5η εκδήλωση του κύκλου "Τρίτη και 3 στο Τρίτο" για την περίοδο 2017-18, στο Στούντιο C της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, παρουσία κοινού και με απευθείας ραδιοφωνική και διαδικτυακή μετάδοση (στοwebradio.ert.gr/trito) την Τρίτη, 7 Νοεμβρίου 2017 στις 3.00 το μεσημέρι:
Con que soavità - Φωνητική μουσική από την Ιταλία του 17ου αιώνα
Aφορμή τα 450 χρόνια από την γέννηση του Claudio Monteverdi
με το Σύνολο Canto Secreto:
Μάιρα Μηλολιδάκη - Νατάσσα Αγγελοπούλου: soprani
Έφη Μηνακούλη : mezzo soprano – θεόρβη
Κατερίνα Κτώνα: cembalo
Con che soavità - Π ρ ό γ ρ α μ μ α
T’ amo mia vita του Luzzascho Luzzaschi
Madrigali per cantare e sonare a 1-3 soprani, 1601
O primavera, gioventu del anno του Sigismondo d’ India
Le Musiche, πρώτο βιβλίο, 1609
Dolcissimo sospiro του Giulio Caccini
Le Nuove Musiche, Φλωρεντία, 1601
Se l’aura spira του Girolamo Frescobaldi
Primo libro d’arie musicali per cantarsi, Φλωρεντία,1630)
Che fai tu του J. H. Kapsberger
Primo libro de villanelle con tablature di chitarrone, 1610
Lasciatemi qui solο του Francesca Caccini
Il primo libro delle Musiche, Φλωρεντία,1618
Che amor sia nudo του Francesca Caccini
Il primo libro delle Musiche, 1618
Ohime,dove’l mio bene του Claudio Monteverdi
7 Libro dei Madrigali, Βενετία 1619
Si dolce è il tormento του Claudio Monteverdi
Scherzi Musicali
Con che soavità του Claudio Monteverdi,
7 Libro dei Madrigali, Βενετία 1619
Folia XVII του Bernardo Storace
Selva di varie compositioni d’intavolatura per cimbalo ed organo (Βενετία, 1664)
Ohime ch’ io cado του Claudio Monteverdi
Quarto Scherzo delle arioso vaghezze, 1624
Come dolce hoggi l’auretta του Claudio Monteverdi
9 book Marigali e canzonette a due e tre voci, Βενετία 1638
Che si puo fare της Barbara Strozzi
Arie a voce sola, op. 8, 1644
Le Tre Grazie a Venere της Barbara Strozzi
Il primo libro dei madrigali a due tre e quattro voci, Βενετία 1644
Venite, venite του Claudio Monteverdi
SV 335, 1624
Su, su, su pastorelli vezzosi του Claudio Monteverdi
9 Libro dei madrigali Canti guerrieri e amorosi Marigali e canzonette a due e tre voci, Βενετία 1638)
Dormite begl’ occhi του Luigi Rossi
L’Orfeo, 1647
Παρουσίαση: Τζουλιέττα Καρόρη
Ήχος: Νίκος Θεοδωρακόπουλος
Για να παρακολουθήσει κάποιος τη συναυλία από κοντά, χρειάζεται κράτηση θέσης με ένα μήνυμα στην ηλεκτρονική διεύθυνση trito@ert.gr
Η Ελληνική Ραδιοφωνία στηρίζει τη σύγχρονη κλασική σκηνή, συνθέτες και ερμηνευτές, δίνοντας την ευκαιρία σε καταξιωμένους σολίστ, αλλά και ταλαντούχους νέους μουσικούς, να παρουσιάσουν τη δουλειά τους, σε ρεπερτόριο χωρίς σύνορα εποχής, ύφους και φόρμας, με τη φροντίδα του τμήματος ηχογραφήσεων των Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ.
Διαδικτυακά: webradio.ert.gr/trito
Η απαράμιλλη γλυκύτητα που προκύπτει από την αρμονική συνήχηση τριών γυναικείων φωνών στην μουσική του πρώιμου Ιταλικού Μπαρόκ αποτελεί τον κύριο άξονα αυτού του προγράμματος.
Το 1579 ο Δούκας Alfonso d’Este της Ferrara παντρεύτηκε σε δεύτερο γάμο τη Margherita Gonzaga πριγκίπισσα της Mantua. Ήταν και οι δύο λάτρεις της μουσικής, η Μαργαρίτα δέ είχε σπουδάσει μουσική με τον Giaches de Wert. Την νεαρή πριγκίπισσα από την Mantua ακολούθησε στην Φερράρα η Laura Peverara, σημαντικότατη τραγουδίστρια, η οποία τραγουδούσε συνοδεύοντας τον εαυτό της στην άρπα. Την υπέροχη φωνή και την μουσική της δεινότητα ύμνησαν στα ποιήματά τους ο Torquato Tasso και ο Guarini. Μαζί με την Anna Guarini, κόρη του ποιητή, η οποία έπαιζε και λαούτο και την Livia d Arco που έπαιζε βιόλα ντα γκάμπα, ψυχαγωγούσαν κάθε βράδυ τους ευγενείς τις αυλής των d’Este. Για αυτό το «Concerto delle Dame» έγραψαν υπέροχα μαδριγάλια για μία, δύο η τρεις σοπράνο οι Luzzascho Luzzaschi, Lodovico Agostini, Carlo Gesualdo και Luca Marenzio. Η μουσική αυτή έγινε γνωστή σαν Musica Secreta γιατί ο Alfonso κρατούσε ζηλότυπα τις τραγουδίστριες και τη μουσική για τον εαυτό του. Την αυλή του Alfonso επισκέφτηκαν ο Monteverdi και ο Caccini και μέσα σε αυτήν γαλουχήθηκε και διαμορφώθηκε μουσικά ο Girolamo Frescobaldi.
Ο Giulio Caccini έφτιαξε στην Φλωρεντία στην αυλή των Μεδίκων το σύνολο “Le donne di Giulio Romano” που απαρτιζόταν από την γυναίκα του Μargherita della Scala τις κόρες του Francesca και Settima και την διάσημη σοπράνο Vittoria Archilei. Η Francesca Caccini εκτός από εξαιρετική τραγουδίστρια υπήρξε η πρώτη γυναίκα συνθέτρια που συνέθεσε όπερα και η πολυγραφότερη συνθέτρια της εποχής της και η πιο ακριβοπληρωμένη μουσικός στην Αυλή των Μεδίκων.
Στην αυλή των Gonzaga στην Mantua δημιουργήθηκε επίσης ένα σύνολο γυναικείο υπό την διεύθυνση του Claudio Monteverdi. Αποτελείτο από την γυναίκα του Claudia Cattaneo, την Caterina Martinelli για την οποία έγραψε την όπερα Arianna και την διάσημη Adriana Basile την οποία ο Monteverdi θεωρούσε καλλίτερη τραγουδίστρια από την Francesca Caccini. Στο 7ο , 8ο και 9ο βιβλίο μαδριγαλιών συναντά κανείς δίφωνα και τρίφωνα μαδριγάλια με συνοδεία basso continuo, εμπνευσμένα πιθανόν από το γυναικείο φωνητικό σύνολο.
Γύρω από την Adriana Basile η οποία συνόδευε το τραγούδι της με την lira da braccio, δημιουργήθηκε ένα τρίο αποτελούμενο από τις κόρες της Leonora η οποία έπαιζε επίσης και θεόρβη, και Caterina η οποία εμπλούτιζε το μουσικό σύνολο με την άρπα της. Το 1633 εγκαταστάθηκαν στην Ρώμη όπου έγιναν γνωστές ως “Le Canterine Romane”. Οι καντάτες του Luigi Rossi για δύο ή τρείς γυναικείες πιθανότατα γράφτηκαν για αυτό το γυναικείο φωνητικό σύνολο. To 1639 o Γάλλος βιολιστής Andre Maugars όταν άκουσε τις τρείς τραγουδίστριες έγραψε: «οι τρείς όμορφες φωνές τους και τα τρία διαφορετικά τους όργανα εξέπληξαν τόσο τις αισθήσεις μου που ξέχασα ότι είμαι θνητός και νόμισα ότι ήμουν ανάμεσα σε τρείς αγγέλους».
Στην Βενετία της εποχής δεν δημιουργήθηκε αντίστοιχο φωνητικό σύνολο, αλλά το γεγονός ότι το πρώτο βιβλίο μαδριγαλιών της Barbara Strozzi που εκδόθηκε το 1644 περιέχει δεξιοτεχνικά έργα για γυναικείες φωνές, αποτελεί ένδειξη ότι το συγκεκριμένο είδος υπήρξε δημοφιλές στην Βενετία των μέσων του 17ου αιώνα. Η Barbara Strozzi επίσης δεξιοτέχνης τραγουδίστρια και παραγωγική συνθέτρια συνέθεσε καντάτες κυρίως για μία γυναικεία φωνή και basso continuo.
Με αφετηρία την Musica Secreta και προορισμό την ανυπέρβλητη μουσική του Claudio Monteverdi οι soprani Μάιρα Μηλολιδάκη Maira Milolidaki, Νατάσσα Αγγελοπούλου και η mezzo soprano Έφη Μηνακούλη Effi Minakoulis ταξιδεύουν στην Ιταλία του 17ου αιώνα και ανακαλύπτουν τη φωνητική μουσική που γράφτηκε από γυναίκες συνθέτριες ή για γυναικείες φωνές, των Luzzascho Luzzaschi, Claudio Monteverdi, Salamone Rossi, Sigismondo d’India, Girolamo Frescobaldi, Francesca Caccini, Luigi Rossi, Girolamo Kapsberger, Barbara Strozzi. Τις συνοδεύουν οι Κατερίνα ΚτώναKaterina Ktona cembalo και η Έφη Μηνακούλη θεόρβη, αναγεννησιακό λαούτο.
Η Μουσική σας περιμένει, στο Τρίτο.
https://www.facebook.com/events/1853179471378159/
Con que soavità - Φωνητική μουσική από την Ιταλία του 17ου αιώνα
Aφορμή τα 450 χρόνια από την γέννηση του Claudio Monteverdi
με το Σύνολο Canto Secreto:
Μάιρα Μηλολιδάκη - Νατάσσα Αγγελοπούλου: soprani
Έφη Μηνακούλη : mezzo soprano – θεόρβη
Κατερίνα Κτώνα: cembalo
Con che soavità - Π ρ ό γ ρ α μ μ α
T’ amo mia vita του Luzzascho Luzzaschi
Madrigali per cantare e sonare a 1-3 soprani, 1601
O primavera, gioventu del anno του Sigismondo d’ India
Le Musiche, πρώτο βιβλίο, 1609
Dolcissimo sospiro του Giulio Caccini
Le Nuove Musiche, Φλωρεντία, 1601
Se l’aura spira του Girolamo Frescobaldi
Primo libro d’arie musicali per cantarsi, Φλωρεντία,1630)
Che fai tu του J. H. Kapsberger
Primo libro de villanelle con tablature di chitarrone, 1610
Lasciatemi qui solο του Francesca Caccini
Il primo libro delle Musiche, Φλωρεντία,1618
Che amor sia nudo του Francesca Caccini
Il primo libro delle Musiche, 1618
Ohime,dove’l mio bene του Claudio Monteverdi
7 Libro dei Madrigali, Βενετία 1619
Si dolce è il tormento του Claudio Monteverdi
Scherzi Musicali
Con che soavità του Claudio Monteverdi,
7 Libro dei Madrigali, Βενετία 1619
Folia XVII του Bernardo Storace
Selva di varie compositioni d’intavolatura per cimbalo ed organo (Βενετία, 1664)
Ohime ch’ io cado του Claudio Monteverdi
Quarto Scherzo delle arioso vaghezze, 1624
Come dolce hoggi l’auretta του Claudio Monteverdi
9 book Marigali e canzonette a due e tre voci, Βενετία 1638
Che si puo fare της Barbara Strozzi
Arie a voce sola, op. 8, 1644
Le Tre Grazie a Venere της Barbara Strozzi
Il primo libro dei madrigali a due tre e quattro voci, Βενετία 1644
Venite, venite του Claudio Monteverdi
SV 335, 1624
Su, su, su pastorelli vezzosi του Claudio Monteverdi
9 Libro dei madrigali Canti guerrieri e amorosi Marigali e canzonette a due e tre voci, Βενετία 1638)
Dormite begl’ occhi του Luigi Rossi
L’Orfeo, 1647
Παρουσίαση: Τζουλιέττα Καρόρη
Ήχος: Νίκος Θεοδωρακόπουλος
Για να παρακολουθήσει κάποιος τη συναυλία από κοντά, χρειάζεται κράτηση θέσης με ένα μήνυμα στην ηλεκτρονική διεύθυνση trito@ert.gr
Η Ελληνική Ραδιοφωνία στηρίζει τη σύγχρονη κλασική σκηνή, συνθέτες και ερμηνευτές, δίνοντας την ευκαιρία σε καταξιωμένους σολίστ, αλλά και ταλαντούχους νέους μουσικούς, να παρουσιάσουν τη δουλειά τους, σε ρεπερτόριο χωρίς σύνορα εποχής, ύφους και φόρμας, με τη φροντίδα του τμήματος ηχογραφήσεων των Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ.
Διαδικτυακά: webradio.ert.gr/trito
Η απαράμιλλη γλυκύτητα που προκύπτει από την αρμονική συνήχηση τριών γυναικείων φωνών στην μουσική του πρώιμου Ιταλικού Μπαρόκ αποτελεί τον κύριο άξονα αυτού του προγράμματος.
Το 1579 ο Δούκας Alfonso d’Este της Ferrara παντρεύτηκε σε δεύτερο γάμο τη Margherita Gonzaga πριγκίπισσα της Mantua. Ήταν και οι δύο λάτρεις της μουσικής, η Μαργαρίτα δέ είχε σπουδάσει μουσική με τον Giaches de Wert. Την νεαρή πριγκίπισσα από την Mantua ακολούθησε στην Φερράρα η Laura Peverara, σημαντικότατη τραγουδίστρια, η οποία τραγουδούσε συνοδεύοντας τον εαυτό της στην άρπα. Την υπέροχη φωνή και την μουσική της δεινότητα ύμνησαν στα ποιήματά τους ο Torquato Tasso και ο Guarini. Μαζί με την Anna Guarini, κόρη του ποιητή, η οποία έπαιζε και λαούτο και την Livia d Arco που έπαιζε βιόλα ντα γκάμπα, ψυχαγωγούσαν κάθε βράδυ τους ευγενείς τις αυλής των d’Este. Για αυτό το «Concerto delle Dame» έγραψαν υπέροχα μαδριγάλια για μία, δύο η τρεις σοπράνο οι Luzzascho Luzzaschi, Lodovico Agostini, Carlo Gesualdo και Luca Marenzio. Η μουσική αυτή έγινε γνωστή σαν Musica Secreta γιατί ο Alfonso κρατούσε ζηλότυπα τις τραγουδίστριες και τη μουσική για τον εαυτό του. Την αυλή του Alfonso επισκέφτηκαν ο Monteverdi και ο Caccini και μέσα σε αυτήν γαλουχήθηκε και διαμορφώθηκε μουσικά ο Girolamo Frescobaldi.
Ο Giulio Caccini έφτιαξε στην Φλωρεντία στην αυλή των Μεδίκων το σύνολο “Le donne di Giulio Romano” που απαρτιζόταν από την γυναίκα του Μargherita della Scala τις κόρες του Francesca και Settima και την διάσημη σοπράνο Vittoria Archilei. Η Francesca Caccini εκτός από εξαιρετική τραγουδίστρια υπήρξε η πρώτη γυναίκα συνθέτρια που συνέθεσε όπερα και η πολυγραφότερη συνθέτρια της εποχής της και η πιο ακριβοπληρωμένη μουσικός στην Αυλή των Μεδίκων.
Στην αυλή των Gonzaga στην Mantua δημιουργήθηκε επίσης ένα σύνολο γυναικείο υπό την διεύθυνση του Claudio Monteverdi. Αποτελείτο από την γυναίκα του Claudia Cattaneo, την Caterina Martinelli για την οποία έγραψε την όπερα Arianna και την διάσημη Adriana Basile την οποία ο Monteverdi θεωρούσε καλλίτερη τραγουδίστρια από την Francesca Caccini. Στο 7ο , 8ο και 9ο βιβλίο μαδριγαλιών συναντά κανείς δίφωνα και τρίφωνα μαδριγάλια με συνοδεία basso continuo, εμπνευσμένα πιθανόν από το γυναικείο φωνητικό σύνολο.
Γύρω από την Adriana Basile η οποία συνόδευε το τραγούδι της με την lira da braccio, δημιουργήθηκε ένα τρίο αποτελούμενο από τις κόρες της Leonora η οποία έπαιζε επίσης και θεόρβη, και Caterina η οποία εμπλούτιζε το μουσικό σύνολο με την άρπα της. Το 1633 εγκαταστάθηκαν στην Ρώμη όπου έγιναν γνωστές ως “Le Canterine Romane”. Οι καντάτες του Luigi Rossi για δύο ή τρείς γυναικείες πιθανότατα γράφτηκαν για αυτό το γυναικείο φωνητικό σύνολο. To 1639 o Γάλλος βιολιστής Andre Maugars όταν άκουσε τις τρείς τραγουδίστριες έγραψε: «οι τρείς όμορφες φωνές τους και τα τρία διαφορετικά τους όργανα εξέπληξαν τόσο τις αισθήσεις μου που ξέχασα ότι είμαι θνητός και νόμισα ότι ήμουν ανάμεσα σε τρείς αγγέλους».
Στην Βενετία της εποχής δεν δημιουργήθηκε αντίστοιχο φωνητικό σύνολο, αλλά το γεγονός ότι το πρώτο βιβλίο μαδριγαλιών της Barbara Strozzi που εκδόθηκε το 1644 περιέχει δεξιοτεχνικά έργα για γυναικείες φωνές, αποτελεί ένδειξη ότι το συγκεκριμένο είδος υπήρξε δημοφιλές στην Βενετία των μέσων του 17ου αιώνα. Η Barbara Strozzi επίσης δεξιοτέχνης τραγουδίστρια και παραγωγική συνθέτρια συνέθεσε καντάτες κυρίως για μία γυναικεία φωνή και basso continuo.
Με αφετηρία την Musica Secreta και προορισμό την ανυπέρβλητη μουσική του Claudio Monteverdi οι soprani Μάιρα Μηλολιδάκη Maira Milolidaki, Νατάσσα Αγγελοπούλου και η mezzo soprano Έφη Μηνακούλη Effi Minakoulis ταξιδεύουν στην Ιταλία του 17ου αιώνα και ανακαλύπτουν τη φωνητική μουσική που γράφτηκε από γυναίκες συνθέτριες ή για γυναικείες φωνές, των Luzzascho Luzzaschi, Claudio Monteverdi, Salamone Rossi, Sigismondo d’India, Girolamo Frescobaldi, Francesca Caccini, Luigi Rossi, Girolamo Kapsberger, Barbara Strozzi. Τις συνοδεύουν οι Κατερίνα ΚτώναKaterina Ktona cembalo και η Έφη Μηνακούλη θεόρβη, αναγεννησιακό λαούτο.
Η Μουσική σας περιμένει, στο Τρίτο.
https://www.facebook.com/events/1853179471378159/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου