Ένα φυτώριο συγγραφέων στη Ρόδο
Ένα πρωτότυπο και συνάμα άτυπο εργαστήρι μιας αληθινής δημιουργικής γραφής, με τη μορφή ενός ανθολόγιου διηγημάτων, «λειτουργεί», πρωτόγνωρα και πρωτότυπα, εδώ και μια πενταετία στη Ρόδο. Πρόκειται για ένα πραγματικό φυτώριο συγγραφέων δοκιμασμένων και νέων, φέτος μάλιστα και τεσσάρων εφήβων με πρωτόλεια κείμενά τους. Κάθε χρόνο, εδώ και πέντε χρόνια, στην αρχή του χειμώνα, ο τόμος που τους φιλοξενεί παρουσιάζεται στο κοινό. Θα έλεγα πως το όλο εγχείρημα έχει γίνει περίπου θεσμός κι είναι αλήθεια πως το περιμένει ο πνευματικός κόσμος του νησιού.
Πίσω από αυτή την ευχάριστα ασυνήθιστη εκδοτική προσπάθεια βρίσκονται οι δραστήριες, με πλούσιο εκδοτικό έργο εκδόσεις Βερέττα και συγκεκριμένα ο εκδότης και συγγραφέας Μάριος Βερέττας, οποίος εκδίδει δωρεάν, δίχως κάποια κρατική ή δημοτική επιχορήγηση, τους συγκεκριμένους καλαίσθητους τόμους.
Στο φετινό Ανθολόγιο παρουσιάζονται είκοσι έξι ιστορίες και διηγήματα με μια ποικιλία θεμάτων. Όλα τα κείμενα έχουν ένα κοινό σημείο, άλλωστε αυτή είναι και η μοναδική δέσμευση του εκδότη: οι ήρωες και το σκηνικό να έχουν κάποια σχέση με τα Δωδεκάνησα. Από εκεί και πέρα ο/η κάθε δημιουργός είχε την απόλυτη ελευθερία στην επιλογή των θεμάτων του.
Η θεματολογία των κειμένων εκτείνεται από την περιπέτεια, την καθημερινή ζωή, το ερωτικό στοιχείο. Ο λόγος των περισσότερων κειμένων είναι απλός, ρεαλιστικός, και η πλοκή τους, επεισοδιακή ή προοδευτική, παραδοσιακού τύπου. Αρκετά διηγήματα αποτυπώνουν μια όσμωση της φαντασίας και της πραγματικότητας με μια προσπάθεια, επιτυχημένη, τις περισσότερες φορές, διάρρηξης του αφηγηματικού πλαισίου με στοιχεία μεταμυθοπλασίας. Από ορισμένα δε, δεν λείπουν πινελιές υπερρεαλιστικής γραφής κι επίσης ο τρόπος αφήγησης του μαγικού ρεαλισμού.
Πρόκειται για μια ενδιαφέρουσα έκδοση με ένα ψηφιδωτό γραφής, από την πρωτόλεια μέχρι τη δοκιμασμένη, γνωστών αλλά και πρωτοεμφανιζόμενων συγγραφέων. Ξεχωρίζουν ερκετά διηγήματα τα οποία από την πλευρά της γραφής, της αφήγησης και της επιλογής του θέματος είναι ενδιαφέροντα.
Ο λόγος των περισσότερων κειμένων είναι απλός, ρεαλιστικός, και η πλοκή τους, επεισοδιακή ή προοδευτική, παραδοσιακού τύπου. Αρκετά διηγήματα αποτυπώνουν μια όσμωση της φαντασίας και της πραγματικότητας με μια προσπάθεια, επιτυχημένη, τις περισσότερες φορές, διάρρηξης του αφηγηματικού πλαισίου με στοιχεία μεταμυθοπλασίας.
Ένα απόσπασμα από το διήγημα «Omnia» της Μίκας Ντάκα:
«… Βγήκε σαν δαιμονισμένος έξω στη βροχή κουβαλώντας στην πλάτη του τον καθρέφτη. Τον πέταξε με δύναμη κάτω και γρονθοκοπούσε με μανία το υγρό είδωλο που τον κοίταζε χλευαστικά. Κι έπειτα, αναδυόταν γυμνή μια γυναίκα με μαύρα φτερά, κόκκινα χείλη και διεσταλμένες κόρες, γελώντας εκκωφαντικά. Κι εκείνος έμπηγε τις γροθιές του πιο βαθιά στο γυαλί και ούρλιαζε να μην την ακούει. Γονάτισε αποκαμωμένος, κλαίγοντας γοερά πάνω από τον σπασμένο καθρέφτη. Και, τότε, είδε ν’ αντανακλάται ένα παιδί λασπωμένο. Να απλώνει τα χέρια του στη μάνα, που το εγκατέλειπε με αργά βήματα και πετούσε το γαλάζιο φουλάρι της στον άνεμο κάποιου Αυγούστου. Οι σταγόνες της βροχής συνέχιζαν να πέφτουν, σκορπίζοντας ένα ξεθυμασμένο άρωμα. Ανακατεύονταν με το αίμα των χεριών του που κυλούσε αδιάκοπα πάνω στα σπασμένα κομμάτια του καθρέφτη. Ποιο απ’ όλα τα κομμάτια ήταν εκείνος; Σήκωσε το κεφάλι και τα χέρια του ψηλά στον ουρανό. Για την τελευταία πράξη του ελέους.
Λένε πως η βροχή είναι τα δάκρυα του θεού
που κυλούν στα πληγωμένα χέρια των παιδιών».
που κυλούν στα πληγωμένα χέρια των παιδιών».
Στη συνέχεια, παραθέτω τα ονόματα των δημιουργών και τους τίτλους των διηγημάτων τους.
Α. Ιστορίες έφηβων δημιουργών
Χαρούλα Αλαφάκη, «Το αγρίμι της καρδιάς»
Τσαμίκα Ζάγορα, «Αν θέλεις να με γνωρίσεις πραγματικά»
Νίκη Κώτη, «Αραμπέσκ ή τελευταία υπόκλιση»
Δανάη Μαντά, «Το νησί που τους ένωσε»
Τσαμίκα Ζάγορα, «Αν θέλεις να με γνωρίσεις πραγματικά»
Νίκη Κώτη, «Αραμπέσκ ή τελευταία υπόκλιση»
Δανάη Μαντά, «Το νησί που τους ένωσε»
B. Ιστορίας ενήλικων δημιουργών
Μαρία Αϊβάζη Ζάγορα, «Τόσες φωνές μία ανάσα»
Μιχάλης Βελιάδης, «Το παρελθόν μας κυνηγά»
Ραφαέλικα Γεωργαλλή, «Θάλασσα, φόβος και έρωτας»
Σταυρούλα Γεωργοπαπαδάκου, «Εκεί που η άμμος γίνεται χώμα»
Εύα Δουλγέρη, «Δώδεκα μηδέν εννέα»
Μιχάλης Κοντορίνης, «Μία μπάλα, ένα ατύχημα και η αγάπη για ζωή»
Δημήτρης Λαδικός, «Πουνέντης»
Αντώνης Μαρίνος, «Ρέκβιεμ»
Φερενίκη Μιχαηλίδη, «Αναμνήσεις»
Γεωργία Νεοχωρίδου, «Επαφές εξ αίματος»
ΜίκαΝτάκα, «Omnia»
Γιάννης Παπαδημητρίου, «Δίσημα του Αυγούστου φεγγάρια»
Ιωάννης Παπανδρεόπουλος, «Η παρεξήγηση»
Αλιέ Πέμπε, «Λευτέρης… όπως λέμε λευτεριά»
Γιακουμίνα Πέντε, «Η κόρη»
Ευαγγελία Πέτα, «Μια ευχή…»
Ειρήνη Πολιά, «Η βελανιδιά»
Βασιλική Σαββίδου-Μιχαλαρέα, «Ο ξενιτεμός μιας όμορφης Δωδεκανήσιας»
Ειρήνη Νικολίτση-Σεμερτζάκη, «Το πεπρωμένο φυγείν αδύνατον»
Αργυρούλα Σκουμιού, «Νήματα φθαρμένης κλωστής»
Σπύρος Στογιάννης, «Μαθήματα διαχείρισης θυμού»
Γιώργος Ταρασλιάς, «Δυο ξένοι στο Monte Carlo»
Μιχάλης Βελιάδης, «Το παρελθόν μας κυνηγά»
Ραφαέλικα Γεωργαλλή, «Θάλασσα, φόβος και έρωτας»
Σταυρούλα Γεωργοπαπαδάκου, «Εκεί που η άμμος γίνεται χώμα»
Εύα Δουλγέρη, «Δώδεκα μηδέν εννέα»
Μιχάλης Κοντορίνης, «Μία μπάλα, ένα ατύχημα και η αγάπη για ζωή»
Δημήτρης Λαδικός, «Πουνέντης»
Αντώνης Μαρίνος, «Ρέκβιεμ»
Φερενίκη Μιχαηλίδη, «Αναμνήσεις»
Γεωργία Νεοχωρίδου, «Επαφές εξ αίματος»
ΜίκαΝτάκα, «Omnia»
Γιάννης Παπαδημητρίου, «Δίσημα του Αυγούστου φεγγάρια»
Ιωάννης Παπανδρεόπουλος, «Η παρεξήγηση»
Αλιέ Πέμπε, «Λευτέρης… όπως λέμε λευτεριά»
Γιακουμίνα Πέντε, «Η κόρη»
Ευαγγελία Πέτα, «Μια ευχή…»
Ειρήνη Πολιά, «Η βελανιδιά»
Βασιλική Σαββίδου-Μιχαλαρέα, «Ο ξενιτεμός μιας όμορφης Δωδεκανήσιας»
Ειρήνη Νικολίτση-Σεμερτζάκη, «Το πεπρωμένο φυγείν αδύνατον»
Αργυρούλα Σκουμιού, «Νήματα φθαρμένης κλωστής»
Σπύρος Στογιάννης, «Μαθήματα διαχείρισης θυμού»
Γιώργος Ταρασλιάς, «Δυο ξένοι στο Monte Carlo»
Ιστορίες από τα Δωδεκάνησα 2017
Συλλογικό
Βερέττας
236 σελ.
ISBN 978-618-5103-53-8
Τιμή: €15.90
Συλλογικό
Βερέττας
236 σελ.
ISBN 978-618-5103-53-8
Τιμή: €15.90
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου