Πέμπτη 26 Σεπτεμβρίου 2024

Η Σταρ της Ελληνικής όπερας Μαρία Κόκκα πρωταγωνίστησε στην όπερα Προμηθέας Δεσμώτης του Π. Καρούσου στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Ο ρόλος της Ιού ερμηνεύτηκε με μεγάλη ένταση από την υψίφωνο Μαρία Κόκκα  στα επίπεδα της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας.  Ένας ρόλος κατά βάση θεατρικός που μπαίνει βαθειά στα θνητά σκοτάδια της ανθρώπινης ύπαρξης. Σε αντιπαράθεση με τους άλλους δευτερεύοντες ρόλους με τις στατικές ωραίες άριες, ο ρόλος της Ιού έρχεται ως ένα σοκ επιθετικής μουσικής γραφής, διαποτισμένος με σκληρές αρμονικές διαφωνίες, (κάτι σαν την Κούντρι στον Πάρσιφαλ του Βάγκνερ).     

Δευτέρα 23 Σεπτεμβρίου 2024. Ο Όμιλος για την UNESCO Πειραιώς και Νήσων σε συνεργασία με το Λυρικό Θέατρο Κρήτης (ΛΥΘΕΚ) και τη στήριξη του Δ.Ο. Interntional Action Art παρουσίασαν με μεγάλη επιτυχία και πλήθος κόσμου την όπερα «Προμηθέας Δεσμώτης» του Παναγιώτη Καρούσου βασισμένη στην ομώνυμη τραγωδία του Αισχύλου στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά (Φουαγιέ). Συμμετείχαν οι λυρικοί καλλιτέχνες: Μαρία Κόκκα, (υψίφωνος - πρωταγωνίστρια της Εθνικής Λυρικής Σκηνής), Μάνος Χριστοφακάκης (βαθύφωνος - Καλλιτεχνικός διευθυντής του ΛΥΘΕΚ), Ρέα Βουδούρη (σοπράνο), Κάθριν Σκαλίδου (υψίφωνος), Γιώργος Κεραμιδάρης (τενόρος), Γιάννης Δάρρειος (τενόρος), Γιάννος Κοτζιάς (τενόρος), Φωτεινή Παπαχρήστου (άλτο), Νίκος Κοτζιάς (βιολοντσέλο), Αντώνης Γιαμβριάς (φλάουτο), Mélisande Sinsoulier (πιάνο), και Παναγιώτης Καρούσος (συνθέτης).

Η παράσταση ήταν εκπληκτική, ο κόσμος ενθουσιάστηκε από τις υπέροχες φωνές και από τη μουσική και καταχειροκρότησε όλους τους Καλλιτέχνες, μουσικούς, τραγουδιστές, και τον συνθέτη.

Η πρωταγωνίστρια της όπερας σπουδαία υψίφωνος Μαρία Κόκκα συγκίνησε και συντάραξε το κοινό με της δραματική ερμηνεία της στον απαιτητικό και δύσκολο φωνητικά ρόλο της Ιούς. Με εντυπωσιακή σκηνική παρουσία ομορφιά και ταλέντο η κα Μαρία Κόκκα  καταχειροκροτήθηκε από το κοινό. Η κυρία Μαρία Κοκκα επίσης επιμελήθηκε τα κείμενα που διάνθησαν την όπερα.

Ο εξαιρετικός βαθύφωνος κύριος Μάνος Χριστοφακάκης ερμήνευσε άρτια τον ρόλο του Τιτάνα Προμηθέα με μεγάλο εύρος φωνής και μουσικότητα. Τον ρόλο της Ωκεανίδας ερμήνευσε η εξαιρετική λυρική σοπράνο Ρέα Βουδούρη, Βία ήταν η σοπράνο Κάθριν Σκαλίδου, Ερμής ο τενόρος Γιώργος Κεραμιδάρης και Ωκεανός ο τενόρος Γιάννος Κοτζιάς.

Τρεις σπουδαίοι μουσικοί συνόδεψαν τους εξαιρετικούς λυρικούς τραγουδιστές, ο βιολοντσελίστας της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών Κ.Ο.Α. Νίκος Κοτζιάς, ο  γνωστός φλαουτίστας, πρώην Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φιλολογικού Συλλόγου Παρνασσός Αντώνης Γιαμβριάς, και η σπουδαία Γαλλίδα πιανίστα Mélisande Sinsoulier. Οι τρεις μουσικοί ερμήνευσαν την Εισαγωγή – Ουβερτούρα και την πρώτη άρια του Προμηθέα «Άγιε Αιθέρα» σε μεταγραφή για Πιάνο Τρίο (Φλάουτο, Τσέλο, Πιάνο), και μάγεψαν κυριολεκτικά το κοινό με τον παλμό και την μουσικότητά τους.

Επίσης το κοινό εντυπωσιάστηκε ιδιαίτερα από τα δυο χορωδιακά της όπερας «Προμηθέα, ήμαστε φίλοι» και «Μη μ’αξιώσει αντίδικη τη δύναμη του ο Δίας» ερμηνευμένα υπέροχα από τους λυρικούς τραγουδιστές Ρέα Βουδούρη (σοπράνο), Κάθριν Σκαλίδου (υψίφωνος), Γιώργος Κεραμιδάρης (τενόρος), Γιάννης Δάρρειος (τενόρος), Γιάννος Κοτζιάς (τενόρος), και Φωτεινή Παπαχρήστου (άλτο).

Για τον μουσικοσυνθέτη κύριο Παναγιώτη Καρούσο και το έργο του μίλησε ο δημοσιογράφος και ιστορικός συγγραφέας κύριος Γεώργιος Σαρρής.

Την παράσταση τίμησαν με την παρουσία τους και συνεχάρηκαν τους καλλιτέχνες, ο Αρχιμουσικός και μαέστρος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής κ. Ηλίας Βουδούρης, η μεσόφωνος και καθηγήτρια λυρικού τραγουδιού κα Μαρία Μαρκέτου, ο Πρέσβης της Ελλάδας στον Παγκόσμιο Οργανισμό Πολιτιστικής Διπλωματίας κ. Ανδρέας Ρεντζούλας, ο ιδιωτικός ερευνητής κ. Γιώργος Τσούκαλης, ο κ. Ιωάννης Γαλάνης, μέλος Δ.Σ του WPF ιδρυτής και Γενικός Διευθυντής των ΕΝ.Π.ΑΝ. (Ενώσεις Πολιτισμού και Ανάπτυξης) και Πρόεδρος των ΕΝ.ΕΛ.Π.Α., ο Βαρύτονος Σολίστ της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Πέτρος Σαλάτας, η κα Άννα Μπουλντούμη, Πρόεδρος επί σειρά ετών του Πανελληνίου Συνδέσμου Ιδιοκτητών Κέντων Ξένων Γλωσσών και ιδρύτρια του Εκπαιδευτικού Ομίλου Μπουλντούμη, ο ηθοποιός κ. Βασίλης Τραϊφόρος, η μεσόφωνος-μονωδός της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Ελένη Δάβου, η σοπράνο Ντίνα Γουδιώτη, μέλη του τμήματος εικαστικών τεχνών του Ομίλου για την UNESCO Πειραιώς και Νήσων, και πλήθος κόσμου που κατέκλυσε την αίθουσα του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά.

Η επιτυχία ήταν τόσο μεγάλη που επαναλήφθηκε ένα χορωδιακό της όπερας κατ΄ απαίτηση του κοινού, που χειροκροτούσε συνέχεια τους καλλιτέχνες. Πολλές φωτογραφίες και συγχαρητήρια επακολούθησαν αφού κανείς δεν έφευγε από τους παρευρισκομένους που ήθελαν να συνομιλήσουν και να συγχαρούν από κοντά τους ερμηνευτές. Ήταν μια από τις ωραιότερες παραστάσεις με μουσική ποιοτική υψηλού επιπέδου που είδαμε φέτος στη πανέμορφη αίθουσα του φουαγιέ του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά. 

ΜΑΡΙΑ ΚΟΚΚΑ

Η υψίφωνος Μαρία Κόκκα έχει εμφανιστεί επανειλημμένως τόσο στην Εθνική Λυρική Σκηνή, όσο και σε λυρικά θέατρα της Ευρώπης, ερμηνεύοντας πρωταγωνιστικούς ρόλους σε όπερες, οπερέτες, μιούζικαλ, μοντέρνες όπερες και ορατόρια όπως: “Bohème” του Puccini, “Ο Μαγικός Αυλός” και ‘Don Giovanni”του Mozart, “La Traviata” του Verdi, “I Pagliacci” του R.Leoncavallo,”Carmen” του Bizet,“Il cappello di paglia di Firenze” του Nino Rota, “Η Νυχτερίδα” του J. Straus, “Χώρα Μειδιάματος” του Lehàr, “Lo Speziale” του Haydn,“Οι Κυρίες της Αγοράς” του Offenbach, “Candide” του Bernstein,”Εύθυμη Χήρα» του LEHAR “Θέλω να δω τον Πάπα” και “Ο Βαφτιστικός” του Θ. Σακκελλαρίδη,”Ορφέας στον Άδη” του Όφενμπαχ, ”O Freud για κείνη” του Ι. Βαλέτ, “Der Angel auf dem Schiff” του Glanert,”Ελευθέριος Βενιζέλος» του Δημήτρη Μαραμή, ”Ανθρώπινη Φωνή” του Πουλένκ (έχει ερμηνεύσει και το θεατρικό έργο του Κοκτώ στο θέατρο Παραμυθίας), ”Requiem” του Νίκου Βασιλείου, ο “Μεσσίας” του Händel,”Stabat Mater” του Pergolesi, “Exultate jubilate” του Mozart,το “Ορατόριο των Χριστουγέννων” του J. S. Bach.

Η δραστηριότητά της στο εξωτερικό ξεκίνησε με τον πρωταγωνιστικό ρόλο της “Manon” του Massenet, που τραγούδησε στην Όπερα της Ανατολικής Σαξονίας στη Γερμανία, αποσπώντας εξαιρετικές κριτικές. Ακολούθησαν συνεργασίες και εμφανίσεις με σημαντικούς ρόλους, όπως η “Sonnambula” του Bellini, η Léila από τους “Aλιείς Μαργαριταριών” του Bizet, η Adina από το “Elisir d’ amore” και η Norina από “Don Pasquale” του Donizetti, η Lauretta από το “Gianni Schicchi” του Puccini, καθώς και πολλές συναυλίες με έργα belcanto , που πραγματοποίησε τόσο στη Γερμανία, όσο και στην Τσεχία και την Πολωνία.

Υπό την καθοδήγηση της μεσοφώνου Γιολάντας Ντι Τάσσο πήρε Δίπλωμα Μονωδίας (Άριστα, Ά Βραβείο και Διάκριση), ενώ παράλληλα τελειοποίησε το Πιάνο και τα Ανώτερα Θεωρητικά. Συνέχισε τις σπουδές της στο τραγούδι δίπλα στον διάσημο βαρίτονο Τζον Μοδινό. Έχει συμμετάσχει σε κινηματογραφικές,σε δισκογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές με κορυφαία τη συνεργασία της με τον διάσημο Πολωνό συνθέτη Zbigniew Preisner.

Συνεργάστηκε με το Αμερικανικό Κολλέγιο (vocal coaching) καθώς και ως Διευθύντρια της Χορωδίας του Deree College και του Pierce.Δίδαξε  τραγούδι στη σχολή STAGE COACH  μιούζικαλ για παιδιά και εφήβους. Από το 2016 έως το 2022 δίδαξε Μονωδία στο Ελληνικό Ωδείο  .Από το 2019 διδάσκει Μονωδία στο  ωδείο Μουσικοί Ορίζοντες.

 

Λίγα λόγια για το έργο

Η Όπερα «Προμηθέας Δεσμώτης», σε μουσική και λιμπρέτο του Παναγιώτη Καρούσου, είναι βασισμένη στην ομώνυμη τραγωδία του Αισχύλου, και συνδέει την αρχαία ελληνική τραγωδία με την όπερα.

Ξεκινώντας από την Προσωδία και τον τονισμό των λέξεων της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, τον χωρισμό των ήχων με βάση το Μονόχορδο και την αρμονία των σφαιρών του Πυθαγόρα, που είναι η βάση όλης της δυτικής μουσικής, με την όπερα Προμηθέας Δεσμώτης περνάμε από όλα τα μουσικά ρεύματα της κλασσικής μουσικής ως τις μέρες μας. Όμως όπως όλα τα έργα τα χαρακτηρίζει ένα βασικό στοιχείο έτσι στη όπερα αυτή πρωτεύοντα ρόλο έχουν οι φωνές των ερμηνευτών. Η μουσική γραφή δεμένη πάνω στις κλασσικές φόρμες των αριών βασίζεται στην μελωδία που μας παραπέμπει στο μπελ-κάντο και τον βερισμό. Η δε ενορχήστρωση πατεί στις βαγκνερικές φόρμες με τα χάλκινα όργανα στα κύρια μοτίβα και πλούσιο δραματικό ήχο θερμού ρομαντισμού.

Πέρα όμως από τις καθιερωμένες αξίες της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, τα διαχρονικά μηνύματα και τους νόμους της όπερας που το έργο σέβεται, η όπερα αυτή μας οδηγεί στο μέλλον της ανθρωπότητας που είναι η ανακάλυψη και κατανόηση του Σύμπαντος.

Μια μελωδική όπερα, που ακολουθεί την πορεία του Προμηθέα μεταφέροντας στον ακροατή το λυρικό βάθος και την πνευματική ένταση του αρχαίου μύθου. Ο συνθέτης χρησιμοποίησε την παραδοσιακή νεορομαντική αρμονία και αντίστιξη για να εμπεδώσει το λυρικό ύφος του Αισχύλου.

Ο «Προμηθέας» πρωτοπαρουσιάστηκε στο Μόντρεαλ το 2004. Το 2008 ανέβηκε στη Νέα Υόρκη, και στην Ουάσινγκτον, στα αγγλικά, με πρωταγωνιστές από την όπερα της Νέας Υόρκης, υπό τη διεύθυνση του μαέστρου Grant Gilman. Στην Ελλάδα ανέβηκε στα Δημοτικά Θέατρα Χολαργού, Αργοστολίου, Ληξουρίου, Ιθάκης, και Χαλκίδας, στην αίθουσα της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών, στην Αίθουσα Συναυλιών «Παρνασσός», στην Παλαιά Βουλή, στο Θέατρο Βεάκειο, στον Πολυχώρο του Δήμου Αθηναίων και στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου.

Ο Παναγιώτης Καρούσος έχει γράψει μια μουσική εμπνευσμένη από το Αρχαίο Ελληνικό Κάλλος, ως κεντρική ιδέα του Αρχαίου Ελληνικού Πνεύματος, διαποτισμένη από υψηλό λυρισμό.

Χρησιμοποιεί στη μουσική του την πυθαγόρεια θεωρία της αρμονίας των σφαιρών. Σύμφωνα με αυτή, οι ήχοι των ουράνιων σωμάτων συνθέτουν μία κοσμική μουσική, γιατί οι αποστάσεις και οι ταχύτητες των πλανητών και των απλανών αστέρων διέπονται από τους ίδιους αριθμητικούς λόγους που παράγουν και τη συμφωνία των ήχων.

Η μουσική του έργου θεωρήθηκε σε παρουσίαση του Τρίτου Προγράμματος της ΕΡΤ ως θεϊκή, ένας ύμνος στον Αισχύλο, στη μουσική και στην αρχαία ελληνική τραγωδία. Επίσης παρουσιάστηκε στα Σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με Σεμινάριο «Η προσωδία ως συνδετικός κρίκος της όπερας με την αρχαία ελληνική τραγωδία», πρόγραμμα εγκεκριμένο από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής ΙΕΠ του Υπουργείου Παιδείας.

Πρόσφατα παρουσιάστηκε σε σειρά παραστάσεων στο ΤΗΕΑΤRE OF THE NO το πρώτο αγγλόφωνο θέατρο της Αθήνας.














Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου