Παρασκευή 3 Απριλίου 2015

«Οι Ελληνες – Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» στο Μόντρεαλ του Καναδά

Περισσότεροι από εκατό χιλιάδες επισκέπτες είδαν μέσα σε τρεισήμισι μήνες την έκθεση «Οι Έλληνες – Από τον Αγαμέμνονα στον Μέγα Αλέξανδρο» στο Μόντρεαλ του Καναδά.
Μολονότι τα εγκαίνια και η λειτουργία της συνέπεσαν με τον βαρύ καναδικό χειμώνα, με θερμοκρασίες που άγγιξαν τους ?40οC, εμφανίστηκαν ουρές αναμονής και εκτός Μουσείου στο χιόνι, και μεγάλη προσέλευση κοινού κατά τη διάρκεια των χειμερινών σχολικών διακοπών.
Η δημοφιλία της έκθεσης, κατά την καναδική πλευρά, οφείλεται στα πλέον των 500 εκθέματα από 21 ελληνικά μουσεία, τα περισσότερα από τα οποία ταξίδεψαν για πρώτη φορά στη Βόρεια Αμερική. Επιπρόσθετα, στην αγάπη του καναδικού κοινού για τον ελληνικό πολιτισμό, βάση και λίκνο του δυτικού πολιτισμού.
Όμως, η έκθεση δεν έχει μονάχα επιτυχίες. Έχει και μία «σκιά». Λίγο πριν από τα εγκαίνιά της, διαπιστώθηκε ότι πέντε χάλκινες μυκηναϊκές αρχαιότητες από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο είχαν σπάσει.
Δεν ήταν εύθραυστα
ellines-apo-ton-agamemnona-ston-mega-alexandro-sto-montreal-tou-kanada
Τα συγκεκριμένα αρχαία δεν ανήκαν στα εύθραυστα και η συσκευασία τους είχε γίνει με τον ενδεικνυόμενο τρόπο.
Αμέσως, το ΕΑΜ ενημέρωσε τη διεύθυνση μουσείων, κοινοποιώντας το έγγραφο στη γενική διευθύντρια αρχαιοτήτων Ελενα Κόρκα. Μόνο που η κοινοποίηση… δεν έφτασε ποτέ. Η κ. Κόρκα δεν ενημερώθηκε αρμοδίως, ούτε όταν πήγε στον Καναδά για τα εγκαίνια, που έγιναν στις 12 Δεκεμβρίου. Δεν ενημερώθηκε επίσης ούτε η παρούσα στα εγκαίνια τότε γενική γραμματέας Λίνα Μενδώνη, ούτε ο υπουργός Κωνσταντίνος Τασούλας.
Είναι άγνωστο αν είχε ενημερωθεί η νυν αναπληρώτρια γενική γραμματέας Μαρία Βλαζάκη, που είχε επιμεληθεί την έκθεση και επίσης ήταν παρούσα στα εγκαίνια. Ευτυχώς, τουλάχιστον, τα εκθέματα αποκαταστάθηκαν αμέσως και με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
ellines-apo-ton-agamemnona-ston-mega-alexandro-sto-montreal-tou-kanada
Η ανακάλυψη του συμβάντος έγινε, σύμφωνα με πληροφορίες του «Εθνους», πρόσφατα, από έγγραφο της Διεύθυνσης Συντήρησης που αναφερόταν στην αποκατάσταση των βλαβών και το οποίο κοινοποιήθηκε στην κ. Κόρκα. Η ίδια, απαντώντας σε σχετική ερώτησή μας, επιβεβαίωσε τις πληροφορίες μας και είπε ότι διεξάγεται εσωτερική διερεύνηση (κοινώς ΕΔΕ).
Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι πολλά: πρώτον, πώς είναι δυνατόν να αποκρύβεται μια φθορά σε αρχαία, όταν, μάλιστα, το μουσείο από το οποίο προέρχονταν ενημέρωσε αμέσως. Δεύτερον, μήπως πρέπει να μειωθεί ο πολύ μεγάλος αριθμός αρχαιοτήτων σε αυτήν και σε ανάλογες εκθέσεις; Δεδομένου μάλιστα ότι αναφερόμαστε σε γενικώς εύθραυστα αντικείμενα.
Τρίτο ερώτημα είναι αν και κατά πόσον τα όσα υπέστησαν βλάβη θα επιστρέψουν, κάτι που φαίνεται πως θα γίνει, και δεν θα υποστούν και άλλη μετακίνηση για τις άλλες πόλεις όπου θα πάει η έκθεση μετά τα τέλη Απριλίου (Οτάβα και Σικάγο, με τελική κατάληξη την Ουάσιγκτον.)
Το τέταρτο ερώτημα είναι αν θα λάβουμε κάποια ποσά από τις ασφαλιστικές εταιρείες. Και τελευταίο, αλλά όχι έσχατο, ποια είναι τα πλέον πρόσφορα μέτρα ώστε κάτι τέτοιο να μην επαναληφθεί.
Πλάτων, Φίλιππος, Αλέξανδρος και ο ανώνυμος νεκρός
Κεντρικό θεματικό άξονα της έκθεσης αποτελούν οι Ελληνες ως μορφές μέσα από τα ανασκαφικά δεδομένα, με αφετηρία τον ανώνυμο επιφανή νεκρό, κεντρικό σημείο αναφοράς τον μυθολογικό άνακτα Αγαμέμνονα, ιδιαίτερη μνεία στους επώνυμους αριστοκράτες της Πρώιμης Εποχής του Σιδήρου και καταλήγοντας σε επιφανείς προσωπικότητες του πνεύματος όπως ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης, και ιστορικές φυσιογνωμίες όπως ο Φίλιππος και ο Μέγας Αλέξανδρος.
500 εκθέματα
Το χρονολογικό πλαίσιο καλύπτει από την Εποχή του Λίθου έως την Ελληνιστική Περίοδο, δηλαδή από το 6000 π.Χ. περίπου μέχρι τον 2ο αιώνα π.Χ. Περιλαμβάνονται περισσότερα από πεντακόσια εκθέματα, αριστουργήματα της αρχαίας ελληνικής γλυπτικής, ζωγραφικής και κοσμηματοτεχνίας, που παρουσιάζονται σε δέκα θεματικές ενότητες.
ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΩΤΤΗ, ethnos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου