Οι εκδόσεις Ars Nocturna και οι εκδόσεις Sestina συνδιοργανώνουν δίμηνο λογοτεχνικό εργαστήριο με τίτλο:
E. A. POE, ΟΙ ΔΕΣΠΟΙΝΕΣ ΤΩΝ ΛΟΓΙΣΜΩΝ ΤΟΥ:
Γυναίκες, Μούσες, Οπτασίες
Κατεξοχήν συγγραφέας του «αλλόκοτου», ο Poe έζησε και έγραψε οριακά – σε μια ανορθόδοξη, όσο και σχεδόν προδιαγεγραμμένη αναμέτρηση με την οριακότητα της γυναικείας φύσης, που έμελλε να αναδειχθεί σε ένα από τα κεντρικά θέματα του έργου του. Οι γυναίκες είχαν καθοριστικό ρόλο στη ζωή του: η μητέρα του πέθανε από φυματίωση όταν αυτός ήταν μόλις δύο ετών, η μητριά του όταν ήταν είκοσι, και η γυναίκα του, Βιρτζίνια, πέθανε από την ίδια ασθένεια σε ηλικία ίδια με της μητέρας του. Φασματικές, διαφεύγουσες, μοιραίες, εδραίωσαν την κυριαρχία τους στο φαντασιακό του, μέσω της εξιδανίκευσης που εξασφαλίζει η απουσία.
Περιτριγυρισμένος επομένως καθώς ήταν –από την παιδική του ηλικία ακόμη– από γυναίκες που κινούνταν στο χείλος κάποιας νεύρωσης, κάποιας εκφυλιστικής ασθένειας και εν τέλει του θανάτου, το ταλέντο του –ενισχυμένο και απ’ την έμφυτη κλίση του στη φιλοσοφία και τη μεταφυσική– έμοιαζε καταδικασμένο να μάθει να ακτινοβολεί κάτω απ’ τον αστερισμό της έλξης προς το νοσηρό, το απόκοσμο και το μακάβριο. Αξιοποιώντας την υποβλητική μελαγχολία του ρομαντισμού και μετασχηματίζοντάς την σ’ ένα προσωπικό συγγραφικό ιδίωμα, όπου ξεδιπλώνεται μια βεντάλια εντυπωσιακών δυνατοτήτων –από τον εφιάλτη και τη φαντασμαγορία ως την επαγωγική συλλογιστική– η ασταθής ιδιοφυία του Poe φιλοτέχνησε μια σειρά γυναικείων πορτραίτων κλασικών πλέον για τη γοτθική (και όχι μόνο) λογοτεχνική παράδοση, μια πινακοθήκη με ηρωίδες αγγελικές και εωσφορικές ταυτόχρονα, που εκπέμπουν σε συχνότητα δυσοίωνη και γι’ αυτό καθ’ όλα σαγηνευτική.
Αν η λογοτεχνία λειτουργεί ως διαρκής προσομοίωση séance –δηλαδή ως επίκληση πνευμάτων και απόπειρα συνομιλίας με πρόσωπα φανταστικά ή που δεν βρίσκονται πια στη ζωή– τότε και το συγκεκριμένο εργαστήριο φιλοδοξεί να λειτουργήσει με παρόμοιο τρόπο: θα δοκιμάσουμε να εντοπίσουμε τα ίχνη αυτών των ηρωίδων, διεκδικώντας μια συνάντηση μαζί τους στον παράλληλο κόσμο τους, που ενδέχεται να μας αιφνιδιάσει με το πόσο τελικά είναι εξίσου δικός μας, με όλο το φως και το σκοτάδι που εξίσου μας αναλογεί.
Το συγκεκριμένο εργαστήρι έχει εν μέρει σεμιναριακό χαρακτήρα, αλλά διακρίνεται κυρίως από το στοιχείο της διάδρασης μεταξύ των συμμετεχόντων.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ
25/10
Εισαγωγή – Οι Γυναίκες στη ζωή του Poe.
Πρώιμοι έρωτες: ''Στην Έλεν'', ''Στην Ιζαντόρα'', ''Ρομάντσο''.
Η μορφή της ''Μητέρας'': ''Στη Μητέρα μου'', Επιστολές στη Μαρία Κλεμ.
1/11
''Λενόρ'' – ''Άναμπελ Λη'' – ''Το Κοράκι'': Το πιο ποιητικό θέμα στον κόσμο είναι ο θάνατος μιας ωραίας γυναίκας – ποίηση.
8/11
''Ελεονώρα'', ''Το Οβάλ Πορτραίτο'': Το πιο ποιητικό θέμα στον κόσμο είναι ο θάνατος μιας ωραίας γυναίκας – πεζογραφία.
15/11
''Λιγεία'' και ''Μορέλλα'': Η αιώνια τρομακτική επιστροφή της Νεκρής Νύφης - Ερωμένης.
22/11
''Βερενίκη'' και ''Η Πτώση του Οίκου των Άσερ'': Ο ''Ενταφιασμός'', η Εμμονή και η Ψυχική Ασθένεια.
29/11
''Το Μυστήριο της Μαρί Ροζέ'' και ''Ο Μαύρος Γάτος'': Δολοφονημένες Γυναίκες – Μια σύγχρονη φεμινιστική προσέγγιση.
6/12
Συγγραφείς εμπνευσμένοι από τις σκοτεινές ηρωίδες του Poe – πεζογραφία:
Théophile Gautier, Guy de Maupassant, Gerard de Nerval, E.T.A Hoffman, Rainer Maria Rilke: Πένθιμες κορασίδες/Γοτθικές femmes fatales
13/12
Συγγραφείς εμπνευσμένοι από τις σκοτεινές ηρωίδες του Poe – ποίηση:
Charles Baudelaire, Stéphane Mallarmé: Οι έκλυτες μαντόνες των Γάλλων Καταραμένων.
Έλληνες Ποιητές: Δ. Σολωμός (''Η Φαρμακωμένη'' [1826], ''Νεκρική Ωδή'' [1829], ''Εις Μοναχήν'' [1829], ''Φαρμακωμένη στον Άδη'' [1833]), Π. Γιαννόπουλος, Κ. Εμμανουήλ, Ν. Λαπαθιώτης, Κ. Καρυωτάκης, Μ. Παπανικολάου, Γ. Σκαρίμπας, Τ. Παπατσώνης.
20/12
Λήξη Εργαστηρίου | Στο Μυαλό του E.A.Poe: Μικρές Ιστορίες για έναν Φόνο ή έναν Θάνατο.
Με την ολοκλήρωση του εργαστηρίου, σε όσους το επιθυμούν, παρέχεται βεβαίωση παρακολούθησης, καθώς και η δυνατότητα συμμετοχής με διήγημά τους σε συλλεκτική έκδοση περιορισμένων αντιτύπων, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Ars Nocturna και Sestina.
Συντονισμός, Ιστορική Έρευνα, Επιλογή Κειμένων:
Μαρία Γιακανίκη (Maria Giakaniki), Ευαγγελία Κουλιζάκη (Evangelia Koulizaki)
Διάρκεια: Πέμπτη 25 Οκτωβρίου – Πέμπτη 20 Δεκεμβρίου
Ώρα: 20.00-22.00
στο χώρο των εκδόσεων Ars Nocturna (Θεμιστοκλέους 42, 6ος όροφος).
Για πληροφορίες-εγγραφές:
τηλ.: 2111835524, 693 237 8353
info@arsnocturna.gr
sestinabooks@gmail.com
Αριθμός θέσεων περιορισμένος.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΩΝ
Η Μαρία Γιακανίκη (Maria Giakaniki) είναι απόφοιτος του τμήματος Αγγλικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στη γοτθική λογοτεχνία (Mlitt in Gothic Imagination, University of Stirling). Είναι μία εκ των δύο ιδρυτών και γενική επιμελήτρια του εκδοτικού οίκου Ars Nocturna, που ειδικεύεται στη λογοτεχνία γοτθικού τρόμου και φαντασίας. Έχει μεταφράσει στα ελληνικά την ''Καρμίλλα'' του J.S. Le Fanu (2008) και την ''Ολάγια'' του R.L. Stevenson (2017) και έχει ανθολογήσει και επιμεληθεί τις ''Γοτθικές Ιστορίες από Βικτοριανές Συγγραφείς'' (2009) καθώς και τις ''Γοτθικές Ιστορίες από Μοντέρνες Συγγραφείς'' (2018). Κριτικογραφεί συστηματικά σε ειδικευμένα λογοτεχνικά περιοδικά του εξωτερικού (The Irish Journal of Gothic and Horror Studies, The Green Book) και έχει συμμετάσχει σε διεθνή πανεπιστημιακά συνέδρια για το γοτθικό στοιχείο στη λογοτεχνία και τον κινηματογράφο (Trinity College Dublin, University of Kent, Manchester Metropolitan University). Τρεις πραγματείες της θα συμπεριληφθούν στο υπό έκδοση τρίτομο ''Gothic Handbook'' του εκδοτικού οίκου Palgrave Macmillan, ενω έχει ανθολογήσει και επιμεληθεί το επίσης υπό έκδοση ''Bending to Earth: Strange Tales by Irish Women Writers'' που θα κυκλοφορήσει από τον εξειδικευμένο εκδοτικό οίκο Swan River Press.
Η Ευαγγελία Κουλιζάκη (Evangelia Koulizaki) σπούδασε Νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Επί σειρά ετών εργάστηκε ως αναγνώστρια, μεταφράστρια, επιμελήτρια και υπεύθυνη λογοτεχνίας σε εκδοτικούς οίκους. Κείμενά της επιλέχθηκαν ως η ελληνική συμμετοχή στον τομέα της λογοτεχνίας στην Μπιενάλε Νέων Δημιουργών της Ευρώπης και της Μεσογείου που πραγματοποιήθηκε το 2013 στην Ιταλία και μεταφράστηκαν στα αγγλικά και τα ιταλικά, για τη συλλεκτική έκδοση που συνόδευσε τη διοργάνωση. Υπήρξε για χρόνια συνεργάτης στο ένθετο ''Βιβλιοθήκη'' της εφημερίδας Ελευθεροτυπία και στο The Books’ Journal, κείμενά της έχουν δημοσιευθεί στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο (Δέλεαρ, Highlights, Μανδραγόρας, Αναγνώστης, ένθετο Υποτυπώσεις της εφημερίδας Η Αυγή κ.α.) και διαθέτει στο ενεργητικό της συνεργασίες με τις εκδόσεις Κέδρος, Θράκα, Ars Nocturna και τη Γκαλερί Ζουμπουλάκη (σε συλλογική συλλεκτική έκδοση). Οι πιο πρόσφατες δουλειές της είναι '' Άγρυπνο Μάτι'' του J. S. Le Fanu, όπου υπογράφει την εισαγωγή και ''Ο Καλεσμένος του Δράκουλα'', του Bram Stoker, όπου υπογράφει εισαγωγή και μετάφραση, στις εκδόσεις Άγρα. Έχει ιδρύσει και διευθύνει τις εκδόσεις Sestina.
https://www.facebook.com/events/2013488905379468/
E. A. POE, ΟΙ ΔΕΣΠΟΙΝΕΣ ΤΩΝ ΛΟΓΙΣΜΩΝ ΤΟΥ:
Γυναίκες, Μούσες, Οπτασίες
Κατεξοχήν συγγραφέας του «αλλόκοτου», ο Poe έζησε και έγραψε οριακά – σε μια ανορθόδοξη, όσο και σχεδόν προδιαγεγραμμένη αναμέτρηση με την οριακότητα της γυναικείας φύσης, που έμελλε να αναδειχθεί σε ένα από τα κεντρικά θέματα του έργου του. Οι γυναίκες είχαν καθοριστικό ρόλο στη ζωή του: η μητέρα του πέθανε από φυματίωση όταν αυτός ήταν μόλις δύο ετών, η μητριά του όταν ήταν είκοσι, και η γυναίκα του, Βιρτζίνια, πέθανε από την ίδια ασθένεια σε ηλικία ίδια με της μητέρας του. Φασματικές, διαφεύγουσες, μοιραίες, εδραίωσαν την κυριαρχία τους στο φαντασιακό του, μέσω της εξιδανίκευσης που εξασφαλίζει η απουσία.
Περιτριγυρισμένος επομένως καθώς ήταν –από την παιδική του ηλικία ακόμη– από γυναίκες που κινούνταν στο χείλος κάποιας νεύρωσης, κάποιας εκφυλιστικής ασθένειας και εν τέλει του θανάτου, το ταλέντο του –ενισχυμένο και απ’ την έμφυτη κλίση του στη φιλοσοφία και τη μεταφυσική– έμοιαζε καταδικασμένο να μάθει να ακτινοβολεί κάτω απ’ τον αστερισμό της έλξης προς το νοσηρό, το απόκοσμο και το μακάβριο. Αξιοποιώντας την υποβλητική μελαγχολία του ρομαντισμού και μετασχηματίζοντάς την σ’ ένα προσωπικό συγγραφικό ιδίωμα, όπου ξεδιπλώνεται μια βεντάλια εντυπωσιακών δυνατοτήτων –από τον εφιάλτη και τη φαντασμαγορία ως την επαγωγική συλλογιστική– η ασταθής ιδιοφυία του Poe φιλοτέχνησε μια σειρά γυναικείων πορτραίτων κλασικών πλέον για τη γοτθική (και όχι μόνο) λογοτεχνική παράδοση, μια πινακοθήκη με ηρωίδες αγγελικές και εωσφορικές ταυτόχρονα, που εκπέμπουν σε συχνότητα δυσοίωνη και γι’ αυτό καθ’ όλα σαγηνευτική.
Αν η λογοτεχνία λειτουργεί ως διαρκής προσομοίωση séance –δηλαδή ως επίκληση πνευμάτων και απόπειρα συνομιλίας με πρόσωπα φανταστικά ή που δεν βρίσκονται πια στη ζωή– τότε και το συγκεκριμένο εργαστήριο φιλοδοξεί να λειτουργήσει με παρόμοιο τρόπο: θα δοκιμάσουμε να εντοπίσουμε τα ίχνη αυτών των ηρωίδων, διεκδικώντας μια συνάντηση μαζί τους στον παράλληλο κόσμο τους, που ενδέχεται να μας αιφνιδιάσει με το πόσο τελικά είναι εξίσου δικός μας, με όλο το φως και το σκοτάδι που εξίσου μας αναλογεί.
Το συγκεκριμένο εργαστήρι έχει εν μέρει σεμιναριακό χαρακτήρα, αλλά διακρίνεται κυρίως από το στοιχείο της διάδρασης μεταξύ των συμμετεχόντων.
ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ
25/10
Εισαγωγή – Οι Γυναίκες στη ζωή του Poe.
Πρώιμοι έρωτες: ''Στην Έλεν'', ''Στην Ιζαντόρα'', ''Ρομάντσο''.
Η μορφή της ''Μητέρας'': ''Στη Μητέρα μου'', Επιστολές στη Μαρία Κλεμ.
1/11
''Λενόρ'' – ''Άναμπελ Λη'' – ''Το Κοράκι'': Το πιο ποιητικό θέμα στον κόσμο είναι ο θάνατος μιας ωραίας γυναίκας – ποίηση.
8/11
''Ελεονώρα'', ''Το Οβάλ Πορτραίτο'': Το πιο ποιητικό θέμα στον κόσμο είναι ο θάνατος μιας ωραίας γυναίκας – πεζογραφία.
15/11
''Λιγεία'' και ''Μορέλλα'': Η αιώνια τρομακτική επιστροφή της Νεκρής Νύφης - Ερωμένης.
22/11
''Βερενίκη'' και ''Η Πτώση του Οίκου των Άσερ'': Ο ''Ενταφιασμός'', η Εμμονή και η Ψυχική Ασθένεια.
29/11
''Το Μυστήριο της Μαρί Ροζέ'' και ''Ο Μαύρος Γάτος'': Δολοφονημένες Γυναίκες – Μια σύγχρονη φεμινιστική προσέγγιση.
6/12
Συγγραφείς εμπνευσμένοι από τις σκοτεινές ηρωίδες του Poe – πεζογραφία:
Théophile Gautier, Guy de Maupassant, Gerard de Nerval, E.T.A Hoffman, Rainer Maria Rilke: Πένθιμες κορασίδες/Γοτθικές femmes fatales
13/12
Συγγραφείς εμπνευσμένοι από τις σκοτεινές ηρωίδες του Poe – ποίηση:
Charles Baudelaire, Stéphane Mallarmé: Οι έκλυτες μαντόνες των Γάλλων Καταραμένων.
Έλληνες Ποιητές: Δ. Σολωμός (''Η Φαρμακωμένη'' [1826], ''Νεκρική Ωδή'' [1829], ''Εις Μοναχήν'' [1829], ''Φαρμακωμένη στον Άδη'' [1833]), Π. Γιαννόπουλος, Κ. Εμμανουήλ, Ν. Λαπαθιώτης, Κ. Καρυωτάκης, Μ. Παπανικολάου, Γ. Σκαρίμπας, Τ. Παπατσώνης.
20/12
Λήξη Εργαστηρίου | Στο Μυαλό του E.A.Poe: Μικρές Ιστορίες για έναν Φόνο ή έναν Θάνατο.
Με την ολοκλήρωση του εργαστηρίου, σε όσους το επιθυμούν, παρέχεται βεβαίωση παρακολούθησης, καθώς και η δυνατότητα συμμετοχής με διήγημά τους σε συλλεκτική έκδοση περιορισμένων αντιτύπων, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Ars Nocturna και Sestina.
Συντονισμός, Ιστορική Έρευνα, Επιλογή Κειμένων:
Μαρία Γιακανίκη (Maria Giakaniki), Ευαγγελία Κουλιζάκη (Evangelia Koulizaki)
Διάρκεια: Πέμπτη 25 Οκτωβρίου – Πέμπτη 20 Δεκεμβρίου
Ώρα: 20.00-22.00
στο χώρο των εκδόσεων Ars Nocturna (Θεμιστοκλέους 42, 6ος όροφος).
Για πληροφορίες-εγγραφές:
τηλ.: 2111835524, 693 237 8353
info@arsnocturna.gr
sestinabooks@gmail.com
Αριθμός θέσεων περιορισμένος.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΩΝ
Η Μαρία Γιακανίκη (Maria Giakaniki) είναι απόφοιτος του τμήματος Αγγλικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου στη γοτθική λογοτεχνία (Mlitt in Gothic Imagination, University of Stirling). Είναι μία εκ των δύο ιδρυτών και γενική επιμελήτρια του εκδοτικού οίκου Ars Nocturna, που ειδικεύεται στη λογοτεχνία γοτθικού τρόμου και φαντασίας. Έχει μεταφράσει στα ελληνικά την ''Καρμίλλα'' του J.S. Le Fanu (2008) και την ''Ολάγια'' του R.L. Stevenson (2017) και έχει ανθολογήσει και επιμεληθεί τις ''Γοτθικές Ιστορίες από Βικτοριανές Συγγραφείς'' (2009) καθώς και τις ''Γοτθικές Ιστορίες από Μοντέρνες Συγγραφείς'' (2018). Κριτικογραφεί συστηματικά σε ειδικευμένα λογοτεχνικά περιοδικά του εξωτερικού (The Irish Journal of Gothic and Horror Studies, The Green Book) και έχει συμμετάσχει σε διεθνή πανεπιστημιακά συνέδρια για το γοτθικό στοιχείο στη λογοτεχνία και τον κινηματογράφο (Trinity College Dublin, University of Kent, Manchester Metropolitan University). Τρεις πραγματείες της θα συμπεριληφθούν στο υπό έκδοση τρίτομο ''Gothic Handbook'' του εκδοτικού οίκου Palgrave Macmillan, ενω έχει ανθολογήσει και επιμεληθεί το επίσης υπό έκδοση ''Bending to Earth: Strange Tales by Irish Women Writers'' που θα κυκλοφορήσει από τον εξειδικευμένο εκδοτικό οίκο Swan River Press.
Η Ευαγγελία Κουλιζάκη (Evangelia Koulizaki) σπούδασε Νομικά στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Επί σειρά ετών εργάστηκε ως αναγνώστρια, μεταφράστρια, επιμελήτρια και υπεύθυνη λογοτεχνίας σε εκδοτικούς οίκους. Κείμενά της επιλέχθηκαν ως η ελληνική συμμετοχή στον τομέα της λογοτεχνίας στην Μπιενάλε Νέων Δημιουργών της Ευρώπης και της Μεσογείου που πραγματοποιήθηκε το 2013 στην Ιταλία και μεταφράστηκαν στα αγγλικά και τα ιταλικά, για τη συλλεκτική έκδοση που συνόδευσε τη διοργάνωση. Υπήρξε για χρόνια συνεργάτης στο ένθετο ''Βιβλιοθήκη'' της εφημερίδας Ελευθεροτυπία και στο The Books’ Journal, κείμενά της έχουν δημοσιευθεί στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο (Δέλεαρ, Highlights, Μανδραγόρας, Αναγνώστης, ένθετο Υποτυπώσεις της εφημερίδας Η Αυγή κ.α.) και διαθέτει στο ενεργητικό της συνεργασίες με τις εκδόσεις Κέδρος, Θράκα, Ars Nocturna και τη Γκαλερί Ζουμπουλάκη (σε συλλογική συλλεκτική έκδοση). Οι πιο πρόσφατες δουλειές της είναι '' Άγρυπνο Μάτι'' του J. S. Le Fanu, όπου υπογράφει την εισαγωγή και ''Ο Καλεσμένος του Δράκουλα'', του Bram Stoker, όπου υπογράφει εισαγωγή και μετάφραση, στις εκδόσεις Άγρα. Έχει ιδρύσει και διευθύνει τις εκδόσεις Sestina.
https://www.facebook.com/events/2013488905379468/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου