Ο αείμνηστος δάσκαλος ήταν
διαμορφωτής της μετάδοσης της ελληνικής γλώσσας και του Ελληνικού πολιτισμού,
ξεκινώντας από τον αρχαίο κόσμο. Χρωστάμε πολλά στον εν λόγω δάσκαλο και σε
όλους εκείνους που θυσιάστηκαν για να κρατήσουμε και να διατηρήσουμε ζωντανή
την γλώσσα της μάνας μας και την πλούσια Ηπειρωτική ομιλητική.
Αυτό που παρατήρησα πιο πολύ στο
σπίτι του δάσκαλου Ηλία Δρόσου ήταν η βιβλιοθήκη και τα τόσα και τόσα
λογοτεχνικά βιβλία σχεδόν από όλη την παγκόσμια λογοτεχνία. Από το σπίτι αυτό
βγήκαν τρεις δάσκαλοι ο Βασίλης, ο Δημήτρης και ο Ηλίας.
Την εν λόγω λογοτεχνική βιβλιοθήκη
την βρήκα και στο σπίτι του αείμνηστου δάσκαλου Γιάννη, όπου είχε διαμορφώσει τον
χαρακτήρα του ο ήρωας Λευτέρης Ταλλιός και τόσοι και τόσοι άλλοι δάσκαλοι που
βγήκανε από αυτό το σπίτι και σε αρκετά σπίτια άλλων δασκάλων.
Ο δάσκαλος έκανε τι έκανε και δεν
ξεχνούσε ποτέ να μιλήσει για τον παπά Χρήστο και τον πρώτο δάσκαλο του χωριού,
τον αείμνηστο Ανδρέα Κέσκο.
Ο δάσκαλος ήταν ο πρώτος που μου
μίλησε για την κορίτα του Ηλία Λιάσκου, για την μάχη του Μαραθώνα, για τους
τριακόσιους του Λεωνίδα των Θερμοπυλών, για την Ναυμαχία της Σαλαμίνας, για τα
στρατεύματα του Πύρρου, την Ξύλινη γέφυρα του Βρυωνίου που περιγράφει ο
Πολύβιος και το όνομα της Μονοβύζας. Δεν θα ξεχάσω ποτέ, που μια φορά, μου την
«στήσανε» όλοι μαζί και ο δάσκαλος καθότανε λίγο πιο πέρα. Με ρωτάει, αν
θυμάμαι καλά, ο Ηλία Τσούρας, δάσκαλε, μου είπε, ρώτησα πολλούς δασκάλους αλλά
δεν έλαβα καμιά απάντηση. Θέλω να ρωτήσω κι εσένα σαν ο πιο μικρός της παρέας.
- Τι ήταν η Μονοβύζα και σε ποια εποχή έζησε; Αιφνιδιάστηκα με την ερώτηση
κάποιου απλού ανθρώπου που διψούσε τόσο πολύ για γράμματα. Δεν θυμάμαι αν έδωσα
σωστή απάντηση, άλλα για να φτάσω στην Μονοβύζα, έκανα μια εκτεταμένη περίληψη
ξεκινώντας από την ναυμαχία των Κορινθίων, που υποστήριζαν το Δυρράχιο με τους
Κερκυραίους στα ανοιχτά της Ηγουμενίτσας. Ο δάσκαλος Ηλίας που κρυφάκουγε λίγο
πιο πέρα χαμογέλασε και του είπε: Σε κάλυψε η απάντηση; Έτσι τους θέλω εγώ τους
μαθητές μου.
Δεν θα ξεχάσω ποτέ τα λόγια του
δάσκαλου, όταν εκλέχτηκα πρόεδρος της εκτελεστικής Επιτροπής. Καλά έκανες, μου
είπε, και άφησες την θέση σε άλλον. Εσύ έχεις άλλο έργο να κάνεις και δεν θα
πρέπει να ασχοληθείς με χωρισιές και φράχτες.
Φορές - φορές μαζευόμασταν τα
απόβραδα σε μια μικρή ραχούλα και μιλούσαμε για τα γεγονότα και την πτώση του
τοίχου του Βερολίνου. Αναφέραμε για πρώτη φορά όχι μόνο τον Εθνικό
απελευθερωτικό αγώνα κατά των ξένων κατακτητών, αλλά και τα ένδοξα ονόματα των
ηρώων του 1821 και του 1940 που σημάδεψαν την παγκόσμια ιστορία.
Όσες φορές βρισκόμασταν στην μικρή
πλατεία του χωριού με φόντο την λιμνοθάλασσα και την Κέρκυρα αφού γεμίζαμε τους
πνεύμονες με το πράσινο του κάμπου του Βούρκου και τον καθαρό αέρα της
γενέτειρας, ο δάσκαλος μας μιλούσε για τους μύθους του τόπου μας: «Έβγα μάνα
θάλασσα και αδελφή μου Μπίστρισσα» , «Φοινίκη Φοινικόπουλο με εννιά χιλιάδες
μάρες».
«Τον βλέπεις εκείνον τον ποιητή;»,
μου έλεγε ο δάσκαλος, «..είναι αλλού .. πετάει στα σύννεφα και κουβεντιάζει με
τα άστρα … Αν γίνεις κάποτε ποιητής, μου έλεγε, τέτοιος ποιητής ..εκ του
προχείρου ..δε θέλω να γίνεις….».
Πόσο χρονών είσαι , είπε ο δάσκαλος
Ηλίας Δρόσος σε κάποιον άλλο δάσκαλο ποιητή που του έφερε να αξιολογήσει τα
ποιήματά του;
- 55 χρονών είμαι, είπε ο ποιητής.
Εγώ θέλω άλλα τόσα να τα συντάξω,
του είπε.
Μας μιλούσε πότε για την Αμμόχωστο
και πότε για τον Πούσκιν, πότε για τον Λόρκα, πότε για τον Νόιμαν (Τσέχος ),
πότε για τον Μαγιακόβσκι, τον Μπουκόβσκι, τον Ντοστογέφσκι, και πότε για τον
Χικμέτ, τον Ντριτέρο Αγκόλλι και τον Κανταρέ.
Ο δάσκαλος ήταν αγαπητός από μικρούς
και μεγάλους.
Όσες φορές έριχνε κάποιο ποτήρι
τσίπουρο, κοιτούσε προς την ανατολή και ξεκινούσε τις απαγγελίες:
Αν δεν με βρείτε σε αυτήν εδώ την
θέση ψάξτε αλλού. Εγώ κάπου θα σταθώ, να σας περιμένω. (Ουίτμαν).
Ο Μπελογιάννης μας έμαθε μια άλλη
φορά πώς να ζούμε και πώς να πεθαίνουμε.
Με ένα γαρύφαλλο ξεκλείδωσε όλη την
αθανασία. Με ένα χαμόγελο έλαμψε τον κόσμο για να μη νυχτώσει. Γιάννης Ρίτσος.
(Ο άνθρωπος με το γαρύφαλλο).
Μες στον βαθύ ουρανό, κάθε βουνό και
η υπογραφή του. «Εκ του πλησίον». Οδυσσέας Ελύτης.
Ο δάσκαλος ήταν ένα εμβατήριο μιας
πλούσιας σοδιάς. Ανάμεσα τρεις θάλασσες, κάστρο θεμελιωμένο. (λαϊκό)
Έλεγε ανεπιφύλακτα τα θετικά, αλλά
έκανε πάντα και καλαμπούρια με τους στίχους των τοπικών μας ποιητών,
ειρωνευόταν τις βασικές θέσεις άλλων ποιητών για τα στημένα στερεότυπα ποιήματα
για το Κόμμα, την περιφρόνηση των κουλιάκων, για τους έχοντες και μη έχοντες,
για τον πόλεμο της Τάξης, την θρησκεία κ.α.:
«Το Κόμμα έκοψε τον καιρό στα δύο.
Από εκεί η νύχτα, από εδώ η μέρα» !!!
«Μας έκανε νύφη αυτό το κόμμα, την
μπέσα εκεί την δώσαμε». !!!
«Δεν θα έρθει ποτέ η εποχή σας π……»
στιγματίζοντας την αξιοπρέπεια κάθε απλού πολίτη και την πίστη.
Ο δάσκαλος Ηλίας Δρόσος γνώριζε και
υμνούσε επίσης και την αλβανική γλώσσα και τον Αλβανικό πολιτισμό.
Lumja ti moj
Korçe,o lule
qe i le pas
shoqet e tua
si trimi në
ballë u sule
ta paçim për
jetë hua. (Naim Frasheri).
Nata shkon
shaluar në kurriz te maleve. (Fatos Arapi).
Çtu thoshje
ti fëmijeve
para atij
globi të vjetër të shkolles
me detet e
malet e shuara, çtu thoshje. (Agim Mato, për Lefter Talon)
Το προφορικό έργο του δάσκαλου Ηλία
Δρόσου είναι τεράστιο σε ποσότητα, σε ποιότητα και πολυμορφία.
Ο δάσκαλος διαμόρφωσε την δική του
προσωπικότητα δείχνοντας το ενδιαφέρον του και μια ελαφριά προτίμηση στην
Σαπφώ, στον Όμηρο, στον Θουκυδίδη, στον Ξενοφώντα, στους τραγωδούς, στην σάτιρα
του Αριστοφάνη, στους φιλόσοφους, στον Βολταίρο, στο Νίτσε και στις προφητείες
του Πατροκοσμά του Αιτωλού.
Διαφαίνεται ένας αντίλαλος ψυχικής
δύναμης που έψαχνε τον δικό του δρόμο, στη Δίβρη, στο Βρυώνι και οπουδήποτε
υπηρέτησε το καθήκον του εκπαιδευτικού, ξεφεύγοντας από την στενή προσωπική του
σφαίρα, καταπιάνονταν με θέματα γενικότερου κοινωνικού ενδιαφέροντος που λίγοι
τον καταλάβαιναν.
Ο δάσκαλος Ηλίας Δρόσος δεν μας
άφησε καμιά παρακαταθήκη γραπτού λόγου, αλλά στην μνήμη και στην ψυχή μας
παραμένει ένας αστείρευτος θησαυρός προφορικού λόγου που εμείς, σαν μαθητές και
απόστολοί του, θα πρέπει να μεταλαμπαδεύσουμε παντού τα λεγόμενά του, για να
φωτίσει λίγο περισσότερο και καλύτερα ο κόσμος όλος.
Οι περιγραφές του είχαν σαν ζωντανή
βάση προσωπικές εντυπώσεις, είχε μια περιγραφική ικανότητα που καλλιεργήθηκε
και αναπτύχθηκε και από την μελέτη των Αρχαίων Ελλήνων ποιητών.
Ήταν απόλυτος, σίγουρος για τα
ιδανικά του, τον άνθρωπο ήρωα, τον υψηλό προορισμό της κοινωνίας και την αιώνια
πίστη και αγάπη.
Κατά κάποιο τρόπο, οι πράξεις του θυμίζουν την απόφαση του τότε υπουργού εξωτερικών της Ρωσίας Ιωάννη Καποδίστρια που διόρισε τον νεαρό τότε μαθητή του Πούσκιν, μετά την αποφοίτησή του, λέγοντας ότι: «Αυτός ο μαθητής από πολύ νωρίς παρουσίασε μια ασυνήθιστη μεγαλοφυΐα». Ας γίνομε για λίγο όλοι μαθητές του.
…………………………………………………………………………………………..
Ο Παύλος Ναθαναήλ γεννήθηκε στην
Αλεξάνδρεια Αιγύπτου, όπου και έζησε τα παιδικά και εφηβικά του χρόνια.
Άρχισε να ασχολείται με τη Λογοτεχνία πολύ νέος. Δημοσίευσε κείμενά του σε περιοδικά
από την ηλικία των δεκαεπτά ετών, ενώ το πρώτο του βιβλίο κυκλοφόρησε στα
δεκαοχτώ του. Αργότερα ήρθε στην Αθήνα, όπου εργάσθηκε ως δημοσιογράφος και
Καθηγητής Αγγλικών.
Παράλληλα σπούδασε Αγγλική
Φιλολογία και Νομικά. Τα δεύτερα τα εγκατέλειψε γιατί «διαπίστωσε πως δεν
μπορούσε να γίνει δικηγόρος». Ύστερα από επιτυχία σε ειδικό διαγωνισμό,
προσλήφθηκε στο BBC όπου εργάσθηκε πάνω από 20 χρόνια. Η μακρά παραμονή του στο
Λονδίνο «άλλαξε την οπτική του γωνία». Επίσης ολοκλήρωσε τις σπουδές του
παίρνοντας Πτυχίο Διεθνών Σχέσεων από το Πανεπιστήμιο του Λονδίνου.
Στο BBC ανέβηκε με γοργό ρυθμό τις
βαθμίδες της ιεραρχίας και έφθασε στη θέση του Διευθυντή Προγραμμάτων Νοτίου
Ευρώπης. Είναι ο μόνος Έλληνας που κατέλαβε τόσο υψηλή θέση στο BBC.
Μετά την επιστροφή του στην Ελλάδα,
ασχολήθηκε και πάλι με τη δημοσιογραφία και για ένα διάστημα διετέλεσε Γενικός
Διευθυντής της ΕΡΑ. Η παράλληλη ενασχόλησή του με τη Λογοτεχνία συνεχίσθηκε
όλα αυτά τα χρόνια. Εξέδωσε τρεις ποιητικές συλλογές, μια συλλογή διηγημάτων,
τρεις τόμους δοκιμίων και τρεις ανθολογίες. Δημοσίευσε εκατοντάδες άρθρα σε
λογοτεχνικά περιοδικά και εφημερίδες. Μετέφρασε πολλά έργα της Αγγλόφωνης
Λογοτεχνίας, καθώς και βιβλία γύρω από τη Διεθνή Πολιτική.
Διετέλεσε για πολλά χρόνια Πρόεδρος
της Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών. Είναι Αντιπρόεδρος του «Παρατηρητηρίου
Διεθνών Οργανισμών» και του Συνδέσμου Μπάιρον για τον Φιλελληνισμό.
ΠΟΙΗΤΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ «ΠΑΥΛΟΥ
ΝΑΘΑΝΑΗΛ» ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΙΑΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΩΝ (Ε.Ε.Λ.) – Για νέους έως 35 ετών.
……………………………………………………………….
Ένας χρόνος δίχως τον αείμνηστο Παύλο Ναθαναήλ. Ο Παύλος δεν είχε δικά του παιδιά, αλλά έχει όλους εμάς, έχει όλους εσάς τους πνευματικούς που παραβρεθήκατε στην όμορφη αναμνηστική απονομή της 30.06.2024, στο Κοσμικό Κέντρο «Χαλκιάς Παλλάς», που ευεργέτες Ηπειρώτες, μας παραχώρησαν και μας τραγούδησαν δωρεάν. Με μοιρολόι ξεκινούν όλα τα γλέντια στην Ήπειρο, με μοιρολόγι ξεκινήσαμε την εκδήλωση και εμείς , αείμνηστε Παύλο. Οι εκδόσεις ΒΚΠ και το «Σπίτι του ποιητή» θα ήθελε να ευχαριστήσει όσους ποιητές παραβρέθηκαν στο θάνατο και στο ετήσιο μνημόσυνο του. Ευχαριστώ πολύ όλες τις Ενώσεις Λογοτεχνών από όλη την Ελλάδα και προσωπικότητες που έστειλαν χαιρετισμούς. Ευχαριστώ πολύ όσους ήρθαν από την Κεφαλλονιά, Αίγιο, Κόρινθο , Λάρισα, Θεσσαλονίκη κ.α αποκλειστικά για την εκδήλωση και με δική τους προσφορά. Ομαδική «πειθαρχεία» από τα μέλη και από στενούς συνεργάτες του, λόγου αποστάσεών , ζέστης και υψηλού πυρετού του πλανήτη. Ευχαριστώ πολύ τον Όμιλο UNESCO Πειραιώς και Νήσων , το πολυφωνικό σχήμα, τους υπέροχους τραγουδιστές κ.α. Αιώνια η μνήμη σου Παύλο Ναθαναήλ!!! Εμείς θα συνεχίζουμε να σε αποκαλούμε «συμπατριώτη» και συνάνθρωπο. Πρώτα είμαστε άνθρωποι και μετά ποιητές , συγγραφείς και φαρισαίοι.
Αφιερωμένο.
13 117. Εκείνο το φεγγάρι της
Αλεξάνδρειας, μου έλεγες
βάφει και λερώνει τις φορεσιές των
κοριτσιών.
Τις ώρες που ξύναμε μαζί τον κορμό
μιας αιωνόβιας καστανιάς
στην αυλή του σχολείου της
Δρόβιανης,
τις ώρες που μας ένωναν οι στίχοι
και η νύχτα μας έστηνε καρτέρι.
Επιτρέψτε μου, είπες
να δούμε τον ήλιο με άλλα μάτια,
κι ας δεν γυρίζει πια.
Ξεσκέπασε, είπες, εκείνο το Ουράνια
Τόξο
να φανεί η "Αρπαγή της Ευρώπης
από τον Δία"
κι όλο το στερέωμά μας.
-Οι πράξεις, οι πράξεις μας
είναι αυτές που καθορίζουν αν
υπάρχει Ανάσταση,
αν οι στίχοι μας έχουν ή θα έχουν
συνέχεια…
ΒΚΠ239Β240610Ν0416Ν "
Μνημονεύοντας τον ποιητή και
συντοπίτη μου Παύλο Ναθαναήλ. "Σπίτι του ποιητή»
…………………………………………………………………………………………………
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου