Μπορεί κανείς την ψηφιακή εποχή, την εποχή των πυρηνικών όπλων και της εξερεύνησης του διαστήματος, να πιστεύει στη μαγεία; Η απάντηση είναι θετική. Χιλιάδες άνθρωποι σε όλο τον πλανήτη πιστεύουν ότι υπάρχει η δυνατότητα να αποκτήσουν αυτό που θέλουν με ένα μαγικό ξόρκι.
Στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, Γερμανοί και Άγγλοι είχαν επιστρατεύσει μυστικιστές και μάγους κάθε είδους, πιστεύοντας σε κάποιες ανώτερες δυνάμεις. Κι ο Χάρι Πότερ γι’ αυτό έγινε επιτυχία. Γιατί μίλησε στις καρδιές των ανθρώπων που προσπαθούν να γλιτώσουν από τη μιζέρια και τη δυστυχία τους, αγνοώντας επιδεικτικά όλα τα κατορθώματα κι όλη την πρόοδο του ανθρώπινου γένους. Το μαγικό ξόρκι, η επωδός των αρχαίων παραμένει ακόμη κρυμμένη σε μια χαραμάδα του νου και της ψυχής μας. Είναι η τελευταία λύση, η τελευταία προσπάθεια για την απόκτηση αυτού που θέλουμε και που συνήθως είναι σε βάρος κάποιου άλλου. Είναι η ανάγκη επίσης να αποδοθεί δικαιοσύνη, έτσι όπως βέβαια τη φαντάζεται ο καθένας.
Η απόδοση της δικαιοσύνης είναι το πρόβλημα της Πόλης από την εποχή της ίδρυσής της. Η Πόλη θεμελιώθηκε πάνω σε κανόνες, νόμους τούς είπαν, και η φύλαξή τους ανατέθηκε στο Κράτος και τη Βία. Μα από τη στιγμή της επιβολής των νόμων, υπήρξαν πάντα εκείνοι που τους αγνοούσαν, που τους επέβαλλαν προς όφελός τους, που τους παρερμήνευαν. Γι’ αυτό και το αστυνομικό μυθιστόρημα είναι το λογοτεχνικό είδος της Πόλης. Η ανάγκη του Πολίτη για προστασία από όλους εκείνους που παραβαίνουν τους νόμους δημιούργησε τους πρώτους ντετέκτιβ, τους καλούς αστυνομικούς. Περιέργως οι δικαστές βρίσκονται εκτός. Κάπου στο τέλος του μυθιστορήματος. Πολλές φορές δεν αναφέρονται καν. Ο ήρωας, ο ντετέκτιβ, ο αστυνομικός είναι αυτός που κερδίζει τις καρδιές όλων.
Το «ξόρκι της Μεριντιάνα», το ξόρκι που όπως πίστευαν κάποιοι ανέβασε στον παπικό θρόνο τον Σίλβεστρο Β’, φτάνει στην Αθήνα μέσα σε ένα αναγεννησιακό βιβλίο. Είναι το MalleusMaleficarum, ένα εγχειρίδιο για την καταδίωξη των μαγισσών, γραμμένο από δύο δομινικανούς καλόγερους. Το φέρνει ένας Αυστριακός αρχαιοκάπηλος και το παραδίδει σε έναν Έλληνα παλαιοβιβλιοπώλη. Αυτός με τη σειρά του θέλει να το πουλήσει σε τέσσερις ενδιαφερόμενους: έναν πολιτικό, έναν τραπεζίτη, έναν επίσκοπο και έναν πρόεδρο ξένης πολυεθνικής. Καθένας τους επιδιώκει την απόλυτη δύναμη, την απόλυτη εξουσία στον τομέα του. Όμως, δύο φόνοι και δύο κακοποιήσεις γυναικών θα λάβουν χώρα στο ενδιάμεσο. Το βιβλίο θα χαθεί και το ξόρκι θα εξαφανιστεί.
Ο έρωτάς τους, ο έρωτας μεταξύ δύο ανθρώπων, είναι η τιμωρία όλων των καταπιεστών. Δεν καταπίεσε γι’ αστείο η Εκκλησία τον έρωτα. Δεν κυνήγησε χωρίς σκοπό τις γυναίκες, βαφτίζοντάς τες συνεργούς του Σατανά.
Ο Υπαστυνόμος Β’ Νίκος Ευσταθίου και η ομάδα του θα ξεκινήσουν το κυνήγι του δολοφόνου ή των δολοφόνων. Στην πορεία όμως τα πράγματα θα μπερδευτούν. Και αιτία είναι ο έρωτας. Ο έρωτας σε όλες τις μορφές του. Απλός και νεανικός, παράνομος, άρρωστος, ο έρωτας τραβά τους πάντες από το μανίκι και αλλάζει τον ρου της ιστορίας.
Τέσσερις ερωμένες έλεγαν στον Μεσαίωνα πως είχε ο Σατανάς. Αυτές πλησίαζαν τους άντρες τη νύχτα, τους έπαιρναν το σπέρμα και το έδιναν στον Σατανά, για να φτιάξει τα δικά του παιδιά. Αυτές οι τέσσερις ερωμένες θα δώσουν και τη λύση στην υπόθεση. Αυτές θα τιμωρήσουν τους ενόχους των φόνων και των κακοποιήσεων.
Μια από τις τέσσερις είναι μια πρόσφυγας από το Κουρδιστάν, που εργάζεται για τον παλαιοβιβλιοπώλη και ζει με τον εραστή της. Όταν γνωρίσει τον Ευσταθίου, ο χρόνος σταματά. Η ιστορία αλλάζει πορεία και η «μυστικιστική» επανάσταση των γυναικών γίνεται πραγματικότητα. Οι γυναίκες είναι το μισό του ουρανού, έλεγε κάποτε ο Μεγάλος Τιμονιέρης (Μάο). Και εννοούσε πως αν το μισό του ουρανού απελευθερωθεί, θα απελευθερώσει και το άλλο μισό. Κι έτσι είναι. Ο έρωτας της Λίλης για τον Ευσταθίου τούς απελευθερώνει και τους δύο. Ο έρωτάς τους, ο έρωτας μεταξύ δύο ανθρώπων, είναι η τιμωρία όλων των καταπιεστών. Δεν καταπίεσε γι’ αστείο η Εκκλησία τον έρωτα. Δεν κυνήγησε χωρίς σκοπό τις γυναίκες, βαφτίζοντάς τες συνεργούς του Σατανά. Ο έρωτας είναι η ανώτερη μορφή ελευθερίας που μπορούμε να ζήσουμε.
«Μπισμιλαχί αλ ραχμάν, αλ ραχίμ» (στο όνομα του Αλλάχ του μεγαλοδύναμου, του πολυεύσπλαχνου) λένε οι Άραβες όταν ξεκινούν ένα ταξίδι. Το λέμε κι εμείς ξεκινώντας ένα ταξίδι στις άγνωστες και παράξενες χώρες της ανθρώπινης ψυχής. Το ταξίδι θα γίνει καβάλα σε είκοσι δύο καμήλες, τα Μεγάλα Αρκάνα, ή Μεγάλα Μυστήρια ή Θριάμβους της τράπουλας ταρό. Και το καραβάνι δεν θα σταματήσει καθόλου να προχωρά μέχρι να φτάσουμε στο τέρμα του βιβλίου.
Τέρμα; Δεν υπάρχει τέρμα. Όταν τελειώνει ένα βιβλίο αρχίζει πάντα ένα άλλο. Ένα άλλο ταξίδι. Μια άλλη ιστορία…
Το ξόρκι της Μεριντιάνα
Νίκος Δεληβοριάς
Εκδόσεις Αγγελάκη
356 σελ.
ISBN 978-960-616-271-8
Τιμή €14,00
https://diastixo.gr/aprosopo-2/18635-nikos-delivorias
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου