξερευνά διαπολιτισμικούς τρόπους διαχείρισης του πένθους, λειτουργεί σαν ηχώ και τολμά να οραματιστεί ένα πιο γειωμένο και ανθρώπινο μέλλον, κάνοντας τα δάκρυα να χορεύουν.
Το Hello to Emptiness παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία, σκηνικό και κείμενο της καλλιτεχνικής διευθύντριας της ομάδας MOUVOIR Στέφανι Τηρς, μουσική των Μάρθας Μαυροειδή και Μαριάνας Σαντόφσκα (την οποία οι Ανατολικοευρωπαίοι κριτικοί αποκαλούν «Ουκρανή Μπιορκ») και με τη συμμετοχή μουσικών και χορευτών από την Ισπανία και τη Γαλλία, καθώς και της Χορωδίας 65+ των Εκπαιδευτικών & Κοινωνικών Δράσεων της ΕΛΣ. Παράλληλα με τη σκηνική παρουσίαση του έργου, η βιντεοεγκατάσταση Voices of Laments θα φιλοξενηθεί στο φουαγέ του Goethe-Institut Athen (12-20/4).
Το Hello to Εmptiness αποτελεί συμπαραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ με MOUVOIR Κολωνίας (Γερμανία), Théâtre de Nîmes (Γαλλία), SIDance – Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Σεούλ (Νότια Κορέα), tanzhaus nrw Ντύσσελντορφ (Γερμανία), LOFFT – DAS THEATER και Δίκτυο θιάσων Freihandelszone Κολωνίας (Γερμανία).
Η παραγωγή υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) [www.SNF.org] για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
«Όλες αυτές οι χαμένες ζωές είναι πενθήσιμες, που σημαίνει πως είναι ζωές άξιες να αναγνωριστούν, ισάξιες με οποιαδήποτε άλλη ζωή, με αξία ανυπολόγιστη.» (Τζούντιθ Μπάτλερ, «Το πένθος είναι πολιτική πράξη», 2020)
Πώς αντιμετωπίζουμε το κενό που δημιουργείται όταν οι συνάνθρωποί μας, τα τοπία, τα είδη των φυτών και των ζώων και οι πληθυσμοί εξαφανίζονται ή πεθαίνουν; Πώς κοιτάζουμε, πώς αισθανόμαστε και πώς αντικατοπτρίζουμε τον χώρο που απομένει; Με τι τρόπο αντηχεί η τρύπα που αφήνει η απώλεια μέσα μας; Οι περισσότερες δυτικές κοινωνίες δεν προσφέρουν παρά ελάχιστο χώρο και χρόνο στις εμπειρίες του θανάτου και του πένθους.
Η νέα διακαλλιτεχνική περφόρμανς – συναυλία με τίτλο Hello to Emptiness φιλοδοξεί να λειτουργήσει ως αντηχείο που εστιάζει στην επανεφεύρεση χαμένων στρατηγικών για την αντιμετώπιση αυτού του κενού. Αποτελεί έναν παραστασιακό αναστοχασμό πάνω στην έννοια της κοινωνικής τρωτότητας και θέτει ερωτήματα σχετικά με τη διαπραγμάτευση του πένθους, έννοιας ιδιαίτερα φορτισμένης στην τρέχουσα, ευάλωτη περίοδο της υγειονομικής και ανθρωπιστικής κρίσης.
Το Hello to Emptiness αξιοποιεί με υβριδικό τρόπο τα σώματα των ερμηνευτών, χορευτών που τραγουδούν και τραγουδιστών που χορεύουν, δίνοντας έμφαση στη βαθιά σχέση που συνδέει το σώμα με τη φωνή και την αναπνοή. Στην αφετηρία της έρευνας των δημιουργών βρίσκεται η ελληνική παράδοση του μοιρολογιού, πανάρχαια παγανιστική παράδοση που δεν εξαντλείται στον διάλογο με τους νεκρούς, αλλά εφαρμόζεται επίσης στην επικοινωνία του ανθρώπου με το φυσικό του περιβάλλον, αξιοποιώντας ήχους που μιμούνται το ζωικό βασίλειο και τα στοιχεία της φύσης.
Πέντε διεθνείς καλλιτέχνες με διακαλλιτεχνική πείρα και επικεφαλής τη σκηνοθέτρια Στέφανι Τηρς (η δουλειά της οποίας εμπλέκεται σε βάθος με θέματα κοινωνικού σχεδιασμού και ευθύνης), την πολυσχιδή συνθέτρια, τραγουδίστρια και ερμηνεύτρια Μάρθα Μαυροειδή και τη δημοφιλή Ουκρανή τραγουδίστρια και συνθέτρια Μαριάνα Σαντόφσκα, που δημιουργεί ένα περίτεχνο ηχητικό κράμα συνδυάζοντας τη μουσική πρωτοπορία με την παράδοση, συνεισφέρουν τις προσωπικές και υποκειμενικές γνώσεις τους γύρω από πολιτισμικές τεχνικές με ρίζες σε διαφορετικούς πολιτισμικούς χώρους (Ελλάδα, Γαλλία, Γερμανία, Ουκρανία, Ισπανία). Μαζί τους επί σκηνής ο Ισπανός χορευτής Χουάν Κρουθ Ντίαθ ντε Γκαράιο Εσναόλα, ο Γάλλος χορευτής Ζυλιέν Φερραντί και η Γαλλίδα χορεύτρια, τραγουδίστρια και μουσικός Μανόν Παράν. Με εργαλείο τη γνώση των επιμέρους παραδόσεών τους, οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν συνδυάζουν σκοπούς και τελετουργίες από τα Βαλκάνια και άλλες περιοχές, δημιουργώντας μια παράσταση που ιχνηλατεί την οικεία όσο και, ταυτόχρονα, συλλογική και ενοποιητική διάσταση του θρηνητικού τραγουδιού.
Η Μάρθα Μαυροειδή σημειώνει: «Η ιδέα της “απώλειας” σχετίζεται στενά με την ιδέα του “χρόνου”. Ο χαμός ενός προσώπου, ενός τοπίου ή ενός είδους είναι μια στιγμή συνειδητοποίησης του περάσματος του χρόνου. Η τέχνη έχει τη δύναμη να διαμεσολαβεί τα μεγάλα αναπάντητα ερωτήματα, τις απορίες όπως “τι είναι ο χρόνος”, δίνοντας νόημα στο ερώτημα το ίδιο. Η μουσική, ως τέχνη του χρόνου, ανασκευάζει το βίωμα του χρόνου για τον άνθρωπο. Προσφέρει μια ηχητική απάντηση στα αινιγματικά ερωτήματα, δίνοντας έτσι νέο νόημα στο αίσθημα της απώλειας. Οι φωνές μας είναι μαρτυρία της παρουσίας μας στο εδώ και το τώρα. Φέρουν όμως, ταυτόχρονα, το βάρος της μνήμης, όλων όσων έχουν βιωθεί. Ξετυλίγοντας το νήμα των παραδοσιακών φωνητικών εκφράσεων του πένθους, θα επιχειρήσουμε να διεισδύσουμε στην ουσία της ανθρώπινης έκφρασης».
Παράλληλα, η Χορωδία 65+ των Εκπαιδευτικών & Κοινωνικών Δράσεων της ΕΛΣ δρα ως ηχογόνο σώμα όπου αντηχούν ταυτόχρονα το παρελθόν και το μέλλον, υφαίνοντας ιστορικοπολιτισμικά νήματα και θέτοντας τις δράσεις των ερμηνευτών εντός του αναπόφευκτου συγκειμένου των ορίων της ανθρώπινης ύπαρξης. Ξεκινώντας από την ιστορική ανασκαφή υπαρκτών όσο και ποικίλων τελετουργικών πρακτικών, η παραγωγή Hello to Emptiness επιδιώκει να γεννήσει δυνατότητες για μελλοντικές εφαρμογές, αναπροσδιορισμούς και καινοφανείς χρήσεις των πένθιμων τραγουδιών και των παραδοσιακών τελετουργιών που την ενημερώνουν, τοποθετώντας το νόημα, τον αντίκτυπο και τη μορφή τους σε μια προοπτική τόσο καλλιτεχνική όσο και ουτοπική.
Παράλληλη δράση:
Voices of Laments
Βιντεοεγκατάσταση
Σε συνεργασία με το Goethe-Institut Athen
Voices of Laments
Βιντεοεγκατάσταση
Σε συνεργασία με το Goethe-Institut Athen
Παράλληλα με την παρουσίαση του Hello to Emptiness στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ, η βιντεοεγκατάσταση Voices of Laments θα φιλοξενηθεί στο κάτω φουαγέ του Goethe-Institut Athen (Ομήρου 14-16, 106 72, Αθήνα) από τις 12 έως και τις 20 Απριλίου 2022, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
Η εγκατάσταση Voices of Laments συνυφαίνει οπτικοακουστικό υλικό τεκμηρίωσης από διαφορετικές περιοχές του κόσμου (Ελλάδα, Κορέα, Κένυα, Βραζιλία) σε συνεργασία με εντόπιους ηθοποιούς (τους επονομαζόμενους «δορυφόρους»). Οι καλλιτεχνικοί αυτοί δορυφόροι θα σχηματίσουν ανεξάρτητους πυρήνες έρευνας και παραγωγής με ερωτήματα που θα οριστούν από κοινού. Πρόκειται για μια δομική απόπειρα ανάπτυξης διεθνών προτύπων συνεργασίας σε ισότιμη βάση, μέσω της οποίας οι δημιουργοί επιχειρούν να προσεγγίσουν ένα κοινό, παγκόσμιο πένθος.
Ημέρες και ώρες επίσκεψης:
Δευτέρα – Πέμπτη: 9.00 – 20.00, Παρασκευή: 9.00 – 16.00, Σάββατο: 9.00 – 14.00
Δευτέρα – Πέμπτη: 9.00 – 20.00, Παρασκευή: 9.00 – 16.00, Σάββατο: 9.00 – 14.00
Καλλιτεχνική διεύθυνση, σκηνοθεσία, σκηνικό, κείμενο: Στέφανι Τηρς σε συνεργασία με τον θίασο
Μουσική σύνθεση: Μάρθα Μαυροειδή, Μαριάνα Σαντόφσκα
Μουσική διεύθυνση: Μάρθα Μαυροειδή
Δραματουργία, κείμενα: Σταυρούλα Παναγιωτάκη
Kοστούμια: Λώρεν Στηλ
Σχεδιασμός φωτισμών, τεχνική διεύθυνση: Μπεγόνια Γκαρθία Νάβας
Συνεργάτης δραματολόγος: Γκυ Κόολς
Μουσική σύνθεση: Μάρθα Μαυροειδή, Μαριάνα Σαντόφσκα
Μουσική διεύθυνση: Μάρθα Μαυροειδή
Δραματουργία, κείμενα: Σταυρούλα Παναγιωτάκη
Kοστούμια: Λώρεν Στηλ
Σχεδιασμός φωτισμών, τεχνική διεύθυνση: Μπεγόνια Γκαρθία Νάβας
Συνεργάτης δραματολόγος: Γκυ Κόολς
Ερμηνεύουν: Μάρθα Μαυροειδή, Χουάν Κρουθ Ντίαθ ντε Γκαράιο Εσναόλα, Μανόν Παράν, Μαριάνα Σαντόφσκα, Ζυλιέν Φερραντί
Συμμετέχει η Χορωδία 65+ των Εκπαιδευτικών & Κοινωνικών Δράσεων της ΕΛΣ
Συνεργασία με Ευρωπαϊκό Κέντρο Τεχνών Hellerau Δρέσδης (Γερμανία)
Με την υποστήριξη του ταμείου χορευτικών συμπαραγωγών NATIONALE PERFORMANCE NETZ που χρηματοδοτείται από τον Επίτροπο της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης της Γερμανίας για τον Πολιτισμό και τα Μέσα, του Ιδρύματος Τεχνών Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας (Γερμανία), του Υπουργείου Πολιτισμού και Επιστήμης Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας (Γερμανία) και του Γραφείου Πολιτισμού του Δήμου Κολωνίας (Γερμανία).
Η βιντεοεγκατάσταση Voices of Laments υποστηρίζεται από τα Goethe-Institut Kenia και Goethe-Institut Athen.
Εισιτήρια από 12 ευρώ προπωλούνται στα Ταμεία της ΕΛΣ (2130885700 - καθημερινά 09.00-21.00) και στην TicketServices.gr.
//
MOUVOIR Stephanie Thiersch / Martha Mavroidi, Mariana Sadovska & friends
HELLO TO EMPTINESS
Performance – Concert
16, 17 April 2022
Starts at: Saturday at 20.30, Sunday at 19.30
Performance – Concert
16, 17 April 2022
Starts at: Saturday at 20.30, Sunday at 19.30
Greek National Opera Alternative Stage
Stavros Niarchos Foundation Cultural Center
Stavros Niarchos Foundation Cultural Center
The new interdisciplinary performance – concert Hello to Emptiness will receive its national premiere with two singular performances on the Greek National Opera Alternative Stage at the Stavros Niarchos Foundation Cultural Center on 16 and 17 April 2022. Starting from the Greek tradition of moiroloi (dirge, in Greek: speech of fate), Hello to Emptiness researches intercultural ways of managing grief, functions like an echo and dares to imagine a more grounded and human future, and makes tears dance.
Hello to Emptiness is a work with direction, set design and text by the artistic director of MOUVOIR company Stephanie Thiersch, to music composed by Martha Mavroidi and Mariana Sadovska (labelled by critics as the “Ukrainian Björk”), featuring musicians and dancers from Spain and France, as well as the 65+ Choir of the GNO Learning & Participation Department. The work will run in parallel with the video-installation Voices of Laments that will be held at the lower foyer of Goethe Institut (12-20/4).
Hello to Εmptiness is a co-production of the GNO Alternative Stage with MOUVOIR (Köln, Germany), Théâtre de Nîmes (France), SIDance – Seoul International Dance Festival (South Korea), tanzhaus nrw (Düsseldorf, Germany), LOFFT – DAS THEATER and Freihandelszone – Ensemblenetzwerk (Köln, Germany).
“All these lost lives are grievable, which means that they are lives worthy of acknowledgment, equal in value to every other life, a value that cannot be calculated.” (Judith Butler, “Mourning Is a Political Act”, 2020)
How do we confront the emptiness when fellow humans, landscapes, species and populations disappear or die? How do we see, feel and reflect the void and how do we resonate with the hole their disappearance leaves with us? Most Western societies give little time and space to the experience of death and mourning.
The new interdisciplinary performance-concert Hello to Emptiness focuses on re-inventing lost strategies to cope with the void. It is a performative reflection on social vulnerability and questions how to deal with grief, currently charged by the pandemic and humanitarian crisis.
Hello to Emptiness is performed with hybrid artist bodies, singing dancers and dancing singers, to emphasize the deep relation between body, voice and breath. At the beginning of the research conducted by the creators lies the Greek tradition of moiroloi (Greek: speech of fate), an age-old pagan tradition that is not only devoted to dialogue with the deceased, but also applied to communication with nature, employing sounds that imitate animals and natural elements.
Five international artists with an interdisciplinary background, led by the director Stephanie Thiersch (whose work is intensely involved with questions of social responsibility and utopian designs of future societies), the versatile Greek composer, singer and performer Martha Mavroidi and the popular Ukrainian singer and composer Mariana Sadovska, who creates a fusion of folk and contemporary sound, put together their personal and subjective knowledge about cultural techniques rooted in different cultural backgrounds (Greece, France, Germany, Ukraine, Spain). Alongside them, Spanish dancer Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola, French dancer Julien Ferranti, and French dancer, singer and musician Manon Parent. With their knowledge of different cultural techniques, the contributing artists combine songs and rites from the Balkans and other regions to create an evening that traces the intimacy and, at the same time, the communal and unifying nature of the laments.
Martha Mavroidi notes: “The idea of ‘loss’ is closely related to the idea of ‘time’. The vanishing of a person, a landscape or a species is a moment of realization of the passing of time. Art has the power to mediate the great unanswered questions (aporias) such as ‘what is time?’ by making the question itself meaningful. Music as the art of time restructures our experience of time. It provides a sonar response to the puzzling questions, thus creating a new meaning for the feeling of loss. Our voices are a testament to our presence in the here and now. But at the same time, they carry the wage of memory, of all that has been experienced. By unweaving the thread of traditional vocal expressions of grief, we will try to ‘crack open’ the essence of human expression.”
At the same time, the 65+ Chorus of the GNO Learning & Participation Department acts as a resonance body of the past (and the future), spinning cultural-historical threads and contextualizing the acting of the performers. Starting from the recovery of historical, diverse practices, the production strives to give birth to possibilities for future application, rededication and contextualization of the existing funeral songs and traditional rituals that inform it, putting their meaning, impact and form into a perspective both artistic and utopian.
Parallel event:
Voices of Laments
Video-installation
In collaboration with Goethe Institut
Video-installation
In collaboration with Goethe Institut
Hello to Emptiness will run in parallel with the video-installation Voices of Laments that will be held at the lower foyer of Goethe Institut (14-16 Omirou St (106 72, Athens) from 12 to 20 April 2022. Admission will be free.
The installation Voices of Laments interweaves audiovisual documentary material from different regions of the world (Greece, Korea, Kenya, Brazil) in collaboration with local actors (the “satellites”). These artistic satellites form independent research and production cells with jointly defined questions. Voices of Laments is a structural attempt to develop international models of cooperation at eye level, with which its creators support the approach to a common world mourning.
Visiting hours:
Monday – Thursday: 9.00 – 20.00, Friday: 9.00 – 16.00, Saturday: 9.00 – 14
Artistic direction, stage design, text: Stephanie Thiersch
Composition: Martha Mavroidi, Mariana Sadovska
Musical direction: Martha Mavroidi
Dramaturg, texts: Stawrula Panagiotaki
Costume designer: Lauren Steel
Lighting designer, technical direction: Begoña Garcia Navas
Accompanying expert: Guy Cools
Musical direction: Martha Mavroidi
Dramaturg, texts: Stawrula Panagiotaki
Costume designer: Lauren Steel
Lighting designer, technical direction: Begoña Garcia Navas
Accompanying expert: Guy Cools
Performers: Juan Kruz Diaz de Garaio Esnaola, Julien Ferranti, Martha Mavroidi, Manon Parent, Mariana Sadovska
With the participation of the 65+ Chorus of the GNO Learning & Participation Department
With the support of the NATIONALE PERFORMANCE NETZ Koproduktionsförderung Tanz, funded by Beauftragte der Bundesregierung für Kultur und Medien; the Kunststiftung NRW; the Ministerium für Kultur und Wissenschaft des Landes Nordrhein-Westfalen and the Kulturamt der Stadt Köln
The Voices of Laments video installation is funded by the Goethe-Institut (Kenya, Athens)
Τickets from 12€: www.ticketservices.gr, GNO Box office ((2130885700 - daily 09.00-21.00)
Ιδρυτικός Δωρητής Εναλλακτικής Σκηνής & Δωρητής παράστασης / Fouding donor of the Alternative Stage & Production donor: STAVROS NIARCHOS FOUNDATION
APR 16 AT 8:30 PM – APR 17 AT 10:30 PM
ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΗ ΣΚΗΝΗ ΕΘΝΙΚΗΣ ΛΥΡΙΚΗΣ ΣΚΗΝΗΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου