ΕΡΩΤΗΣΗ KAI AKE Δ. ΜΠΙΑΓΚΗ ΚΑΙ Γ. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ Για την πώληση και αλλαγή ιδιοκτησιακού καθεστώτος της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ) Με Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων (ΑΚΕ) προς τους Υπουργούς Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εθνικής Άμυνας, ο Βουλευτής Κέρκυρας και κοινοβουλευτικός υπεύθυνος ΚΤΕ Εθνικής Άμυνας του ΠΑ.ΣΟ.Κ.–Κινήματος Αλλαγής, Δημήτρης Μπιάγκης και ο Βουλευτής Αχαΐας του ΠΑ.ΣΟ.Κ.–Κινήματος Αλλαγής και πρώην Πρωθυπουργός, Γεώργιος Παπανδρέου, αναδεικνύουν τις ύποπτες παραλείψεις και μεθοδεύσεις της κυβέρνησης και τις συναφείς δυσμενείς επιπτώσεις για τα συμφέροντα της χώρας, αναφορικά με την πώληση και αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ). Οι βουλευτές καλούν τους αρμόδιους Υπουργούς να δώσουν εξηγήσεις, παρέχοντας τα σχετικά στοιχεία και τεκμηρίωση που, μεταξύ άλλων, αφορούν:
Ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης παρατίθεται ως κάτωθι: ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΚΕ Προς τους Υπουργούς Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κ. Κ. Χατζηδάκη Εθνικής Άμυνας, κ. Ν. Γ. Δένδια Θέμα: «Πώληση και αλλαγή ιδιοκτησιακού καθεστώτος της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ)» Σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 910/12.02.2021 σύμβαση μεταβίβασης περιουσίας, της συμβολαιογράφου Θεσσαλονίκης Ελένης Ρέπτση, περιουσιακά στοιχεία της Εταιρείας «ΕΛΒΟ ΑΒΕ – ΥΠΟ ΕΙΔΙΚΗ ΕΚΚΑΘΑΡΙΣΗ» αποτελούμενα από οικόπεδα, κτιριακές εγκαταστάσεις, μηχανήματα, εξοπλισμό και άυλα περιουσιακά στοιχεία (σήμα, άδειες, δικαιώματα, πνευματικής και βιομηχανικής ιδιοκτησίας), μεταβιβάστηκαν στις Ισραηλινές εταιρείες Plasan Sasa Ltd, Naska Indusries SK Group Ltd και το μέτοχο Αριστείδη - Ανάργυρο Γλύνη, έναντι του ποσού των μόλις 3 εκατομμυρίων ευρώ. Λίγες μέρες, πριν τη μεταβίβαση των περιουσιακών στοιχείων της Εταιρείας, ο τότε Υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, ενημέρωσε τη Βουλή για την επικείμενη αγοραπωλησία αναφέροντας ότι: «… η εταιρεία από το 2014 τελεί σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης. Στις 24.4.2017, έγινε πλειοδοτικός διαγωνισμός με αντικείμενο ακίνητα κ.α., ο οποίος ακυρώθηκε καθώς οι φάκελοι ενδιαφερομένων δεν πληρούσαν τους όρους προκήρυξης. Στις 1.8.2017, έγινε επαναληπτικός διαγωνισμός χωρίς προσφορές. Ακολούθως, εκ του νόμου απαιτείται πρόσκληση ελεύθερης διαπραγμάτευσης. Αυτό έγινε 14.2.2019 οπότε τέθηκαν σε γνώση ενδιαφερομένων: σύμβαση μετακίνησης ακινήτων, σύμβαση μίσθωσης κινητών και σύμβαση συμμετοχής Δημοσίου. Οι ενδιαφερόμενοι αιτήθηκαν παράταση και ο εκκαθαριστής προέβη στην ακύρωση διαγωνισμού. Αυτό παραλάβαμε. Πως αντιμετωπίζουμε; Προχωρούμε τάχιστα εντός επόμενων εβδομάδων για να ολοκληρωθεί διαδικασία ελεύθερης διαπραγμάτευσης. Τα τελικά κείμενα θα δημοσιοποιηθούν γρήγορα. Υπάρχουν 2 συνοδευτικά κείμενα για μεταβίβαση ακινήτων και συμφωνία συμμετοχής Δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο του τελικού πλειοδότη όπου προβλέπεται συμμετοχή 21%. Η διαδικασία προχωρά ομαλά σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα». Στις 2 ετήσιες χρηματοοικονομικές καταστάσεις της Εταιρείας που δημοσιεύτηκαν, σύμφωνα με το ν. 4308/2014, για τις χρήσεις 2021 και 2022 διαπιστώνουμε έκπληκτοι ότι, οι πωλήσεις της Εταιρείας ανήλθαν σε 493.437,88 και 511.167,09 ευρώ, αντίστοιχα και αφορούν, στο σύνολο τους, μόνο σε άχρηστο υλικό (scrap). Είναι προφανές ότι το Ελληνικό Δημόσιο πώλησε την ΕΛΒΟ σε πολύ χαμηλή τιμή, ερμηνεύοντας καλόπιστα, ότι ανέμενε τη βιομηχανική επανεκκίνηση της Εταιρείας μέσω νέων επενδύσεων από το νέο ιδιοκτησιακό σχήμα. Όμως, αυτό δεν συνέβη ποτέ. Με τη γενική περιγραφή «άχρηστο υλικό (scrap)» πωλήθηκαν από τους νέους ιδιοκτήτες κάθε είδους αποθέματα πρώτων υλών, υφιστάμενα ανταλλακτικά, εργαλειομηχανές κλπ σε εξευτελιστικές τιμές και με μόνο λόγο την απόσβεση της υποτιθέμενης σοβαρής τους επένδυσης. Πολύ πρόσφατα, παρήλθε και η συμβατική ημερομηνία, μέχρι την οποία το Δημόσιο διατηρούσε το συμβατικό δικαίωμα εισόδου στο μετοχικό κεφάλαιο της νέας Εταιρείας, με ποσοστό 21%. Η Βουλή ουδέποτε ενημερώθηκε για τις προθέσεις, τις αποφάσεις και τις σχετικές ενέργειες του Υπουργείου Οικονομικών. Προφανώς το Δημόσιο, διά του νέου Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, απέσυρε εγγράφως το ενδιαφέρον του. Στις 2 Ιουλίου 2024, ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κ. Κ. Χατζηδάκης, ενημέρωσε τους μετόχους της εταιρίας, ως εξής: «Σε απάντηση της από 28.05.2024 επιστολής σας, σας γνωρίζουμε ότι το Ελληνικό Δημόσιο δεν θα ασκήσει τα δικαιώματα προτίμησης και πρώτης άρνησης που πηγάζουν από τη σύμβαση αγοραπωλησίας της 22.12.2020 και συναινεί να προχωρήσει η σκοπούμενη συναλλαγή». Επισημαίνεται ότι από το 2003, μετά την υπογραφή, της σύμβασης προμήθειας των 170 αρμάτων LEO 2HEL, πραγματοποιήθηκαν στην ΕΛΒΟ, μέσω Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων (ΑΩ), επενδύσεις πολύ μεγάλου ύψους, προκειμένου να καταστεί η Εταιρεία ικανή να λειτουργήσει γραμμή συναρμολόγησης αρμάτων, διεξαγωγή ελέγχων και τελικών δοκιμών αποδοχής, καθώς και την κατασκευή των ακραίων μεταδόσεων του άρματος. Συγκεκριμένα κατασκευάστηκαν ή αποκτήθηκαν: • Νέο κτήριο συναρμολόγησης αρμάτων διαστάσεων με αντίστοιχα διαμερίσματα συναρμολόγησης σκάφους και πύργου και αίθουσα δοκιμών. • Κτήριο διεξαγωγής δοκιμών ηλεκτρομαγνητικής συμβατότητας (EMC). • Στίβος δοκιμών αρμάτων επιφανείας 77 στρεμμάτων και μήκους διαδρομής 1.090 μ., με πληθώρα τεχνητών εμποδίων, υδάτινο εμπόδιο βάθους 2,5 μ., διαδρομές ελέγχου πέδησης και APG. • Συνεργείο μετεργασίας με εξοπλισμό. • Αποθηκευτικοί Χώροι. • Βιομηχανικός εξοπλισμός (γερανογέφυρες, ειδικοί γερανοί, ικριώματα και ειδικά εργαλεία για τη λειτουργία 2 πλήρων γραμμών συναρμολόγησης σκάφους και πύργου). • Ειδικά μηχανήματα κατασκευής γραναζιών ακραίων μεταδόσεων και πλήρες δοκιμαστήριο εργοστασιακών δοκιμών ακραίων μεταδόσεων. Δεδομένου ότι, το συνολικό κόστος των παραπάνω επενδύσεων που πραγματοποιήθηκαν στην ΕΛΒΟ μέσω ΑΩ είναι της τάξεως των 50 εκατομμυρίων ευρώ. Δεδομένου ότι, το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας ουδέποτε ενδιαφέρθηκε να διεκδικήσει και να μετεγκαταστήσει σε χώρους ιδιοκτησίας του, όσα περιουσιακά στοιχεία της ΕΛΒΟ αποκτήθηκαν μέσω Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων. Δεδομένου ότι, η ενδεχόμενη εκ νέου πώληση της ΕΛΒΟ από τους υφιστάμενους ιδιοκτήτες σε νέους, με την έμπρακτη συγκατάθεση του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, που απεμπόλησε το δικαίωμα επαναγοράς του 21%, θα αποτελέσει ουσιαστικά ξεπούλημα ιδιοκτησιακού καθεστώτος, που θα μπορούσε να αξιοποιηθεί από το ελληνικό δημόσιο, καθώς παραδίδονται εγκαταστάσεις πολύ μεγάλης αξίας και σε στρατηγική περιοχή (ΒΙΠΕ Σίνδου, εγγύτητα με λιμένα Θεσσαλονίκης, σύνδεση με σιδηροδρομική γραμμή κλπ) σε τρίτους. ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ ΟΙ ΑΡΜΟΔΙΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
Παρακαλείσθε να καταθέσετε:
Οι Ερωτώντες Βουλευτές Γεώργιος Παπανδρέου Δημήτρης Μπιάγκης |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου