Η Ζέτα Κουντούρη γεννήθηκε και ζει στην Αθήνα. Σπούδασε νομικά και εργάστηκε ως δικηγόρος. Στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, όπου υπήρξε μέλος του Επιστημονικού Διδακτικού Προσωπικού, δίδαξε από το 2007 έως το 2009 Δημιουργική Γραφή στο Εργαστήρι της Φοιτητικής Λέσχης. Διηγήματά της έχουν ανθολογηθεί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Ισπανία και Ιταλία) κι έχουν δημοσιευτεί σε εφημερίδες και λογοτεχνικά περιοδικά. Είναι μέλος της Εταιρείας Συγγραφέων. Από τις Εκδόσεις Κέδρος κυκλοφορούν τα βιβλία της: Η Λεγάμενη (μυθιστόρημα, 2006), Όμορφη ζωή (διηγήματα, 2007), Ρωγμές στη σιωπή (μυθιστόρημα, 2010), Πίστωση χρόνου (μυθιστόρημα, 2013), Λίγο πριν βρέξει (διηγήματα, 2017) και Κασκόλ από κασμίρι (μυθιστόρημα, 2022), το οποίο μας έδωσε την αφορμή για την ακόλουθη συνέντευξη.
Πώς ξεκινά κάθε φορά το ταξίδι συγγραφής ενός βιβλίου;
Στιγμές-σκηνές της καθημερινότητας μπορούν να αποτελέσουν την αρχή για ένα τέτοιο μικρό ή μεγάλο ταξίδι. Ένα ζευγάρι μαλώνει στο διπλανό δωμάτιο του ξενοδοχείου όπου παραθερίζω… Μια μητέρα αναζητάει με αγωνία το κοριτσάκι της σε μια έρημη παραλία… Μια καλοντυμένη κυρία τρώει σ’ ένα ρεστοράν και ξαφνικά βάζει τις φωνές επειδή κάποιος της έκλεψε το πορτοφόλι μέσα από την τσάντα…
Τι σας ώθησε να γράψετε το μυθιστόρημα Κασκόλ από κασμίρι;
Κοντά στο σπίτι μου, σε ένα δασάκι, είχε βρεθεί πριν από λίγα χρόνια αναίσθητη μια κοπέλα. Κανείς στη γειτονιά δεν ήξερε τίποτα γι’ αυτήν. Ήρθε και την πήρε το νοσοκομειακό. Αυτό μόνο είδα… Όλα τα άλλα, ως συνήθως, ακολούθησαν.
Ο τίτλος Κασκόλ από κασμίρι είναι συμβολικός ή δηλώνει κάτι κυριολεκτικά;
Δεν είναι συμβολικός, δηλώνει όντως το κασμιρένιο κασκόλ που είχε χαρίσει η Μιράντα στον άντρα της και το είδε ματωμένο μπροστά της κάποιο χάραμα, πριν χάσει τις αισθήσεις της. Μια που κανείς άλλος δεν το είχε δει, ούτε βρέθηκε πουθενά, η Μιράντα θα αρχίσει, ανάμεσα σε όλα τα άλλα, να αμφιβάλλει και γι’ αυτό.
Η Μιράντα αισθάνεται εγκλωβισμένη σε έναν αποτυχημένο γάμο και στις οικογενειακές υποχρεώσεις της. Αυτός είναι ο λόγος της ανασφάλειας ή υπάρχουν και άλλοι λόγοι;
Η Μιράντα είναι αρκετά ανασφαλής ως χαρακτήρας. Από παιδί βλέπει εφιάλτες… Θέλει να αγοράσει ένα κολιέ και διστάζει… Περνάει ατέλειωτες ώρες μπροστά στον καθρέφτη αλλάζοντας ρούχα πριν πάει στο γραφείο της… Αυτός είναι και ο λόγος που για να ξεπεράσει τον νεανικό της έρωτα βιάζεται να μπει σ’ έναν γάμο, ο οποίος εξαρχής δείχνει πως δεν θα εξελιχθεί καλά. Οι δυσκολίες που μοιραία θα συναντήσει θα αυξήσουν και την ανασφάλειά της.
Η Μιράντα και ο Ευγένιος δεν ζουν αρμονική ζωή, αντιθέτως κρύβουν μυστικά ο ένας από τον άλλον. Εξ ου και τα προβλήματα;
Φυσικό είναι ένα ζευγάρι που δεν ζει αρμονικά και κρύβει μυστικά ο ένας από τον άλλο να ακροβατεί σε τεντωμένο σχοινί. Και όσο πιο επικίνδυνα είναι τα κρυμμένα μυστικά, τόσο σοβαρότερα θα είναι και τα προβλήματα που θα προκύψουν.
Και όσο πιο επικίνδυνα είναι τα κρυμμένα μυστικά, τόσο σοβαρότερα θα είναι και τα προβλήματα που θα προκύψουν.
Το μυθιστόρημα αναφέρεται στις διαπροσωπικές σχέσεις. Πόσο είναι σημαντικές στην κοινωνία όπου ζούμε;
Οι διαπροσωπικές σχέσεις καθορίζουν ολόκληρη τη ζωή μας. Ως εκ τούτου είναι σημαντικές σε κάθε κοινωνία, πόσο μάλλον στη σημερινή, της μοναξιάς και της αποξένωσης. Στο συγκεκριμένο μυθιστόρημα με πρόφαση σκοτεινές ιστορίες προσπαθώ να κατανοήσω τις δυσκολίες των προσώπων που κινούνται μέσα σ’ αυτές και αφήνω τον αναγνώστη να βγάλει τα προσωπικά του συμπεράσματα.
Ποια είναι η σημασία των διαπροσωπικών σχέσεων στην καθημερινότητα των μελών της οικογένειας;
Οι διαπροσωπικές σχέσεις σε μια οικογένεια αποτελούν πυξίδα για την αρμονική ζωή ενός ζευγαριού στην καθημερινότητά του και για την υγιή εξέλιξη των παιδιών προς την ωριμότητα.
Ποιος είναι ο λόγος που ο θεσμός της ελληνικής οικογένειας αντιμετωπίζει καθημερινά σοβαρές αναταράξεις;
Νομίζω ότι δεν είναι μόνο ο θεσμός της ελληνικής οικογένειας που αντιμετωπίζει σοβαρές αναταράξεις. Γενικότερα ο σύγχρονος άνθρωπος, χάνοντας τις παραδοσιακές του αξίες στις σύγχρονες κοινωνίες, παραπαίει ευκολότερα απ’ όσο στο παρελθόν σ’ ένα παρόν χωρίς πίστη, με περιορισμένες ελπίδες και οράματα.
Ποια άλλα μηνύματα μέσα από τους χαρακτήρες του βιβλίου θέλετε να περάσετε στους αναγνώστες;
Πρόθεσή μου, όταν γράφω, δεν είναι να περάσω μηνύματα. Αυτό ενδεχομένως συμβαίνει χωρίς να το συνειδητοποιώ, καθώς εξελίσσεται η αφήγηση. Στο συγκεκριμένο μυθιστόρημα έχω την αίσθηση ότι αναδεικνύεται η αξία της αγάπης, της φιλίας και κυρίως της συγγνώμης, η οποία θα επιφέρει στο τέλος και την κάθαρση.
Το μυθιστόρημα Κασκόλ από κασμίρι μοιάζει σαν να κλείνει το μάτι στην αστυνομική λογοτεχνία. Ποια είναι η γνώμη σας;
Θα έλεγα ότι τα περισσότερα κείμενά μου κλείνουν το μάτι στην αστυνομική λογοτεχνία, μια που ελκύομαι από «σκοτεινές ιστορίες» της καθημερινότητας, για να ασχοληθώ στην πραγματικότητα με τις ανθρώπινες σχέσεις. Στην παρουσίαση που έγινε στον Ιανό, το Κασκόλ από κασμίρι χαρακτηρίστηκε και από τους δύο ομιλητές (Νένα Κοκκινάκη – Γιώργο Συμπάρδη) ως μυθιστόρημα νουάρ, είδος που συγγενεύει στενά με την αστυνομική λογοτεχνία.
Η γραφή σας μας κάνει να διαβάζουμε το μυθιστόρημα με αγωνία. Υπάρχει κάποια τεχνική για να οδηγεί ο συγγραφέας τους αναγνώστες στην κορύφωση του ενδιαφέροντος;
Τεχνική δεν υπάρχει. Υποθέτω ότι ο αναγνώστης συμμερίζεται την αγωνία που νιώθω κι εγώ όταν ακολουθώ τους ήρωές μου στα δύσβατα μονοπάτια της μοίρας τους, που κατά κανόνα οι ίδιοι ορίζουν, αφού ποτέ δεν γνωρίζω εκ των προτέρων το τέλος μιας ιστορίας μου.
Έχετε ξεκινήσει τη συγγραφική σας πορεία το 1992, με τη συλλογή διηγημάτων Η πρεμιέρα (Βιβλιοπωλείον της Εστίας). Είστε ικανοποιημένη με τη διαδρομή σας στα ελληνικά γράμματα;
Θα το θεωρούσα αχαριστία αν έλεγα πως δεν είμαι. Από την άλλη, υπάρχει πάντα το καλύτερο, αυτό που προσδοκάς, ελπίζεις και ονειρεύεσαι. Και αλίμονο αν δεν υπήρχε!
Κασκόλ από κασμίρι
Ζέτα Κουντούρη
Κέδρος
σ. 312
ISBN: 978-960-04-5250-1
Τιμή: 16,60€
Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης, συγγραφέας
https://diastixo.gr/sinentefxeis/ellines/18715-zeta-kountouri
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου