Κυριακή 13 Νοεμβρίου 2011

Η Κρητικοπούλα του Σπύρου Σαμάρα στην Εθνική Λυρική Σκηνή


Η Ελένη Βουδουράκη, η Αλεξάνδρα Ματθαιουδάκη
και η Σοφία Κυανίδου
Την όπερα μπούφα «Η Κρητικοπούλα» του Σπύρου Σαμάρα [1861-1917] διάλεξε η Εθνική Λυρική Σκηνή για να γιορτάσει τα 150 χρόνια από τη γέννηση του συνθέτη.
Η Κρητικοπούλα σε ποιητικό κείμενο Νικόλαου Λάσκαρη και Πολύβιου Δημητρακόπουλου, είναι μια ελαφριά οπερέτα της εποχής.
Ένα σύμπλεγμα ελαφρών τραγουδιών μαζί με ρυθμούς παραδοσιακής μουσικής, κωμικές ατάκες και χαρακτήρες στα όρια της καρικατούρας. Από βιεννέζικο βαλς και πεντοζάλη μέχρι παριζιάνικο καν-καν, και φαίνεται ότι ο συνθέτης το διασκέδασε αρκετά.
Η ενορχήστρωση φτωχή, αλλά όπως συνήθως, στα έργα της Επτανησιακής μουσικής υπάρχει μια Ιταλική εύκολη τεχνοτροπία που φτάνει στα όρια της μπάντας του δήμου. Στην περίπτωση του Σαμάρα πρέπει να συμπληρώσουμε ότι επειδή σπούδασε στο Παρίσι έχει επηρεασθεί και από την Γαλλική τεχνοτροπία, και έχει γράψει σοβαρότερα έργα από αυτό και πολύ πιο δουλεμένα αρμονικά.
Η πρώτη διανομή της παράστασης δεν ήταν τόσο καλή όσο η δεύτερη διανομή.
Στο ρόλο της Αρετής η Ελένη Βουδουράκη φάνταζε όμορφη στην σκηνή και φωνητικά ήταν πολύ καλλή. Στον ρόλο της Κοντέσας η Μαρία Μητσοπούλου ακούγονταν πιο σωστά στις ψιλές νότες από την Σοφία Κυανίδου η οποία τραγούδησε με αρκετό συναίσθημα.
Στο ρόλο του Δούκα ο Γιώργος Ματθαιακάκης είχε πιο λεβέντικη σκηνική παρουσία από τον Διονύση Τσαντίνη αν και οι δύο τους έχουν ωραίες φωνές.
Στον δυσκολότατο και κωμικό ρόλο της Δούκισσας, η Τζούλια Σουγλάκου που έχει ταλέντο και ωραία φωνή δεν είναι καρατερίστα δεν της πήγαινε ο ρόλος, αντίθετα η εκρηκτική και απαστράπτουσα  Αλεξάνδρα Ματθαιουδάκη της δεύτερης διανομής ξεσήκωσε κυριολεκτικά το θέατρο, και φαινόταν και πολύ όμορφη πάνω στην σκηνή.
Στον ρόλο του Παύλου ο Γιάννης Χριστόπουλος τραγούδησε με πάθος, και ο Νίκος Στεφάνου επίσης ήταν καλός και από ότι άκουσα έχει σημειώσει πρόοδο στην φωνητική τεχνική του. Στον ρόλο του Δον Πλάτσιντο ξεχώρισε ο Παύλος Μαρόπουλος 
Η Χορωδία ερμήνευσε όπως πάντα πολύ ωραία τα χορωδιακά ιδίως οι κοπέλες, αν και δεν βοήθαγε και πολύ η χλιαρή διεύθυνση του μαέστρου Ηλία Βουδούρη.
Η σκηνοθεσία  του Πέτρου Ζούλια είχε ωραία ευρήματα αλλά και πολλές ελλείψεις.
Η Αλεξάνδρα Ματθαιουδάκη
στο ρόλο της Δούκισσας
Και αν υποθέσουμε ότι όλο αυτό ήταν ένα ονειρόδραμα, που φάνηκε ότι επικεντρώθηκε να μας παρουσιάσει ο σκηνοθέτης, πρώτον εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με Σαίξπηρ αλλά με ένα κωμειδύλλιο, μιας εποχής που το εθνικιστικό φολκλόρ κυριαρχούσε δυνατά στο λαό. Επίσης κάτι κυρίες από δίπλα συζητούσαν: «Αυτό τον κούκλο βαλαν να κάνει τον γερο; Κι αυτή να μην τον θέλει; Αυτός της ταιριάζει της κοπέλας». (Μιλούσαν για τον Τσαντίνη και την Βουδουράκη, της δεύτερης διανομής). Φαίνονταν αστείο να λένε "γέρο" και "γριά" δυο τόσο ωραίες και λαμπερές παρουσίες πάνω στην σκηνή. Πάντως σε γενικές γραμμές και μπροστά σε άλλες σκηνοθεσίες που έχουμε δει στην Λυρική, η σκηνοθεσία αυτή ήταν ωραία, και αξίζει να δείτε αυτή την παράσταση.
Το κοινό την χειροκρότησε και πέρασε πολύ ωραία. 
Θέλω να παρατηρήσω ότι πρέπει να δύνεται πιο πολύ προσοχή στις διανομές των ρόλων, γιατί επανειλημμένα έχω προσέξει ότι φωνές με μικρές ικανότητες δίνονται σε ρόλους με μικρές απαιτήσεις και το αντίθετο, αυτό δεν βοηθά γενικά στις παραγωγές, όσο κι αν είναι συμπαθείς οι καλλιτέχνες.
Η υπόθεση του έργου διαδραματίζεται στην ενετοκρατούμενη Κρήτη (1211-1715), όμως θεωρείται ότι αφορμή για την σύνθεση του στάθηκαν οι κρητικές επαναστάσεις στα τέλη του 19ου αιώνα, η ίδρυση της Κρητικής Πολιτείας (1896-1913) και, τελικά, η ένωση της μεγαλονήσου με την υπόλοιπη Ελλάδα μετά τους Βαλκανικούς πολέμους του 1912/3. Κεντρικό πρόσωπο της υπόθεσης του έργου είναι η όμορφη κρητικοπούλα Αρετή, η οποία ντύνεται Μανωλιός για τις ανάγκες του αγώνα και επιτυγχάνει να αποσπάσει από τον Ενετό Δούκα της Κρήτης προνόμια για τους συμπατριώτες της. Με φόντο την «πολιτική» αυτή διάσταση, σε πρώτο επίπεδο πλέκεται ένα γαϊτανάκι από αισθηματικές ιστορίες κάθε είδους, που έχει ως συνέπεια κωμικές καταστάσεις. 
Η Κρητικοπούλα του Σπύρου Σαμάρα
Αρετή: Γεωργία Ηλιοπούλου (12, 19/11, 1, 4/12)
Ελένη Βουδουράκη (13, 20/11)
Κοντέσα: Μαρία Μητσοπούλου (12, 19/11, 1, 4/12)
Σοφία Κυανίδου (13, 20/11)
Δούκας: Γιώργος Ματθαιακάκης (12, 19/11, 1/12)
Διονύσης Τσαντίνης (13, 20/11, 4/12)
Δούκισσα: Τζούλια Σουγλάκου(12, 19/11, 1/12)
Αλεξάνδρα Ματθαιουδάκη (13, 20/11, 4/12)
Παύλος: Γιάννης Χριστόπουλος (12, 19/11, 1, 4/12)
Νίκος Στεφάνου (13, 20/11)
Μιχάλης: Δημήτρης Σιγαλός (12, 19/11, 1,/12)
Δημήτρης Ναλμπάντης(13, 20/11, 4/12)
Φουρλάνος: Κωστής Ρασιδάκης  (12, 19/11, 1/12)
Ζαφείρης Κουτελιέρης (13, 20/11, 4/12)
Δον Πλάτσιντο: Παύλος Μαρόπουλος  (12, 19/11, 1/12)
Παύλος Σαμψάκης (13, 20/11, 4/12)
Μουσική Διεύθυνση Ηλίας Βουδούρης
Σκηνοθεσία  Πέτρος Ζούλιας
Σκηνικά - Κοστούμια Αναστασία Αρσένη
Φωτισμοί Κατερίνα Μαραγκουδάκη
Διεύθυνση Χορωδίας Νίκος Βασιλείου
Επιμέλεια μουσικού κειμένου Γιάννης Τσελίκας
Πρεμιέρα 12 Νοεμβρίου 2011
12, 13, 19, 20 Νοεμβρίου & 1, 4 Δεκεμβρίου 2011
Ώρα έναρξης 20.00

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου