Πέμπτη 6 Σεπτεμβρίου 2018

Ανοίγει ο δρόμος για την ελεύθερη πρόσβαση στα Πανεπιστήμια

ΑΥΓΗ Εντυπη εκδοση
Δημοσίευση: 04 Σεπτεμβρίου 2018 15:00

Αλλαγές στο Λύκειο και νέο σύστημα εισαγωγής - *Αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου και εξορθολογισμός των εξετάσεων * Τέσσερις Ομάδες Προσανατολισμού, Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης, Αντικατάστασή των Λατινικών από την Κοινωνιολογία, Κατάθεση μηχανογραφικού μετά την ολοκλήρωση της Β’ Λυκείου
Η αναμόρφωση της Γ' Λυκείου ως προπαρασκευαστικού έτους για την εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση, η αναβάθμιση του απολυτηρίου και ένα πρώτο βήμα για την ελεύθερη πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση είναι οι κεντρικοί άξονες των αλλαγών στο Λύκειο και του νέου συστήματος εισαγωγής όπως ανακοινώθηκε από τον υπουργό Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου.
Στόχος των επερχόμενων αλλαγών, σύμφωνα με το υπουργείο, είναι να αντιμετωπιστούν οι παθογένειες τόσο των εξετάσεων όσο και της Γ' Λυκείου, που έχει υποβαθμιστεί εκπαιδευτικά και παιδαγωγικά εις βάρος των μαθητών και της ίδιας της μαθησιακής διαδικασίας, και με το απολυτήριο Λυκείου να “καταντά ένα χαρτί που δεν σημαίνει τίποτε ούτε παιδευτικά ούτε κοινωνικά”.
Το νέο σύστημα εισαγωγής αναμένεται να εφαρμοστεί από την επόμενη ακαδημαϊκή χρονιά (2019-2020) και αφορά τους μαθητές που θα φοιτήσουν φέτος στη Β' Λυκείου.

Αλλαγές στη Γ' Λυκείου

Σύμφωνα με την πρόταση, οι εγκύκλιες σπουδές θα ολοκληρώνονται στη Β' Λυκείου. Επομένως οι αλλαγές επικεντρώνονται μόνο στη Γ' Λυκείου, η οποία θα επιτελεί τον ρόλο μιας προπαρασκευαστικής τάξης για την εισαγωγή στα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας ή μια τάξη προσανατολισμένη στην απόκτηση εθνικού απολυτηρίου “με αξία και κύρος”. Ειδικότερα:
1. Οι ομάδες προσανατολισμού από τρεις γίνονται τέσσερις: Ανθρωπιστικών Σπουδών, Θετικών Σπουδών, Σπουδών Υγείας και Σπουδών Οικονομίας / Πληροφορικής. Αυτό που αλλάζει επί της ουσίας είναι ότι η Ομάδα των Θετικών Σπουδών διαιρείται σε δύο Ομάδες: την Ομάδα των Θετικών Σπουδών που θα οδηγεί στο 2ο Επιστημονικό Πεδίο και την Ομάδα των Σπουδών Υγείας που θα οδηγεί στο 3ο Επιστημονικό Πεδίο.
2. Τα τρία βασικά μαθήματα της κάθε Ομάδας Προσανατολισμού παραμένουν τα ίδια εκτός από την Ομάδα των Ανθρωπιστικών Σπουδών, όπου το μάθημα των Λατινικών αντικαθίσταται από το μάθημα της Κοινωνιολογίας. Σύμφωνα με το υπουργείο, η αντικατάσταση αυτή κρίθηκε απαραίτητη καθώς τα Λατινικά αφορούσαν μόνο τα Τμήματα Φιλολογίας από το εύρος του 1ου επιστημονικού πεδίου, αλλά και επειδή “η περιορισμένη εξεταστέα ύλη του μαθήματος προκαλούσε στρεβλώσεις στην τελική βαθμολογία των υποψηφίων”.
3. Τα μαθήματα Νεοελληνική Γλώσσα και Νεοελληνική Λογοτεχνία ενοποιούνται στο μάθημα Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, το οποίο είναι εξεταζόμενο για όλους τους υποψηφίους (ένα από τα τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα).

4. Το μάθημα των Αρχών Οικονομικής Θεωρίας μετονομάζεται σε “Οικονομία” και εμπλουτίζεται με περιεχόμενο που σχετίζεται με την κοινωνική διάσταση της οικονομίας.
5. Κάθε μία από τις τέσσερις Ομάδες Προσανατολισμού περιλαμβάνει μόνο τα (τρία) μαθήματα στα οποία οι υποψήφιοι θα εξεταστούν τόσο για το απολυτήριο όσο και για την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Την ίδια ώρα, καταργούνται οι συντελεστές βαρύτητας και όλα τα μαθήματα έχουν την ίδια βαρύτητα.
6. Για τα ημερήσια Γενικά Λύκεια, τα μαθήματα Γενικής Παιδείας θα είναι τρία: Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (6 ώρες), Θρησκευτικά (1 ώρα) και Φυσική Αγωγή (2 ώρες). Για τα εσπερινά Γενικά Λύκεια, προβλέπονται δύο μαθήματα Γενικής Παιδείας, Νεοελληνική Γλώσσα (6 ώρες) και Θρησκευτικά (1 ώρα).
7. Για τα ημερήσια Γενικά Λύκεια προβλέπονται παράλληλα δύο διδακτικές ώρες για ένα μάθημα επιλογής, τα οποία αποτελούν και τα ειδικά μαθήματα που οι υποψήφιοι μπορεί να χρειαστούν και για την εισαγωγή τους σε κάποια Τμήματα. Οι μαθητές επιλέγουν ένα από τα παρακάτω μαθήματα: Ξένη Γλώσσα (Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά), Ελεύθερο Σχέδιο ή Γραμμικό Σχέδιο.
8. Πέρα από το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας, το οποίο είναι Γενικής Παιδείας αλλά εξεταζόμενο μάθημα με έξι διδακτικές ώρες, τα μαθήματα όλων των Ομάδων Προσανατολισμού αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος του προγράμματος με έξι διδακτικές ώρες το καθένα. Όπως επισημαίνεται, η διδακτέα / εξεταστέα ύλη ίσως αυξηθεί σε κάποια μόνο μαθήματα, αλλά ο βασικός στόχος της αύξησης των ωρών είναι οι εκπαιδευτικοί να έχουν τον επαρκή χρόνο να διδάξουν την ύλη και οι μαθητές να την εμπεδώσουν.
9. Τέλος, για το ημερήσιο Γενικό Λύκειο προβλέπονται τρεις ώρες την εβδομάδα -μία για κάθε ένα από τα μαθήματα των Ομάδων Προσανατολισμού- κατά τις οποίες κάθε εκπαιδευτικός θα είναι διαθέσιμος για συνεργασία με τους μαθητές του για συζήτηση εργασιών, επίλυση αποριών κ.λπ.

Αναβάθμιση απολυτηρίου

Όπως ισχύει μέχρι και σήμερα, οι βαθμοί των τετραμήνων θα διαμορφώνονται για όλα μαθήματα από ωριαία διαγωνίσματα και εργασίες - εκτός από τη Φυσική Αγωγή. Οι μαθητές θα εξετάζονται στις γραπτές ενδοσχολικές απολυτήριες εξετάσεις του Ιουνίου στα τέσσερα εξάωρα μαθήματα (Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία και τα τρία μαθήματα της ομάδας προσανατολισμού που έχουν επιλέξει).
Προκειμένου να εξασφαλιστεί το αδιάβλητο αλλά και να ενισχυθεί η συνεργασία των σχολικών μονάδων, το υπουργείο προτείνει την εξής διαδικασία: “Τα σχολεία θα χωριστούν σε ομάδες, ανά δήμο στις μεγάλες πόλεις και ανά νομό στην επαρχία. Τα θέματα σε κάθε εξεταζόμενο μάθημα θα προετοιμάζονται από ομάδα διδασκόντων όλων των σχολείων ανά ομάδα και το τελικό διαγώνισμα θα προκύπτει μετά από κλήρωση ομάδας θεμάτων μέσα από ένα μεγαλύτερο πλήθος. Τα θέματα θα στέλνονται ηλεκτρονικά στους μαθητές των σχολείων της συγκεκριμένης ομάδας και η εξέταση θα είναι δίωρη.
Επιτηρητές θα είναι οι καθηγητές των δημόσιων σχολείων, αλλά διαφορετικής ειδικότητας από την ειδικότητα των καθηγητών του εξεταζόμενου μαθήματος. Στα ιδιωτικά σχολεία οι επιτηρητές θα είναι ένας από το δημόσιο σχολείο και ένας από το ιδιωτικό σχολείο. Τα γραπτά των μαθητών, αφού καλυφθούν τα ονόματα, θα βαθμολογούνται από καθηγητή άλλου σχολείου”.

Βαθμός απολυτηρίου

Ο βαθμός του απολυτηρίου θα προκύπτει από τον μέσο όρο όλων των μαθημάτων που θα διδάσκονται στη Γ' Λυκείου: σε κάθε γραπτώς εξεταζόμενο μάθημα ο βαθμός θα προκύπτει με βαρύτητα 40% για την τελική ενδοσχολική εξέταση και 60% για τον βαθμό των δύο τετραμήνων. Για τα υπόλοιπα μαθήματα ο τελικός βαθμός θα προκύπτει κατά 100% από τον βαθμό των δύο τετραμήνων.

Σύστημα εισαγωγής - Ελεύθερη πρόσβαση

Το απολυτήριο Λυκείου διαμορφώνει και τον βαθμό πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση, για όσους υποψηφίους επιλέξουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους. Χαρακτηριστικό του νέου συστήματος εισαγωγής είναι ότι ανάλογα με τις προτιμήσεις των υποψηφίων αλλά και ανάλογα με τον αριθμό των εισακτέων που θα έχει αποφασιστεί ανά Τμήμα θα επιτευχθεί το πρώτο βήμα για την ελεύθερη πρόσβαση σε ορισμένα Τμήματα μόνο με το απολυτήριο Λυκείου.

Πώς θα προκύπτουν τα Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης (ΤΕΠ)

Τον Ιούλιο, μόλις οι μαθητές ολοκληρώσουν τη Β' Λυκείου, θα καλούνται να συμπληρώσουν μια πρώτη δήλωση προτίμησης (μηχανογραφικό) που θα περιλαμβάνει 10 προτιμήσεις Τμημάτων στα οποία θέλουν να φοιτήσουν. Σημειώνεται ότι εκείνοι που δεν θα υποβάλουν δήλωση τον Ιούλιο χάνουν το δικαίωμα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια για το τρέχον έτος.

Για όσα Τμήματα οι δηλώσεις προτίμησης των υποψηφίων είναι λιγότερες ή ίσες από τις προσφερόμενες θέσεις, τότε τα Τμήματα αυτά θα ονομάζονται Τμήματα Ελεύθερης Πρόσβασης (ΤΕΠ) και οι υποψήφιοι θα εισάγονται με τον βαθμό απολυτηρίου.
Για όσα Τμήματα οι δηλώσεις προτίμησης υπερβαίνουν τις διαθέσιμες θέσεις, τότε οι υποψήφιοι θα πρέπει να εξεταστούν με Πανελλαδικές εξετάσεις προκειμένου να εισαχθούν στα Τμήματα Πρόσβασης μόνο με Πανελλαδικές Εξετάσεις (ΤΠΠΕ). Ποια Τμήματα είναι ή δεν είναι Ελεύθερης Πρόσβασης οι υποψήφιοι θα το γνωρίζουν λίγες ημέρες αφότου υποβάλουν την πρώτη δήλωση προτίμησης τον Ιούλιο.
Μέχρι την οριστικοποίηση των δηλώσεων τον Φεβρουάριο, οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να αποφασίσουν εάν θα συμμετάσχουν τελικώς στις Πανελλαδικές εξετάσεις ή εάν προτιμούν να εισαχθούν σε κάποιο Τμήμα Ελεύθερης Πρόσβασης που είχαν συμπεριλάβει στην αρχική τους δήλωση. Σημειώνεται πως η δήλωση του Φεβρουαρίου είναι οριστική και δεσμευτική.

Βαθμός Πανελλαδικών

Ο βαθμός των Πανελλαδικών εξετάσεων θα διαμορφώνεται έως εξής: Κατά 90% από τον μέσο όρο των βαθμών στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα και κατά 10% από τον βαθμό του απολυτηρίου. Το υπουργείο Παιδείας προτείνει η ποσόστωση αυτή να ισχύσει την πρώτη χρονιά εφαρμογής του νέου συστήματος (2020) και όσο το σύστημα “καθιερώνεται και ενισχύεται” να αυξάνεται σταδιακά το ποσοστό του απολυτηρίου.

Μετά τις εξετάσεις

Μετά τις Πανελλαδικές εξετάσεις και τη δημοσιοποίηση των βαθμών, οι υποψήφιοι θα κληθούν μετά τον Ιούλιο του 2020 να συμπληρώσουν εκ νέου το μηχανογραφικό τους προκειμένου να εισαχθούν στο Τμήμα προτίμησής τους με βάση τις επιδόσεις τους -όπως ισχύει και σήμερα- συνυπολογίζοντας και τον βαθμό απολυτηρίου.

Αλ. Τσίπρας: Αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου

Σημαντικό βήμα για την “αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου και τον εξορθολογισμό των εισαγωγικών εξετάσεων” χαρακτήρισε μέσω Twitter ο πρωθυπουργός την πρόταση του υπουργείου Παιδείας. “Για περίπου 10.000 μαθητές ανοίγει ο δρόμος της ελεύθερης πρόσβασης σε αναβαθμισμένα τμήματα ΑΕΙ και ΤΕΙ” υπογράμμισε ο Αλέξης Τσίπρας προσθέτοντας πως “για τους υπόλοιπους ενισχύεται η κριτική γνώση έναντι της παπαγαλίας, το σχολείο παύει να είναι πάρεργο, χάσιμο χρόνου και εξεταστικός προθάλαμος”.

Νεολαία ΣΥΡΙΖΑ: Όραμά μας η ελεύθερη πρόσβαση


“Η δυνατότητα για τη μεγαλύτερη μερίδα των μαθητών να εισέρχονται στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση με ελεύθερη πρόσβαση αποτελεί το πρώτο βήμα για την πλαισίωση του οραματικού μας στόχου, την ελεύθερη πρόσβαση όλων των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση” τόνισε από τη μεριά της η Νεολαία ΣΥΡΙΖΑ επισημαίνοντας πως είναι η πρώτη φορά που “ανοίγει επί της ουσίας η συζήτηση για την κατάργηση των Πανελληνίων εξετάσεων, ενός συστήματος που έχει αποδοκιμαστεί (...) ως ένα άδικο, αναχρονιστικό, ανταγωνιστικό και αντιεκπαιδευτικό σύστημα αξιολόγησης”.

ΠΗΓΗ

www.avgi.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου